"Кримська Свiтлиця" > #3 за 09.03.2010 > Тема "Урок української"
#3 за 09.03.2010
СЛ╤ДАМИ КРИМСЬКОГО ПОГРОМУ
Недавно я вже писав про погром ╓дино╖ у Криму укра╖нсько╖ газети «Кримська св╕тлиця», який вчинили висок╕ чиновники М╕н╕стерства культури п╕д час минулих новор╕чних свят: зв╕льнили редактора газети, насильно захопили ╖╖ прим╕щення, роз╕гнали високопрофес╕йний колектив редакц╕╖, який ╓ сп╕взасновником газети з 1992 року, заарештували перший номер газети за 2010 р., щоб не п╕шов до людей, заблокували в ╤нтернет╕ доступ читач╕в до вс╕х ╖╖ попередн╕х багатор╕чних публ╕кац╕й. ╤ при тому пооб╕цяли передплатникам, що газета з новим редактором ╕ новою редакц╕╓ю буде виходити гарна, як лялечка, а що вже зм╕стовна, то читач т╕льки пальчики оближе. ╤ ось мен╕ передплатою надходить 2-3 номер «Кримсько╖ св╕тлиц╕» за с╕чень 2010 року, а в лютому отримую ще один прим╕рник газети за номером 4-5, який п╕дписаний новим редактором Л. Пилунським, призначеним ки╖вськими «дядями». Таким чином, бачимо, що газета ╕з щотижнево╖ перетворена на щом╕сячну, хоч пер╕одичн╕сть ╖╖ н╕де не вказана. Надрукована на гарному б╕лому папер╕, з кольоровими ╕люстрац╕ями, на 32 стор╕нках, тираж 2500 прим. Знайшлися, бачимо, грош╕ у м╕н╕стерства, яке стало сп╕взасновником газети т╕льки недавно. А тепер поглянемо на зм╕ст останього номера (4-5). По-перше, кида╓ться у в╕ч╕ те, що в ньому не подано жодного ╕нформац╕йного матер╕алу про поточн╕ кримськ╕ чи всеукра╖нськ╕ под╕╖ н╕ в пол╕тичному, н╕ в культурному житт╕. ╤ це в пер╕од гостро╖ передвиборно╖ президентсько╖ кампан╕╖! Начебто це позачасовий рекламний листок ╕з якогось Канарського курортного острова. А для зручност╕ читачам-курортникам на кожн╕й укра╖номовн╕й стор╕нц╕ новоявлено╖ газети подаються розлог╕ резюме рос╕йською ╕ кримськотатарською мовами, щоб «господа хорошие» знали, що в укра╖нському текст╕ нема╓ н╕чого поганого, нав╕ть т╕н╕, в ╖хн╕й б╕к. Толерантно, що й казати! Схоже на те, що редколег╕я газети, складена ╕з ос╕б, нев╕домих для мене, пост╕йного читача, у такий спос╕б виявля╓ свою «хохляцьку» меншоварт╕сть перед можливим ╕ншомовним читачем, якому в руки потрапить ╖╖ продукц╕я. Ц╕каво було б знати, чи французи, наприклад, у Марсел╕, видають якусь свою газету ╕з резюме англ╕йською, арабською чи турецькою мовами? Нав╕ть см╕шно таке уявити! А ки╖вськ╕ м╕нкульт╕вськ╕ чиновники додумалися зневажити свою державну мову у такий зовн╕ пристойний спос╕б. ╤ серед член╕в редколег╕╖ газети бачимо пр╕звище В. Сатаренка, який в╕дпов╕да╓, як в╕домо, за всю видавничу справу М╕н╕стерства культури! Як не пригадати висл╕в Тараса Шевченка про те, що не так╕ страшн╕ вороги, як «добр╕╖ люди»? Про що ж таки пишеться у цьому номер╕ «Кримсько╖ св╕тлиц╕», реформовано╖ п╕сля рейдерського захоплення? Ось зразу за багатосл╕вною передовицею, п╕дписаною «головним» редактором газети, ц╕ла стор╕нка в╕дведена для статт╕ про святин╕ ╕ стародавн╕ традиц╕╖ кримських грек╕в («Ясу, Мар╕╓»). Ох, який злободенний матер╕ал для сотен тисяч майже безправних укра╖нц╕в Криму! Через одну стор╕нку пода╓ться удв╕ч╕ б╕льша стаття «Християни ╕ кримськ╕ татари: традиц╕╖ сп╕льних молитов». Хвала Всевишньому! На думку нових кримських газетяр╕в-просв╕тител╕в, мабуть, саме час подумати про ун╕ю християнства ╕ ╕сламу у ц╕лому св╕т╕. Глибоко взяли! Не поламали б плуга, бо кримський грунт надто кам’янистий. А щоб закр╕пити свою любов до чужих символ╕в, редакц╕я тут же пропону╓ матер╕ал на ц╕лу стор╕нку «Тарак-тамга. Родовий знак кримських хан╕в». Просв╕тлюйся, темний укра╖нцю! А вже с╕м наступних повних стор╕нок газети в╕ддано матер╕алов╕ про м╕сцевого художника О.Каленчука «Укра╖нець – мусульманин Мухамед Ал╕», про людину, яка прийнявши ╕слам особисто, у цю в╕ру навернула ╕ свою дружину, ╕ двох неповнол╕тн╕х дочок, ╕ нав╕ть тещу. ╤ це д╕йство пропагу╓ться, як велика заслуга укра╖нця, який нав╕ть сво╓ прабатьк╕вське пр╕звище пом╕няв на ╕нше – Ал╕ Мухамед. З таким же усп╕хом в╕н м╕г би узяти соб╕ ╕м’я Будди чи ╤суса Христоса. ╤ газетяр веде ╕з ним безк╕нечне ╕нтерв’ю, розбавляючи розмову ╕люстрац╕ями його акварелей, а також подаючи майже десяток фотограф╕й новоявленого «╕сламського пророка» ╕ нав╕ть фотозн╕мок яко╖сь мечет╕ (мовляв, приходьте помолитись, православн╕ укра╖нц╕!). Це ж треба так любуватися перевертнем, забувши про сотн╕ тисяч зрусиф╕кованих кримських укра╖нц╕в, як╕ у сво╖й держав╕ не мають доступу до сво╓╖ школи, до сво╓╖ книжки, а тепер ще й до повнокровно╖ укра╖нсько╖ газети! Для повноти картини згадаймо ╕ т╕ матер╕али, як╕ ╕дуть в самому к╕нц╕ щом╕сячно╖ газети: це – двостор╕нков╕ статт╕ про укра╖нця – майстра ковальсько╖ справи ╕ про татарина – карбувальника, а також к╕лька загальних зам╕ток п╕д рубрикою «Мова» ╕ к╕лька загальних кпин╕в на адресу кримських комун╕ст╕в ╕ московських шов╕н╕ст╕в. Тепер читач╕ т╕льки ╕з сумом згадуватимуть чесн╕, гостр╕ ╕ сво╓часн╕ статт╕ журнал╕ст╕в роз╕гнано╖ редакц╕╖ «Кримсько╖ св╕тлиц╕»: В╕ктора Качули, Тамари Соловей, Миколи Владз╕м╕рського ╕з Севастополя, Серг╕я Лащенка з╕ Львова. Доведеться також т╕льки згадувати ц╕каву ╕ сво╓р╕дну дитячу газету «Джерельце», яку роками створював ╕ по-батьк╕вськи плекав великий труд╕вник Данило Кононенко – поет ╕ пропагандист творчост╕ сво╖х колег по перу з ус╕╓╖ Укра╖ни. Тепер також т╕льки згадуватимуться п╕сенн╕ конкурси, як╕ проводила в газет╕ юна ╕ талановита Юля Качула. Дуже хочеться, щоб цим творчим ╕ самов╕дданим людям, яких висококультурн╕ п╕рати викинули за борт човна, вдалося знайти чесного укра╖нського спонсора, щоб вони од╕брали назад гарний бренд сво╓╖ «Кримсько╖ св╕тлиц╕» ╕ знову в╕ддавали св╕й хист укра╖нськ╕й справ╕ у Криму. Гей, хто в луз╕, озовися! ╤ насамк╕нець я хочу запитати: а хто все-таки поверне мен╕ мо╖ 100 пенс╕йних гривень, як╕ я в╕ддав на р╕чну передплату справжньо╖ «Кримсько╖ св╕тлиц╕», яку тепер п╕дм╕нили туристично-рекламним плакатом ╕з сумн╕вною духовною спрямован╕стю?
10.02. 2010 р.
Василь МАРСЮК, письменник http://www2.maidan.org.ua/n/krym/1265865252
"Кримська Свiтлиця" > #3 за 09.03.2010 > Тема "Урок української"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=8378
|