Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПОЕЗ╤Я ╤ ПРОЗА НАШОГО ЖИТТЯ
Третя зб╕рка поез╕╖ - «╥╖ написала в╕йна»…


НЕ ХОДИ НА ЛИСУ ГОРУ…
Наш╕ традиц╕╖


КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖


ЛЮТЬ, НАД╤Я, ЛЮБОВ
На початку широкомасштабного вторгнення рос╕йських в╕йськ подруга художниц╕ попрохала ╖╖...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #27 за 03.07.2020 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#27 за 03.07.2020
В╕ра Ро╖к. ВИШИВКА - ЯК СИМВОЛ УКРА╥НИ

У кв╕тн╕ 2021 року виповниться 110 рок╕в в╕д дня народження нашо╖ славно╖ кримсько-полтавсько╖ землячки, видатно╖ вишивальниц╕, Героя Укра╖ни В╕ри Серг╕╖вни Ро╖к. Читач╕ «Кримсько╖ св╕тлиц╕» знають, як багато уваги прид╕ляла газета творчост╕ Майстрин╕.
Це саме «Св╕тлиця» першою порушила питання про створення музею укра╖нсько╖ вишивки ╕мен╕ В╕ри Ро╖к в С╕мферопол╕. П╕сля численних перепон музей врешт╕ було створено, в╕н функц╕ону╓ й сьогодн╕. П╕дн╕малося також питання про встановлення пам’ятника вишивальниц╕ в кримськ╕й столиц╕, але, на жаль, тод╕ не вир╕шилося, а тепер у Криму ставлять зовс╕м ╕нш╕ пам’ятники…
Готуючись до юв╕лею В. С. Ро╖к, «Кримська св╕тлиця» вир╕шила под╕литися з читачами думками Майстрин╕ про укра╖нську вишивку, як╕й вона присвятила все сво╓ життя. А це зовс╕м немало – майже 90 рок╕в.
Цей матер╕ал надав «Св╕тлиц╕» син вишивальниц╕ – Вадим Михайлович Ро╖к, який знайшов його в арх╕в╕ матер╕. Судячи з усього, нарис про вишивку був п╕дготовлений нею ще у 80-х роках минулого стол╕ття, але, як нам зда╓ться, в╕н не втратив актуальност╕ ╕ буде ц╕кавим читачам й сьогодн╕.

(Продовження. Початок у №№25-26 «КС»)
 Дуже р╕зноман╕тна ╕ техн╕ка художнього вишивання, що значно його збагачу╓. Треба сказати, що краса укра╖нсько╖ вишивки в значн╕й м╕р╕ залежить в╕д ч╕ткост╕ виконання узору, в╕д точност╕ рахування ниток.
 Майже сто р╕зних шв╕в використовують народн╕ майстрин╕, створюючи прекрасн╕ зразки укра╖нсько╖ художньо╖ вишивки. Вс╕ в╕дом╕ в укра╖нськ╕й народн╕й вишивц╕ шви або «техн╕ки» вишивання можна под╕лити на основн╕, допом╕жн╕ рахунков╕ шви ╕ шви в╕льного малюнка, р╕зноман╕тн╕ способи поверхнього, низинного та наскр╕зного прозорого вишивання. Мистецтво вишивки створило так╕, значно поширен╕ в оздобленн╕ народного одягу шви, як мережка, гладь, вир╕зування, виколювання, зерновий вив╕д, занизування, низь, наб╕рування, поверховий верхоплут та ╕нш╕. Шви декоративного вишивання, якими б╕льше оздоблювались декоративн╕ реч╕ побуту, - це рушниковий шов, двоб╕чна штап╕вка, качалочки, полтавська ╕ художня гладь, муаровий шов.
 Б╕льш давн╕ми були так╕ техн╕ки, як занизування, яка поляга╓ в перетяганн╕ кольорово╖ нитки голкою в полотн╕ по л╕н╕╖ основи ╕ дуже схоже з техн╕кою ткацтва, гладь та ╕нш╕ рахунков╕ шви.
 Здавна в╕дом╕ в укра╖нськ╕й вишивц╕ й так╕ види техн╕к, як гаптування «ланцюжком», стебн╕вка, верхоплут, вишивання «з╕рочкою», «кучер╕» та ╕н. Широко використову╓ться в народному вишиванн╕ хрестикова техн╕ка – ретязь, простий, подв╕йний, потайний хрестик. У друг╕й половин╕ 19 ст. ╕ у 20 ст. вона ста╓ техн╕кою поширеною по вс╕й територ╕╖ Укра╖ни, вит╕сняючи, в як╕йсь м╕р╕, дом╕нуюч╕ л╕чильн╕ шви, що ╓ результатом д╕ючо╖ в цей час тенденц╕╖ спрощення техн╕ки вишивання.
 Ц╕каво, що назви багатьох техн╕к народно╖ вишивки: вир╕зування, виколювання, низь та ╕н. походять в╕д самого способу ╖х виконання. Можна думати, що ╕нод╕ ╕ в╕д того, як вигляда╓ шов, наприклад, гладь, качалочки або нав╕ть в╕д назви предмета, який як правило оздоблювався саме такою вишивкою, наприклад, рушниковий шов.
 Часто народн╕ майстри, оздоблюючи вишивкою той або ╕нший предмет, використовують в по╓днанн╕ два, три ╕ б╕льше р╕зних шв╕в, що нада╓ речам особливу декоративн╕сть ╕ приваблив╕сть.
 Звичайно, в популярн╕й лекц╕╖ ми не ма╓мо можливост╕ зупинитися на характеристиц╕ вс╕х, нав╕ть т╕льки основних шв╕в укра╖нсько╖ народно╖ вишивки. Але хот╕лося б к╕лька сл╕в сказати про так╕ техн╕ки як мережка, гладь, вир╕зування, наб╕рування, низь.
 Укра╖нська мережка – ц╕кава, значно поширена техн╕ка художнього народного вишивання, явля╓ собою ажурну вишивку р╕зно╖ ширини, виконану переважно б╕лим чи с╕рим кольором, ╕ т╕льки в мережц╕ «шабак», що часто використову╓ться в под╕льських та зах╕дноукра╖нських вишивках, вживаються нитки р╕знокольоров╕. В далекому минулому ми зустр╕ча╓мо т╕льки вузеньк╕ нескладн╕ мережки на к╕нцях рушник╕в, подолах ╕ рукавах ж╕ночих сорочок, на чолов╕чих сорочках та ╕н., р╕дко мережка мала самост╕йне значення в декоруванн╕ предмет╕в. По╓днуючись з р╕зними техн╕ками вишивання, вона б╕льше в╕д╕гравала допом╕жну роль. Але поступово з розвитком мистецтва вишивки зм╕ню╓ться ╕ мережка. Зб╕льшу╓ться ╖╖ ширина ╕ прозор╕сть, ускладню╓ться техн╕ка ╕ малюнок, з’являються нов╕ види мережок.
 У вишивц╕ друго╖ половин╕ 19 ст. мережка, що вже нал╕чу╓ багато р╕зноман╕тних вид╕в, широко використову╓ться в художньому оздобленн╕ р╕зноман╕тного асортименту речей вже не т╕льки як доповнення до ╕нших техн╕к, а часто як ╕ самост╕йна, чудово прикрашаюча вишивка.
 Вс╕м знайома техн╕ка глад╕, один з основних ╕ особливо поширених шв╕в народно╖ вишивки поляга╓ в накладанн╕ паралельних ст╕бк╕в, в╕дд╕лених один в╕д одного на одну нитку. Це двоб╕чна рахункова техн╕ка, яка при акуратн╕й робот╕ з л╕во╖ ╕ право╖ сторони да╓ однаковий ефект.
 В╕дома пряма гладь – дуже тонке ╕ точне вишивання – яка на Полтавщин╕ зветься «лиштвою», Ки╖вська коса, характерна для Под╕лля ╕ зах╕дних областей под╕льська гладь, качалочками, якою вишивають рушники, хустки, р╕знокольорова та колодочками. Широко вжива╓ться по вс╕й Укра╖н╕ для оздоблення рушник╕в, фартух╕в, хусток, кожух╕в та ╕нших речей – полтавська гладь. Полтавською та художньою гладдю вишивали також р╕зн╕ побутово-декоративн╕ реч╕, так╕ як панно, подушки, скатерт╕, серветки, дор╕жки та ╕н. М╕ж ними ╕сну╓ р╕зниця. Р╕зн╕ кольори в полтавськ╕й глад╕ мають ч╕тк╕ меж╕. В художн╕й – один кол╕р входить в ╕нший.
 Лиштва часто по╓дну╓ться з такими ажурними швами, як виколювання, зерновий вив╕д ╕ особливо вир╕зування. ╥х прозор╕сть нада╓ вишивкам якусь особливу художню принадн╕сть ╕ легк╕сть. Самост╕йно техн╕ка вир╕зування вжива╓ться дуже р╕дко. Викону╓ться вона так: спочатку обшива╓ться контур ф╕гур, як╕ складаються з маленьких квадрат╕в, п╕сля цього вир╕зу╓ться ╖х середина, а пот╕м деяк╕ з них зашиваються павучками.
 В залежност╕ в╕д розташування цих квадратик╕в, з р╕зноман╕тних комб╕нац╕й яких буду╓ться орнамент, вир╕зування носить назви «косе», «клинчасте», «книшикове», «хрещате».
 При╓мно сприйма╓ться ╕ техн╕ка наб╕рування, яка суц╕льно застила╓ полотно вишивальною ниткою, не залишаючи фону, нагадуючи ╕нод╕ вишивку б╕сером. Ши╓ться вона др╕бними ст╕бочками, як╕ накладаються на полотн╕ щ╕льно один до одного так, що ст╕бки кожного наступного паралельного ряду кладуться на одну-дв╕ нитки полотна нижче в╕дпов╕дних ст╕бк╕в попереднього ряду.
 Орнаменти, виконан╕ наб╕руванням, геометричн╕, характерн╕ сво╖ми р╕зноман╕тними сполученнями невеликих ромб╕в видовжено╖ форми, або паралельно розташованих хвилястих л╕н╕й. Вишивки наб╕руванням будуються переважно на сполученн╕ чотирьох кольор╕в – червоного, чорного, жовтого ╕ б╕лого, бувають ╕ багатокольоров╕.
 Особливо ориг╕нальним, сво╓р╕дним швом, який вважа╓ться найб╕льш ц╕нною ╕ складною техн╕кою в народному вишиванн╕ ╕ завжди виклика╓ великий ╕нтерес, ╓ низь. Ши╓ться низь «навивор╕т», знизу, з таким розрахунком, щоб бажаний малюнок вийшов з лиця. Тому орнамент вишивки низзю з л╕во╖ ╕ право╖ сторони явля╓ собою ц╕лком протилежну картину. Залежно в╕д способу виконання вишивки, характеру орнаменту, розм╕ру ╕нтервал╕в м╕ж ст╕бками низь носить також ╕ р╕зн╕ назви: «поперечна», «подовжня», «низь з лиця шита», «лиса», «др╕бненька», «цв╕ткована».
 Окремим важливим питанням в народному мистецтв╕ ╓ й питання колористичного р╕шення твору, питання правильного добору ╕ сполучення кольор╕в. ╤ справд╕ треба сказати, що головна чар╕вн╕сть укра╖нських вишивок, як ми бачимо, в значн╕й м╕р╕ залежить саме в╕д мистецтва колористики, яке особливо сильно проявля╓ себе в цьому жанр╕ народно╖ творчост╕.
 Говорячи про укра╖нськ╕ вишивки, ╖х часто називають яскравими. Але треба правильно розум╕ти таке визначення. Д╕йсно, яскрав╕, барвист╕ укра╖нськ╕ вишивки, побудован╕ на сполученн╕ чистих ╕ сильних кольор╕в, н╕коли не були строкатими. Б╕льш давн╕ укра╖нськ╕ вишивки однотонн╕ ╕ двокол╕рн╕. Спочатку б╕л╕, червон╕, чорн╕, виконувались вони нефарбованими нитками, с╕рими, б╕леними, воскованими або фарбованими, переважно рослинними барвниками, у червоний, чорний, жовтий, син╕й кольори. Використовували для цих ц╕лей кору дерев, кор╕ння, листя, кв╕ти, плоди багатьох певних рослин, комах. А ╕нод╕ для п╕дфарбування ниток користувались нав╕ть просто сажею.
 Характерна особлив╕сть мистецтва колористики укра╖нсько╖ вишивки, двокол╕рно╖ ╕ багатокол╕рно╖, те, що завжди ╓ переважно один якийсь кол╕р, котрий ста╓ основним, пров╕дним ╕ визначальним. Загальна р╕знокольорова традиц╕я – другий або ╕нший кол╕р додатков╕ ╕ по к╕лькост╕ ╖х використання, ╕ по значенню. Вони т╕льки доповнюють кольорову гаму, пожвавлюють ╖╖ ╕ вид╕ляють основний тон.
 Яким гарним не був би малюнок, якою б не була високою техн╕ка виконання – невдала розкольоровка твору значно знижу╓ його художню ц╕нн╕сть.
 Прикрашен╕ художньою вишивкою реч╕, як ╕ вс╕ ╕нш╕ твори народного мистецтва, завжди ╕снували не т╕льки для того, щоб задовольняти естетичн╕ потреби людини, а головне ╕ передус╕м були предметами, що активно використовувалися у господарств╕, значить, часто прались, п╕ддавались д╕╖ сонця, а зв╕дси вит╕ка╓ ╕ важливе значення якост╕ барвник╕в, що використовували для фарбування ниток, якими оздоблювались реч╕ побутового вжитку, як╕ повинн╕ були бути особливо тривкими до св╕тла, тертя ╕ прання.
 Поступово, з друго╖ половини 19 ст., з появою фабрично╖ кольорово╖ нитки, колорит укра╖нсько╖ вишивки зм╕ню╓ться, вона ста╓ все б╕льш пол╕хромною. Збагачу╓ться декоративн╕сть народно╖ вишивки. Колишня однотонн╕сть все част╕ше зм╕ню╓ться грою фарб. А використовування народними майстрами в сучасних вишивках багато╖ пал╕три тон╕в ╕ п╕втон╕в фабрично╖ нитки створю╓ велик╕ можливост╕ нюансування у тональних ╕ багатобарвних композиц╕ях.
 Характерним для колористики укра╖нських вишивок ╓ надзвичайна стриман╕сть ╕ такт у використанн╕ кольор╕в, тонке чуття м╕ри введення ╕ншого тону. Тому вс╕ укра╖нськ╕ вишивки позбавлен╕ дисонансу в кольоровому звучанн╕, вс╕ вони позначен╕ ц╕л╕сн╕стю кольорового р╕шення. Строг╕сть в добор╕ фарб ╕ вм╕ле використання ╖х сполучень дозволя╓ нав╕ть у найб╕льш соковитих ╕ см╕ливих по кольоровому р╕шення вишивках Под╕лля та зах╕дних областей Укра╖ни, з надзвичайно багатою кольоровою гамою, при значн╕й колористичн╕й насиченост╕, запоб╕гти п╕стрявост╕. А кольори вишивок, застосованих на окремих речах в народному одяз╕, завжди пов’язан╕ з загальним колоритом костюма.
 Вивчаючи мистецтво народно╖ вишивки, ми пом╕ча╓мо, що орнамент, техн╕ка ╕ кол╕р укра╖нсько╖ народно╖ вишивки жив в певн╕й ц╕л╕сност╕, вза╓мод╕╖ ╕ вза╓мозалежност╕. Окрем╕ техн╕ки закр╕пили за собою ╕ певн╕ кольори. Так, мережка, кр╕м шабака, вир╕зування (полтавське), виколювання, лиштва, переважно б╕л╕. Под╕льськ╕ вишивки «качалочками» завжди пол╕хромн╕, гладь – колодочками, червоно-синя, занизування, рушниковий шов викону╓ться майже завжди червоним кольором ниток, ки╖вське наб╕рування чотирикольорове, черн╕г╕вське – б╕ле, низь н╕коли не бува╓ б╕лою, чорно-червоною або пол╕хромною ╕ т. ╕н. З цього ╕ багатьох ╕нших приклад╕в можна зробити висновок, що ╕сну╓ якийсь певний зв’язок техн╕ки ╕ кольору. У вза╓мозв’язку ╕ вза╓мод╕╖ живуть також техн╕ка ╕ орнамент. Техн╕ка вишивки вплива╓ на ╖╖ орнамент, що часто приводить до зм╕ни, спрощення малюнка, а орнамент в свою чергу вимага╓ певного шва. Н╕коли, наприклад, у вишивках низзю ми не зустр╕ча╓мо рослинних мотив╕в. Строго геометричн╕ малюнки виконуються переважно рахунковими швами, гладдю, низзю, хрестиком, а кв╕тков╕ орнаменти – техн╕ками в╕льного шва, рушниковим швом, полтавським, художньою гладдю.
 Тому ми часто чу╓мо ╕ вжива╓мо терм╕ни: ки╖вськ╕, полтавськ╕, под╕льськ╕ вишивки. ╤ д╕йсно, майже кожна губерн╕я або пов╕т окремих б╕льш крупних етнограф╕чних район╕в, кожен центр розвитку мистецтва вишивки, на певних етапах ╖╖ розвитку, мали сво╖ творч╕ ознаки. ╥м властив╕ були своя особлива вишивка, св╕й малюнок, розкольоровка орнаменту. Вони мали сво╖ улюблен╕ композиц╕йн╕ р╕шення ╕ техн╕ки виконання.
 У вишивках Ки╖вщини 19 ст., наприклад, переважали рослинний, рослинно-геометризований орнаменти з улюбленими на Ки╖вщин╕ стил╕зованими гронами винограду, червоний ╕ чорний кольори, а на рушниках ╕нод╕ червоний ╕ син╕й кольори. В основному вишивали техн╕кою «хрестик», яка поширена ╕ в ╕нших областях Укра╖ни, «наб╕руванням», що часто зустр╕ча╓ться також на Черн╕г╕вщин╕, «занизуванням», яке, на в╕дм╕ну в╕д Полтави, по╓дну╓ться тут з хрестиком, «вир╕зуванням» та ╕н. Для вишитих рушник╕в Ки╖вщини типов╕ композиц╕я ростучого дерева у вигляд╕ високо╖ стил╕зовано╖ г╕лки з вазоном або без нього, широка внизу горизонтальна орнаментальна полоса з насиченим, густо зашитим орнаментом червоного кольору з незначним доповненням ╕нод╕ синього або чорного.
 Техн╕ка «глад╕», «мережки», «фальшивого вир╕зування» властив╕ для вишивок Черн╕г╕всько╖ област╕, як╕ виконуються червоним та чорним кольорами, б╕лим з вкрапленням червоного або чорного, ╕ т╕льки б╕лим кольором з вузенькою ╕нод╕ мережкою, яка ма╓ червону ободочку або виконана червоним кольором ниток.
 Рослинний орнамент черн╕г╕вських вишивок ╕нод╕ комб╕ну╓ться з геометризованими ф╕гурами, а геометричний компону╓ться або суц╕льними смугами, або окремими елементами, часто у вигляд╕ ромб╕в так званих «човник╕в». Дуже типове для Черн╕г╕вщини змережування. Звичайний шов при цьому зам╕ню╓ться вузьким, черн╕г╕вським змережуванням прутиком або широким черн╕г╕вським змережуванням – шеляжком (на ж╕ночих сорочках).
 Н╕жн╕ ╕ св╕тл╕ в кольорах рослинно-геометризован╕ вишивки Полтавщини, виконан╕ л╕чильною гладдю, вир╕зуванням, виколюванням, мережкою, контрастують з р╕знокольоровою вишивкою качалочками та чорно-червоною, з незначним ╕нод╕ додатком ╕ншого кольору, низзю, що особливо поширен╕ на Под╕лл╕.
 В минулому на Под╕лл╕ низь зустр╕чалась однокол╕рна – чорна. Строга, контрастна, на б╕лому полотн╕, дуже декоративна, вона гарно сприйма╓ться ╕ ма╓ вигляд ажурно╖ вишивки.
 Окремою групою серед ╕нших стоять значно поширен╕ на Полтавщин╕ вишивки, виконан╕ т╕льки б╕лою бавовняною або шовковою ниткою, що да╓ чудову св╕тлот╕ньову гру. Таке кольорове р╕шення ╓ насл╕дком використання ╕ розвитку народними майстрами традиц╕й решетил╕вських вишивок б╕лим по б╕лому. Б╕л╕ вишивки зустр╕чаються також ╕ на Под╕лл╕, ╕ в Зах╕дних областях Укра╖ни – Снятинський район ╤вано-Франк╕всько╖ област╕, що також говорить про пост╕йний вза╓мовплив особливостей художньо╖ вишивки одних областей ╕ район╕в Укра╖ни на ╕нш╕. ╤ не дивлячись на те, що зах╕дноукра╖нськ╕ б╕л╕ ╕ под╕льськ╕ б╕л╕ та золотист╕ вишивки виконуються, як ╕ полтавськ╕, техн╕ками – глад╕, виколювання, зерновим виводом, але б╕льш др╕бний орнамент, характер виконання та ╕нш╕ особливост╕ роблять ╖х сво╓р╕дними, в╕дм╕нними в╕д ╕нших.
 Схож╕ в як╕йсь м╕р╕ з точки зору композиц╕йних р╕шень з ки╖вськими рушниками, техн╕кою виконання – рушниковий шов, полтавськ╕ рушники не так ╕нтенсивно зашиваються, майже виключно червоним кольором ╕, як взагал╕ полтавська вишивка, характеризу╓ться якоюсь легк╕стю, витончен╕стю малюнка, в пор╕внянн╕ з ки╖вськими. ╤ вже зовс╕м по характеру орнаменту, його розм╕щенню, техн╕ц╕ виконання ╕ кольору в╕др╕зняються в╕д под╕льських – р╕знокольорових, виконаних переважно техн╕кою качалочками або штап╕вкою, в яких орнамент викону╓ться або горизонтальною смугою, яка 2-3-4 рази уклада╓ться на к╕нцях, або у вигляд╕ 2 чи 4 однакових геометризованих розеток.
(Продовження буде)

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #27 за 03.07.2020 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=22460

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков