"Кримська Свiтлиця" > #36 за 10.09.2021 > Тема "Резонанс"
#36 за 10.09.2021
ВАЛЕНТИН БУТ: ХОЧЕШ МИРУ, ГОТУЙСЯ…
Пару дн╕в тому спробував опубл╕кувати на сайт╕, що висв╕тлю╓ под╕╖, пов'язан╕ з в╕дбудовою в╕тчизняно╖ маринарки, одне св╕женьке в╕део (https://www.youtube.com/watch?v=zashtWIH2To) з рел╕зом наших сьогодн╕шн╕х кораблебуд╕вних реал╕й та ось це в╕део (https://www.youtube.com/watch?v=ajTk1HhAnNs), що презенту╓ найнов╕шу сер╕ю британських п╕дводних човн╕в з поданням деяких ╖хн╕х характеристик та оцим сво╖м коментарем. Перше в╕део, хай ╕ через день, хай ╕ в╕д свого ╕мен╕, але модератор таки виставив. Друге взагал╕ про╕гнорував. Чому? Можу лише гадати. Тут треба знати, що в наш╕й нов╕тн╕й ╕стор╕╖ ми ще не мали збалансованого, повносправного флоту. Та що там флоту - не мали нав╕ть його концепц╕╖, а багато наших владоможц╕в взагал╕ не розум╕ли, нащо в╕н нам здався. Тож ╕ дос╕ ведуться батал╕╖ щодо того, який нам флот потр╕бен. ╤ тут ╓ приб╕чники буд╕вництва серйозного, потужного флоту, з великими кораблями, ╕ ╓ прагматики, як╕ наполягають на тому, що сьогодн╕ ми великого флоту "не потягнемо", тож треба задовольнитися катерами та малими корабликами, на кшталт рейдових тральщик╕в. Влада ж нин╕шня, судячи з ╖╖ р╕шень, як ╕ попередники, схоже, не дуже тямить в тому, а в╕дтак, "рулить", хилячись то в один, то в ╕нший б╕к. Не дивно, тож, що й модератора того сайту щось зачепило в тому мо╓му допис╕. Проте, суд╕ть сам╕:
Британська програма зам╕ни п╕дводних човн╕в класу Trafalgar найнов╕шими човнами класу Astute. К╕лька сл╕в про цього човника: Водом╕стк╕сть надв/п╕дв: 7400/7800 тонн Довж.: 98 м Шир.: 11.3 м Осад.: 10 м Швидк.: 30 вузл╕в Озбро╓ння: 6 торп. апар. п╕д важк╕ (бо╓гол╕вка 300 кг) торпеди Spearfish (38 штук) д╕аметром 533 м╕л╕метр╕в з засягом ураження 54 км. Ракети Tomahawk Block IV (88 штук, ударна в╕дстань 1600 км варт╕сть кожно╖ 870 000 ф.ст.) Човник ма╓ багато вух ╕ очей, але звертають увагу на можливост╕ Sonar 2076, за допомогою якого ек╕паж може в╕дсл╕дковувати рух надводного чи п╕дводного судна на в╕дстан╕ до 5555 к╕лометр╕в, ╕ншими словами, "бачити" його через усю Атлантику. Для розум╕ння, наск╕льки ця цяця серйозна, треба знати, що ╖╖ ударна потуга утрич╕ перевищу╓ можливост╕ такого красеня, як знайомий вже нам есм╕нець Defender (тип 45), хоча за розм╕рами останн╕й в п╕втора рази б╕льший за не╖. Човник дуже потайний: завдяки 39 000 особливих акустичних пластин, що укривають його корпус, шуми в╕д нього не б╕льш╕ за шуми невеличкого дизель-електрохода. Ядерний реактор човна розрахований на експлуатац╕ю упродовж 25 рок╕в. В╕н використову╓ться не лише для забезпечення електроживлення систем та руху, але й для рециркуляц╕╖ пов╕тря ╕ води, що уможливлю╓ перебування човна п╕д водою без спливання на поверхню упродовж навколосв╕тнього плавання. На сьогодн╕ з запланованих семи готов╕ п'ять, з яких четверо в строю, на служб╕, один в процес╕ випробувань. Ще два човни в процес╕ побудови.
До чого цей пост? До того, що ╕ нам не завадило б мати щось под╕бне. Не в╕к же нам гордитися р╕чковими самотопами ╕мен╕ ППО. Сьогодн╕шн╕й курс на побудову катер╕в-ракетоносц╕в, загалом лог╕чний ╕ правильний. Одна лиш морока: на розроблюван╕ (ще лише розроблюван╕!) британськ╕ катери наш "Нептун" не п╕дходить. На них будуть гарн╕, але не наш╕ ракети. Дуже недешев╕, м╕ж ╕ншим. Але ц╕на - то не найкритичн╕ше. Ставлячи чуж╕ залежимо в╕д чужих, а найголовн╕ше, гальму╓мо сво╖х конструктор╕в, сво╖х виробник╕в. Те ж саме ╕ з кораблебудуванням. Власне, на одних катерах та к╕лькох корветах чужих проект╕в в╕тчизняну маринарку не побуду╓ш, береги сво╖ над╕йно не прикри╓ш, не кажучи вже про створення власно╖ морсько╖ стратег╕╖. Зрештою, невелик╕ кораблики не мають можливостей великих корабл╕в, як ударних, так ╕ захисних. Щодо п╕дводних човн╕в. Хтось скаже, що вони просто не пом╕стяться в м╕лководн╕й Карк╕н╕тськ╕й затоц╕, не кажучи вже про Азовське море. Це не зовс╕м так. Найперше, п╕дводн╕ човни бувають р╕зними: не лише великими, океанськими, а й невеликими, ц╕лком придатними й для наших умов. По-друге, будувати флот у розрахунку на вузеньк╕ смужки чорноморських акватор╕й, на як╕ нас в╕дт╕снили сьогодн╕ - то кап╕туляц╕я на старт╕. Укра╖на ма╓ будувати повноц╕нний, потужний флот, здатний завдати непоправно╖ шкоди будь-якому супернику, в будь якому мор╕. ╤ без п╕дводних човн╕в тут не об╕йтися. Але… Але все те залишиться не б╕льше, н╕ж пустими фантаз╕ями, ╕мпотентними "бажалками", якщо не мати: а) концепц╕╖ в╕тчизняно╖ маринарки (дос╕ не чув про ╕снування тако╖); а в╕д не╖ залежить, як╕ саме корабл╕ нам необх╕дн╕ ╕ ск╕льки того добра ма╓ бути; б) потужно╖ економ╕ки, яка "потягла" б того нелегкого воза. Адже варт╕сть сучасних бойових корабл╕в дуже висока. Скаж╕мо, середня варт╕сть п╕дводного човна проекту Astute сяга╓ 2 200 000 000 в╕чнозелених. Дорого? Ще й як дорого! Але будувати флот, переобладнуючи застар╕л╕ (хай ╕ дарован╕) корабл╕ - справа безперспективна. Сьогодн╕ це вимушен╕сть, але йти цим шляхом дал╕ - то в╕шати на шию нац╕╖ п╕дтримання на плаву неефективного, стр╕мко стар╕ючого металобрухту. Якщо вкладати серйозн╕ кошти, треба вкладати ╖х у найнов╕ш╕ проекти, як╕ будуть на р╕вн╕ св╕тових вимог принаймн╕ пару десятил╕ть.
"Кримська Свiтлиця" > #36 за 10.09.2021 > Тема "Резонанс"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=23554
|