"Кримська Свiтлиця" > #32 за 08.08.2008 > Тема "Крим - наш дім"
#32 за 08.08.2008
ПОЛ╤ТИЧНИЙ ╤СЛАМ ПО-КРИМСЬКИ
ДОРОГА ДО ХРАМУ
У вих╕дн╕ в С╕мферопол╕ пройшла конференц╕я «Радикал╕зм, екстрем╕зм та «╕слам╕зм», орган╕зована одн╕╓ю з автономних, тобто незалежних в╕д Духовного управл╕ння мусульман Криму, мусульманських громад п╕вострова. Це стало майданчиком не т╕льки для звинувачень США ╕ Заходу у тероризм╕ та ╕сламофоб╕╖, але й для декларування впевненого становлення в Криму нового явища – «пол╕тичного ╕сламу». Зах╕д орган╕зувала ╕ провела рел╕г╕йна громада «Давет», але ╖╖ л╕дери б╕льш в╕дом╕ як кримськ╕ представники всесв╕тнього руху «Х╕зб-ут-Тахр╕р», у переклад╕ – «Парт╕я визволення». У принцип╕, орган╕затори конференц╕╖ «Радикал╕зм, екстрем╕зм та «╕слам╕зм» цього й не приховували, поширюючи серед його учасник╕в брошуру з однойменною назвою. У н╕й, окр╕м головних програмних засад «всесв╕тньо╖ ╕сламсько╖ пол╕тично╖ парт╕╖» «Х╕зб-ут-Тахр╕р», надрукована допов╕дь голови Виконавчого ком╕тету «Х╕зб-ут-Тахр╕р» в Англ╕╖ Абдуль Вах╕да, в як╕й в╕н об╜рунтову╓ тезу, що «в╕йна Заходу проти тероризму – це в╕йна проти ╕сламу».
В╕йна проти тероризму – в╕йна проти ╕сламу? Саме ця теза дом╕нувала на конференц╕╖, що пройшла у глядацьк╕й зал╕ с╕мферопольського Палацу профсп╕лок, розрахован╕й на тисячу ос╕б. Тут з╕бралися переважно молод╕ люди, ╕ знайти в╕льне м╕сце у зал╕ було важко. За традиц╕╓ю, ж╕нки сид╕ли окремо, позаду чолов╕к╕в. ╤ хоча останн╕ одягнут╕ переважно по-╓вропейськи ╕, за невеликими винятками, безбород╕, присутн╕ ж╕нки – виключно в х╕джабах. Учасники конференц╕╖ прослухали допов╕д╕ «В╕чна боротьба м╕ж ╕стиною ╕ брехнею», «Терм╕ни в ман╕пулюванн╕ св╕дом╕стю» та «╤слам – мил╕сть для св╕т╕в», а також подивилися в╕дверто антиамериканський пропагандистський ф╕льм «Виклик стол╕ття», змонтований у Криму з нар╕зки виступ╕в американських л╕дер╕в, кривавих жах╕в во╓н в Афган╕стан╕, ╤раку, Чечн╕ ╕ Кашм╕р╕, а також коментар╕в кримських прихильник╕в «пол╕тичного ╕сламу». ╤ у ф╕льм╕, ╕ п╕д час виступ╕в на конференц╕╖ теза «в╕йни Заходу проти ╕сламу» знову дом╕нувала. У допов╕д╕, яку прочитала студентка одного з с╕мферопольських ун╕верситет╕в, майбутня вчителька укра╖нсько╖ мови Лутф╕╓ Уд╕╓ва, вона була конкретизована. «Зах╕д на чол╕ з Америкою побою╓ться в╕дродження ╕сламсько╖ громади ╕ саме тому намага╓ться встановити сво╓ пол╕тичне, економ╕чне, культурне та ╕нформац╕йне панування у мусульманських землях. Для того, щоб виправдати свою культурну ╕ в╕йськову експанс╕ю, вони переодягнулися в шати захисник╕в людства ╕ поборник╕в м╕жнародного права ╕ на очах усього св╕ту влаштували виставу, яку назвали «боротьбою з тероризмом», – мовилося в допов╕д╕.
Хал╕фат ╕ кримськ╕ татари «Х╕зб-ут-Тахр╕р» зараз д╕╓ у б╕льш як 40 кра╖нах св╕ту, причому на Заход╕ – ц╕лком легально (окр╕м Н╕меччини, та й там вона заборонена через антисем╕тизм). Ця орган╕зац╕я деклару╓ сво╓ю метою роботу з «повернення мусульман до ╕сламського способу життя шляхом встановлення ╕сламсько╖ держави – Хал╕фату», акцентуючи на «виключно пол╕тичних методах» ц╕╓╖ роботи. Вона публ╕чно заперечу╓ насилля ╕ в╕йськову д╕яльн╕сть для сво╖х член╕в ╕ заявля╓, що в немусульманських кра╖нах «не працю╓ для зм╕ни системи правл╕ння ╕ д╕╓ в межах чинного законодавства, спонукаючи мусульманське сусп╕льство бути в╕рним ╕сламов╕». Водночас експерти ки╖вського Центру близькосх╕дних досл╕джень, посилаючись на анал╕з досв╕ду ╕нших кра╖н, вважають, що д╕яльн╕сть «пол╕тичних ╕слам╕ст╕в» багато в чому готу╓ ╜рунт для екстрем╕стських рух╕в. Поки що ж це явище в Криму ╓ загрозою лише для ╕дентичност╕ кримських татар, як╕ складають б╕льш╕сть кримських мусульман, а також впливов╕ Духовного управл╕ння мусульман Криму, до складу якого входить б╕льш╕сть мусульманських громад п╕вострова. Кримськ╕ прихильники «пол╕тичного ╕сламу» ╕ «Кримського в╕лаяту Хал╕фату» публ╕чно не критикують ДУМК, але переважають його ╕ в ф╕нансових можливостях, ╕ в активност╕, в тому числ╕ й використовуючи нов╕тн╕ телекомун╕кац╕йн╕ засоби – в╕део та ╕нтернет.
Чи можливий д╕алог ╕з «пол╕тичними ╕слам╕стами»? На «круглому стол╕», що в╕дбувся одразу п╕сля конференц╕╖, орган╕затори вже надали слово ╕ експертам ╕з Ки╓ва, Москви та С╕мферополя, попросивши ╖х в╕дпов╕сти на запитання, чи вважають експерти, що в╕йна проти тероризму – це все-таки в╕йна США проти ╕сламу. Б╕льш╕сть запрошених це заперечили, визнавши водночас високий р╕вень ╕сламофоб╕╖ ╕ у св╕т╕, ╕ в Укра╖н╕. Ут╕м, представники громади «Давет» заявили, що в Укра╖н╕ тиску на мусульман нема╓, хоча в╕дзначили, що «окрем╕ укра╖нськ╕ пол╕тики пер╕одично спекулюють на тем╕ «тероризму» та «екстрем╕зму», граючи на почуттях неосв╕чених людей, використовуючи цю брехню для пол╕пшення свого пол╕тичного ╕м╕джу». Але запитання одного з учасник╕в «круглого столу» про те, чи боротьба за Хал╕фат може загрожувати територ╕альн╕й ц╕л╕сност╕ Укра╖ни ╕ суперечити укра╖нському законодавству, залишилося без в╕дпов╕д╕. Водночас орган╕затори конференц╕╖ закликали громадських д╕яч╕в ╕ вс╕х, хто «зац╕кавлений у збереженн╕ стаб╕льност╕ ╕ спокою в Криму», до «в╕дкритого д╕алогу». Чи п╕де на д╕алог ╕з «пол╕тичними ╕слам╕стами» кримська громадськ╕сть, яка розрива╓ться в╕д власних суперечностей? Чи в╕дбудеться такий д╕алог усередин╕ кримсько╖ умми – мусульмансько╖ громади? Ц╕ питання, як вважають м╕сцев╕ експерти, теж ще довго залишатимуться без в╕дпов╕д╕. Але байдуже, а часом зневажливе ╕ нав╕ть вороже ставлення м╕сцево╖ влади до прав та ╕нтерес╕в кримських мусульман робить найб╕льший внесок у становлення цього нового для Криму (та й Укра╖ни загалом) явища – «пол╕тичного ╕сламу». Володимир Притула. http://www.radiosvoboda.org/Content/Article/1188362.html
"Кримська Свiтлиця" > #32 за 08.08.2008 > Тема "Крим - наш дім"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=6202
|