"Кримська Свiтлиця" > #10 за 09.03.2012 > Тема "Душі криниця"
#10 за 09.03.2012
«ЖИТТЯ — ЦЕ В╤ЧНЕ ПОЛЕ БОЮ...»
Любов ПРОЦЬ
Поез╕я СЛОВО ╥╥ ПОВНОКРОВНЕ ╤ ЩИРЕ
Кажуть, що книжку мало прочитати. ╥╖ треба в╕дкрити для себе, щонайменше як стежку до пут╕вця, що веде до людей... ╕ вище. Книга поез╕й Любов╕ Проць «Група кров╕» («Коло», Дрогобич, 2009 р.), ном╕нована на здобуття Шевченк╕всько╖ прем╕╖ 2012 року, приверта╓ ╕ привертатиме до себе все б╕льшу увагу читач╕в ╕ гранослов╕в, мово- ╕ л╕тературознавц╕в. Мабуть, найголовн╕шою буде спроба хоч би частково проникнути у «секрети», та╓мниц╕ ╖╖ творчост╕. Набут╕ вони щонайменше чвертьв╕ковою «практикою» — з часу п╕дготовки до видання першо╖ книжки в╕рш╕в з надзвичайно «заземленою» у р╕дний ╜рунт назвою, — «Дубляни» («Радянський письменник», 1990 р.) «Група кров╕» ще т╕сн╕ше по╓дну╓ поетесу з ус╕м сво╖м, материно-отчим. Певно, ╕з потро╓ною силою притягання, адже охоплю╓ не т╕льки обшири села чи краю, а й всю Укра╖ну. З чуттям ╖╖ в╕кових бол╕в ╕ змагань за волю. ╤з глибоким розум╕нням ╕сторичного негативного зовн╕шнього впливу на зм╕ни у психолог╕╖ та повед╕нц╕ к╕лькох покол╕нь наших людей, у висл╕д╕ чого виникла ситуац╕я, коли: «Прад╕д спить, китайкою накритий, Нас вкривають сором ╕ ганьба, Бо, навчившись пригинц╕ ходити, Тягнем т╕нь од власного горба» (с. 31). От╕ «пригинц╕» не ╓ звинуваченням зопалу, вони глибоко об╜рунтован╕ причинами, а це: винищення волелюбних предк╕в чужаками, коли «сипалося золото чуб╕в», загнання народу в неволю ╕ страх, «де колючий др╕т стер╕г квадрати», а вияв протестних думок, виступ╕в — «Толочив табун сл╕пих табу!» Отож, це щире сп╕вчуття, а не бездумний док╕р, не осуд, а заклик до протид╕╖. Саме тому в╕риться, що «Ще ударим в золот╕ литаври». Акцент, власне, хочеться поставити на дел╕катн╕сть, тактовн╕сть Любов╕ Проць при оц╕нюванн╕ г╕рких явищ нашого життя, зокрема, стосовно р╕вня нац╕онально╖ самосв╕домост╕, само╕дентиф╕кац╕╖ частиною загалу. Як не прикро, але й час Мазепи м╕г ствердити, що «╢ покруч╕в незл╕чен╕ отари» (с. 16). ╤ в наш╕й епос╕ ╕снують «...орда безлика» та «перевертн╕» (с. 50), «н╕ма... юрба» (с. 70), в╕дбува╓ться «...суц╕льне затемнення нац╕╖» (с. 52). Названо факт, але з’ясовано ╕ головну причину-призв╕дницю тако╖ аномал╕╖. Це зовн╕шн╕, чуж╕, насильницьк╕ впливи ╕ д╕╖: «...в лицарських генах Яничарика страх вже зл╕пив» (насл╕док жорстокост╕ зайд) (с. 73); «н╕ма зацюкана (в╕домо, ким ╕ впродовж якого часу) юрба» (с. 70); «в чорний б╕ль закутий (з╕ зло╖ вол╕ ворог╕в) В╕дтерпне голос р╕дних солов’╖в?» (с. 14). ╤, як насл╕док цього тиску, наводиться морально-психолог╕чний стан яко╖сь частини людей: «Ми нем╕чн╕. Ми смертн╕ ╕ мал╕. ╥мо. ╥мося. ╤ ╖мо когось» (с. 9). Здавалося б, за таку «психолог╕ю» поетеса ма╓ вс╕ права прогуркот╕ти над схиленими головами громами звинувачень, образливими «дражнилками» (якими чужаки щедро обсипали укра╖нц╕в ╕ до яких часто вдаються деяк╕ наш╕ нав╕ть метри в наш час, начебто з одною метою: спонукати забрудненого швидше вмиватися). Однак авторка книги «Група кров╕» гиду╓ мавпуванням чужинецьких образ, хоч... на площ╕ з 360-ти стор╕нок читач ╓диний раз сп╕ткнеться об вил╕плену нашими ненависниками зневагу. Проте ╖╖ зм╕ст, звучання мають ц╕лком ╕нше наповнення, в╕д якого, справд╕, — хоч умерти. Це — апелювання до «праведних, нас», спроектованих уже потойб╕ччям, що, певно ж, вдруге мають сконати, почувши «Як нащадок лепече: — хахли...» (с. 58). Це жаська трагед╕я роду й народу — втратити нац╕ональну горд╕сть ╕ самим зневажати власне родов╕дне кор╕ння! Х╕ба може бути ╕ншою в╕дплата нам, сучасним, за смирення п╕д чужим чоботом, за «тишу цю, що пок╕рн╕стю тхне»? ╤ чого тод╕ вартий «з неотесаних — ╕коностас», який «мовчки теше понуре стол╕ття»?! Та й «╕коностас» той, вибачте, н╕чого не вартий, якщо в╕н тесаний, а не р╕зьблений, коли в╕н — витв╕р понурост╕, а не священнод╕йства. Така психолог╕чна напруга властива чи не вс╕м творам п’яти розд╕л╕в книги, а це: «З окропу стол╕ть», «Зимн╕ плеса», «Хл╕б та╓мниць», «Небесна вервичка» ╕ «Брама тиш╕». Тематично вони р╕зняться, та загалом виступають п╕д прапором наскр╕зно╖ ╕де╖ — жертовно╖ любов╕ до всього р╕дного: держави, людини, природи, духовного св╕ту, до творчо╖ прац╕. Особлив╕стю поез╕й «Групи кров╕» виступа╓ глибина й лакон╕чн╕сть думки, просто надзвичайна образна мова, за якою би художники могли творити панорамн╕ полотна. Що не менш дивно, так╕ зоров╕ масштаби ╕ глибок╕ душевн╕ зрушення вт╕лен╕ нав╕ть у чотирирядкових строфах, що становлять окрем╕ твори. Вони можуть стосуватися як окремо╖ особи, так ╕ широкого загалу, як от: ╢ кров холодна ╕ гаряча. ╢ кров швидка ╕ кров ледача. Якщо Ти, Господи, ╓си, Молю: в╕д рабсько╖ спаси! (с. 8) Або ж стосовно творчост╕: Неправда, що натхнення — розмова двох: Митець ╕ Бог. Натхнення — це прекрасний монолог: Говорить Бог (с. 81) А ось — людина у вза╓мод╕╖ з природою: Шедевр ос╕нн╕й... Ах, браку╓ сл╕в! Стань ╕ дивись — шукати ╖х не треба: Тремтлива г╕лка п╕зн╕х журавл╕в У син╕й рам╕ вистиглого неба. (с. 322) Справжн╕ розсипи таких перлин — на кожн╕й стор╕нц╕. Милу╓ться ними душа ╕ сповню╓ться в╕дчуттям дива: невже цей буденний св╕т можна в╕дкривати ╕ вражатися кожен раз — заново?! Дума╓ться, що книгу поез╕й Любов╕ Проць «Група кров╕» чека╓ попереду немало анал╕з╕в ╕ синтез╕в п╕д пильними поглядами фах╕вц╕в. Та перший п╕дсумок уже нин╕ наяву: група кров╕ ╖╖ поез╕╖ — гаряча, жертовна, повчальна, патр╕отична, ел╕тна, оживляюча. Це п╕дтверджено кожною строфою, кожним рядком ╕ помислом «Ласт╕вки з Дублян». Такими словами благословив у св╕т поетесу ╖╖ вимогливий Учитель, славно╖ пам’ят╕ поет ╤ван Гнатюк у 1990 роц╕. Щасливого ж ширяння, Ласт╕вко, над Укра╖ною!
Василь САВЧУК м. Бережани
Любов ПРОЦЬ «ЖИТТЯ — ЦЕ В╤ЧНЕ ПОЛЕ БОЮ...» * * * Так, м╕сця п╕д сонцем соб╕ не нагр╕ли, Бо, схибнутим, в серце нам вгризлася вись. При квол╕м каганчику сиво╖ в╕ри Лата╓м судьбу, як латали колись, — Лукавством Москви, ╓зу╖тством Варшави... П╕вм╕сяцем в неб╕ висить Анкара. ...Сорочку вкра╖нську вже так полатали, Що хрестиком чорним душа прозира. * * * До з╕р лет╕ли легкокрило, Та не до тих, та не до тих... В кишеньки пам’ят╕ набилось Ох, ст╕льки мерви — дн╕в пустих. Зав’яла мудр╕сть Осьмомисла, У борщ покришена зоря... Так важко над ус╕м зависла Павуча лапа хабаря. ╤ серце все др╕бн╕ше кра╓ Триклятий св╕т, що г╕рш та г╕рш... ╤ вже себе в соб╕ шука╓ш, Як в гаманц╕ — останн╕й гр╕ш.
П╤ВДЕНЬ
Там, де, роз╕гнавшись, неозорий Степ чолом б’╓ об висок╕ гори, — Диню сонця надкушу╓ Крим – ╤ не давиться словом чужим... * * * Вони й тепер перед очима – Комуна, розстр╕ли, «дайош!»... ╤ липли злидн╕ невмолимо До рваних, стоптаних калош. Б╕да всередин╕ ╕ зовн╕. З багна не витягти ноги. Стоять, немов воли безмовн╕, Колгоспи, впряжен╕ в борги. Усе в мажорах небувалих, Живи — н╕ пана, н╕ раба. Н╕м╕ божки — на п’╓десталах, Н╕ма зацюкана юрба. А де ж т╕ ╜азди — мудр╕ й прост╕, Що в╕чно кланялись земл╕? – В сиб╕рських нетрях — ╖хн╕ кост╕ Й убивч╕ тавра — «куркул╕». ...Проблем ╕ нин╕ — повний вулик, А гени квол╕ — як ╕ ми, — Уже й ╕м’я сво╓ забули Раби, що звалися людьми. * * * Вже несусв╕тн╕ анекдоти Плетуть про нас, про галичан: Мовляв, п╕д стр╕хами в нас — дзоти, А п╕д подушкою — наган. В тих анекдотах ми — бандити, Готов╕ бити москал╕в... ╤ що тут ма╓м говорити, Як втихомирити ╖х гн╕в? Кажу: ми хл╕бом зустр╕ча╓м, Якщо з добром до нас ╕деш. Любов’ю платимо — навза╓м. ╤, зв╕сно, ненавистю — теж. * * * ╤ знову гн╕в ста╓ на чати, ╤ б╕ль вигострю╓ нож╕... Дай сил себе не розм╕няти На др╕б’язки пл╕ток ╕ лж╕. Безсило, зганьблено, безкрило – Мовляв, усе: числа ╖м несть... Аби якесь немите рило В багно твою втоптало честь. Життя — це в╕чне поле бою: Стина╓ш орди су╓ти. Дай сил залишитись собою ╤ з поля битви — не з╕йти. * * * Ну й часи! С╕романц╕ голодн╕ Люто шастають, шамкають, ша... На долон╕ — поглянь-но – Господн╕й Аж тремтить сполотн╕ла душа. Глечик дня перекинутий денцем – Капл╕ сонця застигли в трав╕. ╤ пита╓ ц╕кавий хтось: — Де це Поховалися мертв╕ й жив╕?.. Не сидять на родинному древ╕?! З глузду з’╖хали люди, ачей... Повипурхують ранки рожев╕ З чорних гн╕зд неласкавих ночей. Пос╕дають на др╕т горизонту, Защебечуть таке щось сво╓, Що розбудять Мазепу ╕ Гонту. ╤ упевнишся: були — ╕ ╓!
ШЛЯХ П╤Д БЕРЕСТЕЧКОМ
Мовчить порепаний шляшок, Давно заклятий лядським духом, Лиш подорожник чулим вухом Припав п╕ймати босий крок. Де╕нде бродять кобзар╕... ╤ ск╕льки в тем╕нь не пугукай – В╕дкликнеться х╕ба розпука, Бо й гр╕м старий кудись забр╕в. Ти сам соб╕ пан кошовий. Тво╓ козацьке сонце низько... ╤ п╕д тобою багновисько, Що плямка: як, ти ще живий? — А просто вмерти — то х╕ба Не сором, брате?! Пугу-пугу! – ╤з люльки стоптаного лугу До неба куриться журба. Б╕ль скрем’ян╕в, немов гора В сивушн╕м хилитк╕м туман╕, А триста тих, як╕ останн╕, ╤з неба: — Батьку! Не пора! Нам видно зв╕дси: молоде Йде в╕йсько — мов Дн╕про розлитий. Хто ж ╖х знамена освятити П╕д Берестечко приведе?..
НОСТАЛЬГ╤Я До 100-р╕ччя початку переселення зах╕дних укра╖нц╕в у Канаду
Чим дал╕ у л╕та — тим туга вища. Уже душа п╕д нею прис╕да. Додому хочу, в ст╕ни городища, Де й дос╕ хлипа в криничках вода. Як г╕рко в╕д солодкого «додому»... Учора дощ придибав до двора. ╤ чим я т╕шивсь: що в дощ╕ отому Бодай краплина — з р╕дного Дн╕стра. Тут р╕дн╕ д╕ти. Там — ╕ батько, й мати... Вже ╖х нема. Вже з цвинтаря: ╤ва-а-ан!.. – ╤ н╕ лет╕ти, н╕ соб╕ кричати. Межа дов╕чна — розпач й океан. В╕дходить ряст. Приходить в жили втома. Над╕я вже старенька ╕ марна. Щодень молюся: що там, доле, вдома? Не змерзла мальва край мого в╕кна? Канадський клен м╕й запов╕т запише, Верб╕ вкра╖нськ╕й з в╕тром перешле: Хай н╕ч останню мальва заколише ╤ пом’яне по-р╕дному незле. Коли в╕д болю серце стукне дзв╕нко – ╤ океан, ╕ н╕ч перебреду. Здороженим, нев’янучим барв╕нком Я Укра╖н╕ в ноги упаду. * * * Рано бити в золот╕ литаври: Це не день — облудна б╕ла н╕ч. Ще не стл╕ли паперов╕ лаври П╕д гарячим диханням стор╕ч. Прад╕д спить, китайкою накритий, Нас вкривають сором ╕ ганьба, Бо, навчившись приг╕нц╕ ходити, Тягнем т╕нь од власного горба. Хтось зламав язик у тьм╕: — Св╓тло нам! – ╤ нав╕к в мовчанн╕ задуб╕в... Та невже зац╕пило м╕льйонам Викоханих бурями дуб╕в?! Вже й забули, як воно — безхмарно, — Так давно ╖м обр╕й голуб╕в... Та х╕ба на поле битви марно Сипалося золото чуб╕в? Прив’ядають лозунги ╕ дати, Оживають чесн╕ ╕мена. Де колючий др╕т стер╕г квадрати – Зелен╕╓ парость весняна. Люто ж як думок веснян╕ сходи Толочив табун сл╕пих табу! – Знову хмелем у народ╕ бродить Те, за що каравсь, та — не забув! Ще ударим в золот╕ литаври, Як мине облудна б╕ла н╕ч. Дотл╕вають паперов╕ лаври П╕д гарячим диханням стор╕ч. * * * Тр╕сками — трибуни. Жмутками — чуби. Вс╕ уроки вчорашн╕ — затерт╕. Хоч квилить соп╕лка в душ╕: не губи! – Геро╖чно б’╓мося до смерт╕. Ми зл╕. На осколках святинь без жалю Товчемось безголово ╕ босо. А завтра чужинцю зволочим р╕ллю ╤ пос╕╓м на в╕втар╕ просо. Було уже все. Скам’ян╕ла сльоза Лезом зблисне в часу на пов╕ц╕. Коли ж навчимося дивитись назад З висоти невисоких амб╕ц╕й?! Бо чим довше ╕дем — губим св╕тло мети. В душу хука над╕я худенька. О Боже! Не дай так ╕ти — ╕ прийти На розпачлив╕ оч╕ Шевченка... * * * А с╕рий день не просв╕тл╕в... ╤ моститься п╕д серцем знов Трясовина облудних сл╕в В туманах завчених промов. ╤ ╜нотик в╕ри догоря, ╤ терпне у чеканн╕ мить... Лиш в╕ще слово Кобзаря Зорею в мороц╕ горить. Так близько стали до б╕ди: Сл╕пц╕ — не бачимо зв╕зди... * * * Вже мед порожн╕х сл╕в – не спокуша. Всеочищаючо╖ б зливи! ...Брехнею опром╕нена душа Бреде за св╕тлячком блудливим. * * * На прадавн╕м занедбан╕м жорн╕ Мелем, мелем крутий св╕й час. Б╕л╕ плями ╕ плями чорн╕ Яничарами прискають з нас. Хто ми нин╕: сини чи пасинки? Мучить спрага живо╖ води. Нерозбовтан╕ вина класики Бунтом бродять в серцях молодих. * * * Ах, мр╕ють д╕вчатка про хлопц╕в «крутих», Так хвацько «змонтованих» бойовиками. ╤ мало ╖м д╕ла до ц╕нностей тих, Що предки по крихтах збирали в╕ками. Не в мод╕ у звивинах — думка крута. Глибока арха╖ка: цнота, сумл╕ння... Коли роз╕рвалася нитка ота, Що в’яже в ╓диний народ покол╕ння?.. Пресв╕тла печале, у серце вв╕йди На ц╕м в╕раж╕ — як н╕коли — крутому, — Щоб, наче в╕д крапл╕ живо╖ води, Воскреснув той шлях, що поверне додому, — Де круча крута у задум╕ сто╖ть. Де брови крут╕ заламала тополя, ╤ де ╕з крутого окропу стол╕ть Вигульку╓ наша покручена воля. * * * Село в╕ками колисала Легка мелод╕я крила. Не календар — пташиний галас Опов╕щав: «Весна прийшла!» Тепл╕ли багна ╕ озера – Маленький рай, що край села, — Червона книга многопера Його краси не вберегла. Той рай давно зар╕с по вуха: Де птах? Де рибка золота? Бо хтось когось колись послухав – ╤... осушили болота. Н╕ птиць, н╕ трав... Шматок безхл╕бний. Струмочок на п╕сн╕й луц╕ – Неначе пульс ниткопод╕бний На обезсилен╕й руц╕.
СЕЛО
Дочекалась черешня шпак╕в. Тр╕умфу╓ душа десь наспод╕. Наш╕ кури вже сотню «шляк╕в»* Розгребли на сус╕дськ╕м город╕. Пахне гно╓м. В╕н сивим вуйкам Все життя — за найтонш╕ парфуми. ...Мо╓ р╕дне, тебе не в╕ддам Я безр╕дному гицлю на глуми. *«Шляк би тебе трафив» — галицька лайка ПОЛЕ. РОЗДУМ У земл╕ на в╕чному припон╕, З першо╖ травинки тут живу. Ще козацьк╕ гордовит╕ кон╕ Пасли запашну мою траву. Т╕льки нин╕ хочеться т╕кати. Зг╕ркли ноч╕, сполин╕ли дн╕. На вечерю знову х╕м╕кати В чист╕ роси всипали мен╕. Вип’ю р╕дну п╕сню жайворину – Й ц╕лу н╕ч бол╕тиме душа: Остр╕вок солодкого люпину Допаса худесеньке лоша. * * * Св╕т зчорн╕в — а ми ╕ дал╕: б╕лий... Св╕т здр╕бн╕в — а ми йому: великий... Там, де св╕тл╕ т╕н╕ остовп╕ли, Ще блукають призабут╕ лики. Спрагло заглядають в оч╕ кожн╕, Н╕мо просять св╕тло повернути... Та уста довкола чорн╕ й ложн╕, ╤ нема╓ м╕сця для покути. Так живем, погрузнувши в м╕зерне, В св╕т╕, що на гр╕х людський оперся. ...Поки час всесильний не оберне В бездиханний прах ╕ще п╕всерця.
"Кримська Свiтлиця" > #10 за 09.03.2012 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=10026
|