"Кримська Свiтлиця" > #4 за 27.01.2012 > Тема "Українці мої..."
#4 за 27.01.2012
ЛЕБЕДИНА П╤СНЯ ВАСИЛЯ СИМОНЕНКА
Слово - зброя!
Скоро мине чверть в╕ку, як не стало Василя Симоненка. Буде п╕встол╕ття, три чверт╕ в╕ку, в╕чн╕сть. Така «в╕ддача» поетов╕ за коротке й траг╕чне життя. Пригадую перше й ╓дине ╕нтерв’ю Василя Симоненка кореспондентов╕ рад╕о п╕сля виходу першо╖ зб╕рки його поез╕й «Тиша ╕ гр╕м». Тод╕ в╕н мовив: — Що я можу сказати про себе? Ще так мало прожито ╕ так м╕зерно мало зроблено. Хочеться бути людиною, хочеться робити гарне й добре, хочеться писати так╕ в╕рш╕, як╕ б мали право називатися поез╕╓ю. ╤ якщо це мен╕ вда╓ться р╕дко, то не тому, що я не хочу, а тому, що мало вм╕ю ╕ мало знаю. Найб╕льше люблю землю, людей, поез╕ю ╕... село Б╕╖вц╕ на Полтавщин╕, де мама подарувала мен╕ життя. Ненавиджу смерть. Найб╕льше боюся нещирих друз╕в. Б╕льше мен╕ сказати про себе н╕чого. Зараз працюю над другою зб╕ркою. Хочу, щоб вона була кращою в╕д першо╖... В╕н ненавид╕в смерть, знаючи, що вмира╓. П╕д час останньо╖ нашо╖ зустр╕ч╕ 10 жовтня 1963 року з╕ мною розмовляв як про найзапов╕тн╕ше сво╓ бажання: «Прожити ще б два роки, але в здоров’╖. Я б ╕ за цей час зробив, що намислив». Та доля не жал╕ла його. Кволе в╕д нап╕всир╕тського злиденного дитинства його здоров’я тануло в нас на очах. Йому не можна було курити, а в╕н без к╕нця дим╕в, йому протипоказане було вживання алкоголю, а в╕н писав сам соб╕, жартуючи, еп╕таф╕ю: «╢диний був, хто пив гор╕лку ╕ не прол╕з кр╕зь чарку в сп╕лку» (письменник╕в). А ск╕льки кров╕ забирали р╕зн╕ зо╖ли, сл╕п╕ до правди, злостив╕ й заздр╕сн╕ до таланту. Наступно╖ сво╓╖ зб╕рки «Земне тяж╕ння» (1964) в╕н уже не побачив. А десь за три м╕сяц╕ до того нев╕дворотного дня, коли Василь Симоненко поставив останню крапку п╕сля друго╖ дати свого життя, занотував у власному щоденнику «Окрайц╕ думок»: «Вчора написав «Казку про Дурила». Написав ╓диним подихом, хоч дещо було заготовлено ран╕ше. Сьогодн╕ казка ще подоба╓ться мен╕, жаль, що н╕кому ╖╖ прочитати...» (5.╤Х.1963). «Сьогодн╕... ще подоба╓ться» — це самоосв╕дчення того, як швидко поет переростав себе, як впевнено утверджувався в недожит╕ двадцять дев’ять рок╕в ╕ доходив до поез╕╖ глибокого ф╕лософсько-пол╕тичного думання, п╕дносив публ╕цистичн╕сть до р╕вня нев╕д’╓мно╖ риси високо╖ художност╕. Прочитати й в╕ддати казку на суд товариш╕в, хай ╕ небагатьох, в╕н все-таки встиг. «В╕зьмеш прим╕рник «Казки», може, коли надруку╓ш або хоч збережеш». Мен╕ випала честь вперше опубл╕кувати цей тв╕р Василя Симоненка в газет╕ «Молода гвард╕я» минулого року. Публ╕кац╕я була в╕дпов╕ддю на запитання, що зробила укра╖нська л╕тература в п╕дготовц╕ процесу перебудови. Власне, ╕деолог╕я ц╕╓╖ сусп╕льно╖ новини формувалася ж у творчост╕ письменник╕в-ш╕стдесятник╕в ╕ чи не найвиразн╕ше — в поез╕╖ Василя Симоненка. Перегляд завдань поета й поез╕╖, повернення до ╕стинного гуман╕зму, осуд стал╕нсько-бер╕╖вського терору, звеличення просто╖ людини, викриття соц╕альних негаразд╕в, утвердження нац╕онально╖ справедливост╕, гордост╕, г╕дност╕ й нац╕онального сорому, втраченого патентованими псевдо╕нтернац╕онал╕стами, — про все це казав Василь Симоненко на повен голос, з ус╕х трибун, на як╕ йому т╕льки вдавалося пробитись. Говорив спок╕йно, розважливо, без цитат — нав╕ки! ╤нод╕ було не об╕йтися й без художньо╖ умовност╕ казки. Тому й з’явилися «Цар Плакс╕й ╕ Лоскотон», «Подорож в Кра╖ну Навпаки», а незадовго до смерт╕ «Казка про Дурила». Про що вона, ╕ чому саме казка? Перш за все, казка йшла з поетом в╕д дитинства: Загляда╓ в шибку казка сивими очима. Материнська добра ласка в не╖ за плечима... Василь Симоненко написав страшну казку про шукання В╕тчизни у так званому Р╕дному краю, про щастя втекти ╕з Раю, в якому Батьк╕вщина т╕льки для вибраних, про трагед╕ю втратити Батьк╕вщину ╕ не отримати навза╓м об╕цяного Раю. Казка ╓ казка, не будемо дошукуватись, на який конкретно-╕сторичний момент натяка╓ поет: чи на царськ╕ часи, чи на стал╕нську епоху беззаконня, чи на пер╕од п╕сля XX з’╖зду парт╕╖, коли в сусп╕льно-пол╕тичному пролом╕ заясн╕ла обнад╕йлива можлив╕сть побачити Батьк╕вщину, батьк╕вську хату в Р╕дному краю, коли почали стягувати з п’╓дестал╕в гран╕тних ╕ бронзових ╕дол╕в... Ще тод╕ мала б розпочатися перебудова. Казка проти тих, хто в╕дбира╓ в Дурила Батьк╕вщину, в╕дучу╓ ╖╖ любити, хто зводить хребти високих паперових г╕р ╕ розлива╓ чорнильн╕ моря облуди, забира╓ свободу осв╕дчення в любов╕ до не╖ ╕ притлумлю╓ ╕сторичну пам’ять, св╕дом╕сть син╕вського обов’язку сказати про цю любов. Ще Олександр Пушк╕н зауважив, що «сказка — ложь, да в ней намек, добрым молодцам урок». Василь Симоненко засобами казки навча╓ громадянсько╖ мужност╕, син╕всько╖ любов╕ до свого народу, його траг╕чно╖ ╕стор╕╖. Поет безмежно в╕рить, що т╕льки Свобода, нав╕ть в образ╕ тенд╕тного д╕вчати, в╕дкрива╓ перед духовним зором людини ╓дину й неповторну для кожного Батьк╕вщину. ╤ в╕дразу меркнуть в╕днайден╕ в темних глибинах чиновницько╖ мудрост╕ словесн╕ зам╕нники — р╕дний край, мала батьк╕вщина, укра╖нська земля, що затуманюють найсвят╕шу ╖хню суть, — Батьк╕вщину. В худющому ╕ ф╕зично слабкому т╕л╕ Василя Симоненка «просив бур╕» ╕ звучав сильний голос, який н╕коли не збивався на шеп╕т, а пост╕йно примножувався силою, бо мав широке поле прикладання: поет жив за високим рахунком, за найвищими людськими критер╕ями ╕ найгуманн╕шими, найсв╕тл╕шими ╕деалами, а тому пост╕йно мудр╕шав ╕ м╕цн╕в. Для Василя ота «мала» земля була найб╕льшою людською ц╕нн╕стю, його долею. «Казка про Дурила» п╕дносить високу моральн╕сть ╕ громадянську етику, бо так╕ ц╕нност╕ разом ╕з патр╕отичними почуттями поет шанував у кожного народу. Разом ╕з сво╖м народом в╕н прагнув побачити не реч╕ в дзеркал╕ закону, а Закон у дзеркал╕ насл╕дк╕в ╕ щоб, врешт╕, на тих╕й Зелен╕й гор╕ не загубилася батьк╕вська хата, вся в сонячних зайчиках, яких пасе р╕дна засмучена мати. Таке було останн╓ бажання поета ╕ про це його натхненна лебедина п╕сня — «Казка про Дурила».
Василь ЯРЕМЕНКО, кандидат ф╕лолог╕чних наук, доцент Ки╖вського ун╕верситету Журнал «Укра╖на», № 22, травень 1988 р.
Василь СИМОНЕНКО КАЗКА ПРО ДУРИЛА
Ото ж воно й почалося з того, що одружився дурний Петро — т╕льки до хати прив╕в небогу, зразу ж топитись п╕шов у Дн╕про. Стрибнув у воду — в вод╕ не тоне, почухав т╕м’я дурний, а тод╕ почав серед р╕чки — хай Бог боронить! — ходить на руках по вод╕. Походить трохи та ляже, полежить, на хвилю закине ноги брудн╕ — ╕ хоч би то що! Схопив, правда, нежить та рибалок до смерт╕ злякав у човн╕. Йому все байдуже — ходить та чха╓, та грайливо морга╓ до риб, а небога ╕з круч╕ рукою маха╓: — Вернись, чолов╕че, бо з’╖м тв╕й хл╕б! Почув те Петро та б╕гом додому; що запопав — то усе перегриз; добре, що ж╕нка спалила солому та в глечиках поховала дрова ╕ хмиз. На╖вся Петро: — Ну, стели постелю, горличко н╕жна моя, — та сама лишень л╕зь п╕д стелю, а на дол╕вц╕ приляжу я. Отак ╕ жили, без нужди та горя. Сус╕ди шепталися, як один: — В╕д чого товст╕╓ Петрова Федоря? Аж гульк — у Федор╕ син. ╤ такий тоб╕ хлопець, що дал╕ н╕куди, ╕ такий тоб╕ хлопець, що — ну. На другий р╕к вже навчився б╕гати, а на шостий — виматюкав старшину. Прийшли до Петра пузат╕ та й кажуть: — Ти зна╓ш чи н╕, що виродок тв╕й чубатий сказав, н╕би ми дурн╕? Роз╕злився Петро: — Отаке тоб╕ й на! Та я ж його витурю з дому, щоб не балакав малий сатана того, що ус╕м в╕домо... Узяв ╕ прогнав. А що дурному? Т╕льки приказував, як проганяв: — ╤ди, лобуряко, з дому — ти з мене останню сорочку зняв! ╤ди соб╕, зла личино! Може, десь виб’╓шся у пани, то, гляди, не поскупися, сину, матер╕ справить картату хустину, а мен╕ — кисет ╕ штани... Ну, йди вже, клята рахубо, бо дома з голоду вр╕жем дуба... ╤ п╕шло хлоп’я ╕з убого╖ хати кращо╖ дол╕ соб╕ шукати. Де воно не ходило, де воно не було! Спало, де впало, ╖ло, що мало, та, мов трава, росло. Та хлопця й вигнало — слава Богу: не менше саженя в р╕ст, кулаки, мов горщата, мов обаполи, ноги, — ╕ де ж те здоров’я бралося в нього, коли все життя — безконечний п╕ст? А люди про хлопця так говорили: — Чому б не рости, коли в╕н — Дурило! Отож, як дурило уже зм╕цн╕в ╕ огидло хлопцев╕ байдикувати, в╕н раптом, н╕ с╕ло, н╕ впало, захот╕в нав╕даться до р╕дно╖ хати. Спакував у кишеню реч╕, доброго костура в руки взяв — ╕, як говорять, ноги на плеч╕ та й п╕шов, куди знав. ╤де та й людей пита╓: — А де тут дорога до Р╕дного краю? А люди говорять: «Кругла земля, так що прямо╖ дороги нема╓: сонце сходить онно зв╕дт╕ля, а тамечки он с╕да╓. Спитай у нього. Воно б╕га довкола Земл╕ давно, то, певне, тоб╕ щось розумне пора╓». Махнув рукою Дурило та й п╕шов навпростець; добре, що сонце у спину гр╕ло, а в груди в╕яв в╕терець. ╤де та й ╕де. Аж у ногах занило, прис╕сти хот╕в, та ба — з-за кущ╕в до Дурила виб╕гла враз галаслива юрба. — Ти куди йдеш? — Додому. — А де ж твоя дом╕вка? — У Р╕дн╕м краю. — А край де? — ╥й-богу, не знаю, я, люди, шукаю в╕тчизну свою. — А нав╕що шукати? Лишайся, хлопче, у нас — у нас не життя, а свято, щасливим зробишся враз. ╤ вмить та юрба оточила Дурила ╕ дружньо до нього отак говорила:
РЕЧИТАТИВ СТАРШИН РАЮ
Порода наша мудра в╕д природи, ми зна╓мо все, бо осягнули все. ╤ глипа╓ на нас зворушено ╕ гордо щасливий предок — щирий шимпанзе. Йому гойдатись на г╕лл╕ рипуч╕м ╕ на троп╕чних т╕шитись в╕трах, а ми п╕дем ╕ ц╕лий св╕т научим, як у чорнильних плавати морях. У нас до того мудр╕ вс╕ та вчен╕, що л╕м╕ту╓мо чорнило ╕ пап╕р! Вулкани д╕ють дуж╕ ╕ скажен╕ в хребтах висотних паперових г╕р. Ми зна╓м все! Для нас усе в╕доме! Що буде завтра? Запитайте нас. Як живить вогнища руда суха солома, так нас году╓ мудр╕сть повсякчас. Ми пронесем, ми п╕дведем ╕ п╕дем, ми д╕йдемо, ми сягнемо висот! Ми ст╕льки ╕стин вам за мить нац╕дим, що подив назавжди зац╕пить рот. Чого ж тиня╓тесь по св╕ту, н╕би п’ян╕, чого шука╓те, коли ми все знайшли, коли ведуть дороги ос╕янн╕ п╕д наше сонце з вашо╖ ╕мли? У нас давно н╕хто й не чув про горе та ╕нш╕ н╕сен╕тниц╕ й бридню. Одна турбота наш╕ чола оре — а що, як в мудр╕ паперов╕ гори раптово влучить ╕скорка вогню? Чи вистачить чорнила, щоб залить? А б╕льше нам н╕чого не болить... Дурило, звичайно, розв╕шу╓ вуха, Дурило аж рота роззявив та слуха, Дурило гука╓: — Зр╕каюся Р╕дного краю! В╕зьм╕ть мене, друз╕, до вашого раю! ╤ друз╕ Дурила п╕д руки беруть, ╕ друз╕ Дурила до себе ведуть. А хлопцев╕ думка сидить в голов╕: — Чого, люди добр╕, в вас ноги в кров╕? — Та це, — йому кажуть, — така у нас звичка, до щастя дорога веде через р╕чку — та р╕чка ╕з кров╕ та тр╕шки ╕з сл╕з, але ти не б╕йся. Не втопишся. Л╕зь. Вона не глибока — либонь до кол╕н... — А кров там чия? — не гаму╓ться в╕н. — Чия? Та в╕домо чия — тих людей, що п╕дло не визнали наших ╕дей... Ми ╖х, значить, тр╕шечки, зовс╕м помалу кого задавили, кого зарубали. — А це хто тут висить? — пита╓ться в них. — Це дурень, один ╕з отих нав╕сних, що пруться на остр╕в... — На остр╕в? За чим? — Та, правду сказати, либонь н╕ за чим: там щастя закуте в печерах н╕мих не те, що для нас, а оте, що для вс╕х... — То нащо ж пов╕сили? — Так, для годиться: якби не пов╕сили, м╕г би втопиться... ╤ дал╕ до Раю Дурило ╕де, круг себе очима дурними веде. — А це що за ╕дол? — пита╓ться знов. — Це той, що закон наймудр╕ший знайшов. Навчив нас хапати, навчив убивати, навчив людям в оч╕ оману пускати, навчив нас, як жити годиться на св╕т╕, читай запов╕та його на гран╕т╕.
ЗАПОВ╤Т ЗАСНОВНИКА РАЮ
Що кому на роду написано, то й конем не обскачеш того. Одному доля дару╓ лисину, другому — шляпу з широкими крисами, а третього причастову╓ батогом. А четвертому, п’ятому, шостому ╕ дев’ятому ц╕л╕с╕нький довгий в╕к ст╕льки добра об╕цятиме, що врешт╕ з четвертого, п’ятого, шостого ╕ дев’ятого поробить стандартних кал╕к. А найкраще тому, кому доля багата не захоче н╕чого дати — ан╕ чест╕, ан╕ глузду, н╕ сорому — н╕чог╕с╕нько. Ось цьому ми з н╕кчемства свого п’╓дестал створимо, та освятим в кадильн╕м диму, та сипнемо п╕д ноги кв╕т╕в, та у лаври чоло вберем, та, щоб весело жив на св╕т╕, приведем панну Музу в гарем. А сам╕ заживем без гризоти, бо в╕домо й дитин╕ мал╕й, що у Музи ц╕╓╖ цноти вже не б╕льше, н╕ж у пов╕й. Ст╕льки б╕дною торгували, ст╕льки вже продавалась сама, що назвать ╖╖ лярвою мало, а сильн╕шого слова нема. Ну, а нам що до того? Ми люди тих╕, нам би повне корито бурди, теплу ковдру, затишну стр╕ху та цукерку вряди-годи. Бо таке на роду написано: в╕д Адама до наших дн╕в будуть людям св╕тити лисини величаво мудрих вожд╕в. Думав, думав Дурило, аж йому голова забол╕ла, та н╕як соб╕ не збагне: куди ╕ до чого той ╕дол гне? Якщо йому правда — р╕днесенька мати, то нащо ж йому п’яти лизати? А якщо йому люба лизня, то тод╕ його ненька — брехня? Так замислився, що аж прис╕в, с╕м дн╕в не пив ╕ не ╖в, а на восьмий устав ╕ каже: — Якесь дуже дивне те щастя ваше! Не хочу такого, щоб я вмер! Сходжу ще на остр╕в до тих печер... Та й ну Дурило в╕д друз╕в нових т╕кати, а т╕ йому в спину к╕лки метати. Добре, що наш Дурило водою не бр╕в, в╕н, як ╕ батько, ходить по вод╕ ум╕в — отож в╕н перший став у печер╕ ╕ давай сво╖м костуром бити у двер╕. За трет╕м ударом впали двер╕, ╕ враз н╕би сонце сяйнуло в печер╕, ╕ вийшло зв╕дти д╕вча, ╕ всм╕хнулося мило: — Спасиб╕ за пом╕ч тоб╕, Дурило! Я долю тепер не мину ╕ твою — жду тебе, парубче, у батьк╕вськ╕й хат╕, у тво╓му Р╕дн╕м краю... — Сказало ╕ щезло. Озирнувся Дурило — дивиться: гори вогнем охопило, ╕ кривава р╕ка змежен╕ла, а там, за р╕кою, на тих╕й Зелен╕й гор╕, б╕л╕╓ батькова хата, а п╕д нею засмучена мати пасе сонячних зайчик╕в у двор╕. 4.╤Х.63
"Кримська Свiтлиця" > #4 за 27.01.2012 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=9883
|