"Кримська Свiтлиця" > #48 за 27.11.2020 > Тема "Душі криниця"
#48 за 27.11.2020
ГАЛИНА ЛИТОВЧЕНКО: ГОЛОСИЛА ТИША
1. РОЗБУДЖЕНЕ ЛИХО (Зам╕сть передмови)
╫валт стояв над селом. Прокльони, голос╕ння розривали морозне пов╕тря. Виганяли з хат родини селян-середняк╕в. Без жалю ╕ сп╕вчуття викидали на сн╕г велик╕ с╕м’╖ з малими д╕точками. Чолов╕к╕в, як куркул╕в – зл╕сних ворог╕в народу, висилали до Сиб╕ру. Хати розбирали на облаштування ферм, куди з╕гнали в╕д╕брану у людей худобу та птицю. Трудар╕в, под╕бних Степану Верем╕ю, споконв╕ку хазяями називали. Хто з повагою, хто з заздр╕стю, але без дор╕кань, бо дор╕кнути н╕чим було. Х╕ба що повними скринями та затиш- ними садибами, а ще коморами та льохом з чималим запасом харч╕в, яких вистачало ╕ для родини, ╕ для продажу на ярмарку. Але ж то н╕ в кого не вкрадене, не в╕д╕бране, а вирощене на сво╓- му пол╕ та город╕, взяте в╕д сво╓╖ ж худобини та птиц╕ не рука- ми наймит╕в, а сво╖ми – мозолястими та покрученими в╕д що- денно╖ важко╖ прац╕. Багато ж╕нок з д╕тьми, що залишилися один-на-один з╕ злиднями без господаря та осел╕, п╕шли у св╕ти в пошуках кра- щого життя. Хтозна, ск╕льки ╖х загинуло в╕д хвороби, холоду та голоду ще в дороз╕. А т╕, що й вижили, не вс╕ повернулися в сво╓ село, б╕льш╕сть пустили нове кор╕ння в ╕нших краях. А Христина Верем╕й н╕куди й не поривалися йти. Тулила- ся з малечою в розвалених кутках сво╓╖ спустошено╖ садиби, допоки не знайшли ╖х з покритими ╕не╓м обличчями та заду- б╕лими т╕лами. На т╕м ╕ зак╕нчився р╕д Верем╕я. Селян обклали непосильними нормами здач╕ хл╕ба. Р╕к 1931-й видався неврожайним, тож у людей в╕д╕брали вс╕ запа- си, щоб виконати державний план загот╕вл╕. Принаймн╕, так це тод╕ трактувалося. Про те, що стал╕нський режим поста- вив ще й ╕нше та╓мне завдання – викор╕нити укра╖нське се- лянство, розумн╕ люди здогадувалися, бо в╕йськов╕ загони, ви- ставлен╕ на околицях м╕ст, не пускали селян нав╕ть в магазини за хл╕бом. Тих, хто намагався подолати перепони – забивали до смерт╕. С╕льське населення влада жорстоко кинула напри- зволяще, але тод╕ та нав╕ть ╕ багато рок╕в посп╕ль, говорити про це – було злочином. Новопризначений голова с╕льсько╖ ради Б╕лий з перших дн╕в господарювання в╕дзначився хижим норовом. Оточив себе такими ж прибульцями, як ╕ сам, та ще к╕лькома п╕дку- пленими прихвоснями з м╕сцево╖ с╕льсько╖ б╕дноти, наоб╕цяв- ши ╖м райського життя. Т╕ з завзяттям взялися безцеремонно нишпорити чужими коморами, горищами та льохами, гостри- ми металевими прутами прощупували землю в садибах: чи не закопан╕, бува, у схованки запаси продукт╕в. В такому жах- ливому середовищ╕ вистояти було не просто. Голод паморочив св╕дом╕сть, життя перетворилося на су- ц╕льне лихо, де кожен виживав, як м╕г. Люди байдуж╕ли один до одного, не р╕дко й до сво╖х близьких, з жахом оч╕куючи, що хтось з них може нав╕датися та позбавили останнього. Крад╕ж- ки, розб╕й, вбивства стали страшною буденн╕стю.
* * * … Була родина. В╕рн╕ше, те, що в╕д не╖ залишилося: молода мати з двома малол╕тн╕ми д╕тьми. ╤ була у них миска крупи. Ви- стачило б на якийсь час. Але в когось ╕ того катма, зате з’явила- ся п╕дозра, що ма╓ бути щось у то╖ ж╕нки, бо ж якось ще трима- ╓ться на ц╕м св╕т╕. Що залиша╓ться робити? Знайти та в╕д╕брати. Тихо без шуму не вийде? …Не хочеться гр╕ха, але доведеться позбавитися того джерела шуму. Бог покара╓! Та де ж той Бог!?
* * * … Був хлопчик Кирилко. Гарно вчився в школ╕ ╕ нав╕ть в голодн╕ роки не залишав навчання. Дорогою до школи ледь не пропав «без в╕ст╕». Покликав його до свого двору сус╕дський д╕дусь. Чого ж боятися? Добре знають один одного. Чом же не допомогти старому, коли вже так просить принести з лав- ки тютюну. От лишень зайдуть до хати на хвилину, щоб взя- ти грош╕. Д╕дусь посм╕ха╓ться, гладить Кирилка по гол╕вц╕, а сам – двер╕ на клямку. ╤ долон╕ вже к╕льцем на ши╖ хлопчи- ка. Кирилко встиг закричати – добре, що по вулиц╕ саме йшли люди та почули його крик. Вибили двер╕ в хату, Кирилка у д╕да в╕двоювали. Б╕льше в школу в╕н не ходив – не пускали р╕дн╕, в яких хлопчик мешкав.
* * * … Були два хлопчики-п╕дл╕тки. Батьки в╕д голоду помер- ли. Прийшли актив╕сти ╕ почали вимагати хл╕ба. Та зв╕дки в╕н у д╕тей? Виходить, що дарма прийшли. Хоча б щось та треба ж в╕д╕брати? О – подушки ╓ в осел╕! Забрали. То й ╕нших злида- р╕в таким чином покарати можна, а назавтра – торги влаштува- ти… ╤ купляли люди сво╖ ж реч╕, якщо якась коп╕йка за пазухою лишилася. А то й таку ц╕ну оголосять актив╕сти, що викупити не вда╓ться. Тод╕ пройдисв╕ти використовували ту р╕ч для сво- ╖х потреб, ╕ ╖х р╕дня носила чужий одяг не встидаючись. * * * … Особливо ненавид╕ли м╕сцев╕ селяни одного з актив╕с- т╕в – Михаська. В╕дбирав усе ╖ст╕вне до останньо╖ крихти. П╕зн╕ше, коли життя стало кращим, н╕хто з ним знатися не хт╕в. Б╕льш того, на початку в╕йни, люди навмисне вказали н╕мцям м╕сце, де Михасько переховувався, щоб уникнути в╕дправки в Н╕меччину. А дорогою в фашистське л╕гво с╕льськ╕ хлопц╕ нарешт╕ змогли з ним поквитатися та скинули юду з потяга…
* * * Ц╕ розпов╕д╕ – не сюжети, взят╕ з ф╕льму жах╕в. Це фак- ти з╕ св╕дчень жител╕в одного села на Ки╖вщин╕, що вижили в тому пекл╕. Назва його: Руде Село Володарського району. Ка- жуть, що до початку колектив╕зац╕╖ в сел╕ чисельн╕сть населен- ня складала близько трьох тисяч. Понад тисячу мешканц╕в його померли в╕д голоду в 1932-1933 роках. Iх ╕мена на початку 90-х рок╕в минулого стол╕ття з╕брали для Книги пам’ят╕ небайдуж╕ молод╕ вчительки – Ра╖са Григор╕вна Рожк╕вська та Н╕на ╤ван╕в- на Кукла. П╕зн╕ше цю роботу продовжив ╕ учитель ╕стор╕╖ В╕та- л╕й Борисович Федорчук, нин╕ с╕льський голова Рудого Села. Заф╕ксован╕ ними на папер╕ под╕╖ двох рок╕в голодомору, про як╕ св╕дчили односельчани, стали жахливим, але таким потр╕бним ╕нформац╕йним надбанням для нин╕шн╕х та майбутн╕х покол╕нь не лише одного взятого села, а й усього св╕ту.
"Кримська Свiтлиця" > #48 за 27.11.2020 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=22801
|