"Кримська Свiтлиця" > #26 за 26.06.2020 > Тема "Душі криниця"
#26 за 26.06.2020
╢ЛИСЕЙ
Наш╕ традиц╕╖
27 червня у церквах сх╕дного обряду поминають старозав╕тного пророка ╢лисея, який був учнем ╕ посл╕довником Святого пророка ╤лл╕, що жив у VI стол╕тт╕ до Р╕здва Христового. ╢лисей навертав у в╕ру в ╢диного Правдивого Бога ╕зра╖льський народ. Збер╕гся переказ, що в гр╕б, у який поклали ╢лисея п╕сля смерт╕, через р╕к дивом поклали туди ╕ншого мертвого чолов╕ка, ╕ тод╕ цей чолов╕к ожив. Цей гр╕б був в╕домий ще за час╕в християнського святого - ╢рон╕ма, який жив у IV стол╕тт╕. Спостер╕гали: - Якщо у цей день випаде дощ, то дощитиме с╕м тижн╕в. Зв╕сно, у молитвах просили Всевишнього, щоб дощ не падав, бо невдовз╕ настане час розпочинати жнива. З народного прогностика: - ╢лисе╖в дощ - гнил╕ жнива. - ╢лисей полл╓ - селянину горя додасть. - Сонце на ╢лисея - сух╕ жнива. - ╢лисе╓ва погода - для женц╕в добра нагода.
РОСТЕ ОВЕС
28 червня — день вшанування старозав╕тного пророка Амоса. В╕н жив у VIII стол╕тт╕ до Р╕здва Христового. Родом був ╕з Текоа, поселення поблизу Вифле╓му, що в царств╕ Юди. Служив пастухом, доглядав сади, плантац╕╖ смоковиц╕. Пророча д╕яльн╕сть Амоса розпочалася у п╕вн╕чному царств╕, де в╕н неспод╕вано виступив у Бетел╕ за час╕в правл╕ння ╕зра╖льського царя ╢ровоама II. Зм╕ст пророцтв такий: як не уникнуть Божого суду сус╕дня поганськ╕ народи, так ╕ сам Юда та ╕зра╖льський народ не минуть кари за сво╖ численн╕ гр╕хи. У п'ятьох вид╕ннях застер╕га╓, що Бог покара╓ невдячний народ посухою ╕ вогнем. А от укра╖нськ╕ господар╕ у цей день оглядали поля, на яких пос╕яли овес ╕ рад╕ли: - Якщо прийшов Амос ╕ п╕шов у р╕ст овес - врожай буде добрим. - Кепсько, коли низьк╕ стебла в╕вса. При неврожа╖ жита, пшениц╕ господиням не раз доводилося пекти хл╕б з в╕всяного борошна. Дякували Богу ╕ за те. А ще: «Без в╕вса не будеш мати доброго коня!».
ОСТАНН╤Й ПОК╤С
30 червня вшанову╓мо святих мученик╕в Ману╖ла, Савела та ╤сма╖ла. Вони були послами-християнами. Перський король, якому служили, в╕дправив ╖х у В╕зант╕ю, аби укласти мир (виг╕дний обом сторонам) з ц╕сарем Юл╕аном В╕дступником. Натом╕сть ц╕сар вчинив нечувану жорсток╕сть: в╕н стратив посл╕в, бо т╕ не хот╕ли вклонитися язичницьким ╕долам. Це сталося 362 року. Невдовз╕ перси оголосили Юл╕анов╕ В╕дступнику в╕йну, п╕д час яко╖ в╕н загинув, а його в╕йсько потерп╕ло поразку. Про цей день у народ╕ кажуть: - На Ману╖ла - останн╕й пок╕с, адже трава переросте, п╕де у стебла, стане твердою ╕ худоб╕ не знадобиться. - До Ману╖ла скоси траву, бо невдовз╕ доведеться покласти косу, а взяти серпа до рук, щоб хл╕б жати. - На Ману╖ла вся городина йде в р╕ст. - На Святого Ману╖ла сонце застою╓ться.
ВИКОРИСТОВУВАЛИ Р╤ЗН╤ ЗАСОБИ (З давн╕х джерел народно╖ медицини)
Як у давнину знахар╕ “проганяли”, “виганяли” хвороби?.. Насамперед ╕деться про л╕кувальну маг╕ю, в╕ру у силу слова, а також про певн╕ ритуальн╕ д╕╖ - рухи, жести, масаж╕, як╕ колись широко застосовували у народн╕й медицин╕. Адже з сиво╖ давнини укра╖нц╕ «проганяли» хвороби з людини залякуванням (вважайте г╕пнозом), «загризанням», «потопленням» у бистр╕й р╕чц╕ тощо. Наприклад, болюче м╕сце злегка кусали зубами. Цей сво╓р╕дний масаж розширював судини ╕ пол╕пшував кровооб╕г. Так л╕кували набряки, нариви, бородавки, нав╕ть грижу у д╕тей. Кусаючи болюче м╕сце, примовляли: - Гам! З'╖м тя!.. Процедуру повторювали в╕д трьох до дев'яти раз╕в. Робити це могла т╕льки наймолодша дитина у с╕м'╖, ╕ то та, що вже розмовляла. Отож не вс╕ ╕ не завжди могли скористатися таким методом «л╕кування». Рац╕онально було ставити нагр╕тий горщик. Цей зас╕б спрямований на видалення недуги методом «висмоктування». Практикувався в╕н при зрушенн╕ шлунка, що могло трапитися, коли п╕дносили важк╕ предмети, ╕нших шлункових захворювань та болях у попереку. «Висмоктування» застосовували народн╕й пед╕атр╕╖ ╕ в╕д врок╕в («злого, недоброго, поганого ока», «лихого погляду»). Найчаст╕ше злизувала вроки з чола дитини мама або хресна мама. Вважали, що таким же способом можна вивести родим╕ плями, бородавки. Для цього мати щоранку натще, але п╕сля молитви, мала злизувати язиком утворення на шк╕р╕ дитини, спльовувати трич╕ ╕ примовляти: - Як слина ╕сходить, так щоб ╕ те розходилося. (Недугу при цьому не називали). З чола дитини злизували й переляк. Широко застосовувався у практиц╕ дитячого л╕кування метод викачування яйцем, хл╕бним м'якушем. Викачували той же переляк, п╕дв╕й (потрапив п╕д перетяг). Св╕жим курячим яйцем качали по головц╕ дитини, обличчю, спин╕. Пот╕м це яйце розбивали, виливали п╕д пор╕г, або закопували «жижу» з╕ шкаралупою у тому м╕сц╕, де сходяться три плоти. З такою ж метою виливали в╕ск над головою дитини, спалювали лляне волокно... П╕дготував Тарас ЛЕХМАН
"Кримська Свiтлиця" > #26 за 26.06.2020 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=22450
|