"Кримська Свiтлиця" > #4 за 24.01.2020 > Тема "З потоку життя"
#4 за 24.01.2020
ЛАЗОРК╤Н В.╤.: НОВА Ф╤ЛОСОФ╤Я ПОБУДОВИ СИСТЕМИ НАЦ╤ОНАЛЬНО╥ БЕЗПЕКИ - ВИМОГА ЧАСУ
Зб╕рка публ╕кац╕й До зб╕рки ув╕йшли основн╕ публ╕кац╕╖ автора, як╕ стосуються його бачення побудови системи нац╕онально╖ безпеки ╕ понят╕йного апарату чинного законодавства у ц╕й сфер╕:
КОНЦЕПЦ╤Я ЗБРОЙНИХ СИЛ УКРА╥НИ УКРА╥Н╤-НАЦ╤╥ ПОТР╤БНА НОВА ДЕРЖАВА-УКРА╥НА МОВНЕ НЕВ╤ГЛАСТВО, ЧИ ЗЛИЙ НАМ╤Р? МОВНЕ НЕВ╤ГЛАСТВО ЗАКОНОТВОРЦ╤В – ЗАГРОЗА НАЦ╤ОНАЛЬНИМ ╤НТЕРЕСАМ ПОРЯТУНОК АРМ╤╥ – В╤ЙСЬКОВА РЕФОРМА ВИБОРЧА СИСТЕМА ЯК СКЛАДОВА СИСТЕМИ НАЦ╤ОНАЛЬНО╥ БЕЗПЕКИ ВО╢ННА ДОКТРИНА УКРА╥НИ КОЖН╤Й КРА╥Н╤ ПОТР╤БНА ЕФЕКТИВНА СИСТЕМА НАЦ╤ОНАЛЬНО╥ БЕЗПЕКИ
Коротко про автора: В╕домий громадський д╕яч ЛАЗОРК╤Н В╕тал╕й ╤лл╕ч ╓ профес╕йним в╕йськовим, полковник з 1987 року, укра╖нець, у 1990-1995 роках народний депутат Льв╕всько╖ обласно╖ Ради. П╕д час проходження служби в штаб╕ Прикарпатського в╕йськового округу (1977-1987 роки) отримав 10-р╕чний досв╕д управл╕ння в╕йськами на оперативно-стратег╕чному р╕вн╕, що дозволило йому особисто п╕дготувати Концепц╕ю створення нац╕ональних Збройних Сил Укра╖ни (1990 р╕к), проекти закон╕в «Про оборону Укра╖ни» ╕ «Про Збройн╕ Сили Укра╖ни» (1991 р╕к) та по праву стати сп╕взасновником Збройних Сил Укра╖ни ╕ Сп╕лки оф╕цер╕в Укра╖ни (1991 р╕к); 1991–1992 рр. – представник Укра╖ни в м╕ждержавн╕й робоч╕й ком╕с╕╖ з питань оборони та безпеки при Верховн╕й Рад╕ СРСР, пот╕м СНГ, член ком╕с╕╖ Верховно╖ Ради Укра╖ни у справах соц╕ального захисту в╕йськовослужбовц╕в, член орган╕зац╕йно╖ групи з╕ створення М╕н╕стерства оборони Укра╖ни, радник м╕н╕стра оборони Укра╖ни - кер╕вник групи консультант╕в м╕н╕стра. У 1993 роц╕ зак╕нчив факультет дипломатично╖ ╕ консульсько╖ служби Ки╖вського ╕нституту м╕жнародних в╕дносин, отримав диплом в╕йськового аташе, а у 1993-1996 роках керував Центральним науково-досл╕дним ╕нститутом М╕н╕стерства оборони Укра╖ни. П╕сля зв╕льнення з в╕йськово╖ служби у 1996-1997 роках керував управл╕нням м╕жнародного забезпечення Нац╕онального агентства з питань ╕нформатизац╕╖ при Президентов╕ Укра╖ни. У 1998-1999 роках створював Державну пошуково-рятувальну службу на водних об’╓ктах ╕ до 2003 року був заступником начальника Служби – начальником Управл╕ння реагування на надзвичайн╕ ситуац╕╖ на водних об’╓ктах. У 2004 роц╕ створив ╕ очолив Громадський ╕нститут стратег╕чних досл╕джень ╕ впровадження перспективних програм. Ма╓ 40 друкованих наукових праць, серед яких проекти закон╕в «Про оборону Укра╖ни» ╕ «Про Збройн╕ Сили Укра╖ни» (1991 р╕к), проекти Во╓нно╖ доктрини Укра╖ни, концепц╕╖ во╓нно╖ реформи (2004 р╕к), Державно╖ програми розвитку села на основ╕ виробництва б╕опалива.
Концепц╕ю створення Збройних Сил Укра╖ни я оприлюднив у сво╓му виступ╕ на перш╕й сес╕╖ Велико╖ Ради Народного Руху Укра╖ни «За перебудову!» 1 грудня 1990 року. Ось ╖╖ текст:
КОНЦЕПЦ╤Я ЗБРОЙНИХ СИЛ УКРА╥НИ 1. В╕йськово-пол╕тична ситуац╕я в СРСР Соц╕ально-пол╕тичн╕ перетворення в СРСР призвели до припинення д╕яльност╕ Варшавського Договору, кор╕нно╖ зм╕ни в╕йськово-пол╕тично╖ ситуац╕╖ в ╢вроп╕ та виходу Союзу сво╖ми зах╕дними кордонами безпосередньо до кра╖н “кап╕тал╕стичного св╕ту” Центрально╖ ╢вропи, поставили св╕тове сп╕втовариство перед необх╕дн╕стю пошуку нових п╕дход╕в до м╕ждержавних в╕дносин. Зм╕ни в╕йськово-пол╕тично╖ обстановки у св╕т╕ й усередин╕ СРСР привели до глибоко╖ кризи ╕снуючо╖ в╕йськово╖ програми, в╕йськово╖ доктрини, а також до зриву проведення в╕йськово╖ реформи, загострили соц╕ально-економ╕чну ╕ правову незахищен╕сть в╕йськовослужбовц╕в, якою скористалися консервативн╕ сили сусп╕льства, кидаючи Збройн╕ Сили на придушення нац╕онально-демократичних рух╕в у союзних республ╕ках. Це викликало зростання нац╕онально╖ самосв╕домост╕ в╕йськовослужбовц╕в, р╕зке зростання антиарм╕йських настро╖в, бойкотування призову на д╕йсну в╕йськову службу та супротив проходженню служби за межами сво╖х республ╕к. Анал╕з об'╓ктивних умов ╕ законом╕рностей загального в╕йськово-економ╕чного стану й оборони Союзу РСР дозволя╓ зробити висновки про доц╕льн╕сть формування ново╖ в╕йськово╖ пол╕тики, розробки ново╖ в╕йськово╖ доктрини, концепц╕╖ ╕ програми в╕йськово╖ реформи в СРСР, що враховують пол╕тичну ситуац╕ю, яка склалася у результат╕ прийняття союзними республ╕ками Декларац╕й про державний суверен╕тет. II. Пол╕тичн╕ ╕ державно-правов╕ аспекти створення Збройних Сил Укра╖ни. Вт╕люючи в життя волевиявлення народу Укра╖ни, його в╕ков╕чного прагнення до пол╕тично╖ й економ╕чно╖ незалежност╕, Верховна Рада Укра╖ни прийняла Декларац╕ю про державний суверен╕тет Укра╖ни, проголосивши в 9-й статт╕ право на створення власних Збройних Сил — гаранта пол╕тично╖ стаб╕льност╕ Укра╖ни в м╕жнародних в╕дносинах як р╕вноправного члена ООН серед кра╖н св╕тового сп╕втовариства. Створення ╕ буд╕вництво Збройних Сил Укра╖ни будуть визначати наступн╕ фактори реально╖ д╕йсност╕: наявн╕сть на територ╕╖ Укра╖ни численного угруповання Збройних Сил СРСР; п╕дпорядкування внутр╕шнього устрою ╕ бойово╖ п╕дготовки Збройних Сил СРСР вимогам застар╕ло╖ в╕йськово╖ доктрини СРСР, стратег╕чним ╕ оперативно-тактичним планам, розробленим в╕йськово-пол╕тичним кер╕вництвом СРСР ╕ розрахованим на проведення великомасштабних наступальних операц╕й у ход╕ во╓нних д╕й проти ймов╕рного супротивника на основних стратег╕чних напрямках; необх╕дн╕сть перерозпод╕лу функц╕й центра ╕ союзних суверенних республ╕к у формуванн╕ стратег╕чних план╕в оборони в зв'язку з╕ зм╕ною в╕йськово-пол╕тично╖ обстановки в ╢вроп╕ ╕ практичному вт╕ленн╕ ╖х у життя. III. Принципи буд╕вництва Збройних Сил Укра╖ни на перех╕дному пер╕од╕. Вих╕д Укра╖ни сво╖ми зах╕дними кордонами до кра╖н Сх╕дно╖ ╢вропи вимага╓ в╕д Уряду Укра╖ни наукового розрахунку людських ╕ матер╕альних ресурс╕в, прогнозу к╕лькост╕ ╕ пропорц╕й у розпод╕л╕ ╖х м╕ж потребами оборони ╕ народного господарства з урахуванням кор╕нних економ╕чних зм╕н на Укра╖н╕ й у Союз╕, переходу до ринкових в╕дносин. При створенн╕ Збройних Сил Укра╖ни потр╕бн╕ нов╕ законодавч╕ акти, що докор╕нно зм╕нюють умови ф╕нансування Збройних Сил ╕ оборонних програм. Кр╕м того, як╕сть п╕дготовки оф╕церських кадр╕в та ╖х к╕льк╕сть для збройних сил на перех╕дному етап╕ вимага╓ реорган╕зац╕╖ й оптим╕зац╕╖ в╕йськових навчальних заклад╕в, у зв'язку з загальносв╕товою тенденц╕╓ю до скорочення чисельност╕ Збройних Сил. Основною задачею перех╕дного пер╕оду ╓ виб╕р ╓диного в╕рного шляху р╕шення задач╕ створення Збройних Сил Укра╖ни. При цьому вс╕м пол╕тичним силам необх╕дно врахувати, що кожний необдуманий крок на цьому шляху, або чиясь "зайва" ╕н╕ц╕атива, може нашкодити народу Укра╖ни не менше, н╕ж Чорнобильський вибух. Т╕льки об'╓днання зусиль ус╕х пол╕тичних сил ╕ прийняття розумних компром╕с╕в м╕ж ними в ╕м'я досягнення незворотн╕х позитивних процес╕в демократизац╕╖ сусп╕льства гарантуватиме мирний процес створення Збройних Сил Укра╖ни в╕дпов╕дно до Декларац╕╖ про Державний суверен╕тет Укра╖ни. При цьому, на передн╕й план виступають так╕ необх╕дн╕ умови: 1. Досягнення на вс╕й територ╕╖ Укра╖ни атмосфери доброзичливого ставлення до в╕йськовослужбовц╕в. 2. Розум╕ння оф╕церським корпусом того, що народ Укра╖ни й арм╕я повинн╕ бути ╓дин╕ в мет╕ державотворення як важеля в руках сусп╕льства для досягнення розвитку Укра╖ни, що в╕дпов╕да╓ р╕вню розвитку цив╕л╕зованих кра╖н св╕тового сп╕втовариства, що державний суверен╕тет не самоц╕ль, а спос╕б досягнення найвищо╖ ступ╕н╕ в╕льного розвитку сусп╕льства. 3. Прийняття визначеного правового статусу в╕йськовослужбовц╕в Збройних Сил СРСР, що проходять службу на територ╕╖ Укра╖ни для узгодження умов ╖хньо╖ житт╓д╕яльност╕ з чинним законодавством суверенно╖ Укра╖ни. У зв'язку з╕ сформованою в╕йськово-пол╕тичною реальн╕стю вимальовуються три можливих шляхи р╕шення створення Збройних Сил Укра╖ни. Перший шлях: створення, власних Збройних Сил паралельно з ╕снуючим угрупованням Збройних Сил СРСР на територ╕╖ Укра╖ни з вимогою ╖╖ розпуску ╕ розформування. Цей шлях ма╓ ряд ╕стотних проблем, насамперед соц╕ально-економ╕чних, веде до зростання напруженост╕ ╕ конфронтац╕╖ в сусп╕льств╕, до громадянсько╖ в╕йни. Цей шлях треба р╕шуче в╕дкинути. Другий шлях: створення Збройних Сил Укра╖ни шляхом посл╕довного ланцюга радикальних р╕шень, прийнятих Верховною Радою Укра╖ни. Цей шлях вимага╓ ╓дност╕ вс╕х пол╕тичних сил в Укра╖н╕ й у Верховн╕й Рад╕ Укра╖ни, яко╖ на сьогодн╕ нема╓. Цей шлях мало ймов╕рний. Трет╕й шлях: шлях розумних компром╕с╕в м╕ж р╕зними пол╕тичними силами на основ╕ Декларац╕╖ про державний суверен╕тет Укра╖ни з обл╕ком реальних сформованих умов ╕ припуска╓ зд╕йснення посл╕довних крок╕в по еволюц╕йному перетворенню угруповання Збройних Сил СРСР, що дислоку╓ться на територ╕╖ Укра╖ни, у Збройн╕ Сили Укра╖ни з╕ збереженням бо╓здатност╕ в╕йськ ╕ обороноздатност╕ кра╖ни. Шлях розумних компром╕с╕в передбача╓ реальн╕сть опору консервативних сил ╕ обл╕к розходження точок зору вс╕х пол╕тичних парт╕й, прийняття найб╕льш прийнятних р╕шень ╕ да╓ можлив╕сть Верховн╕й Рад╕ Укра╖ни оперативно реагувати на виникаюч╕ нов╕ обставини, приймати адекватн╕ р╕шення в питаннях в╕йськово╖ реформи, чим контролювати ╕ стаб╕л╕зувати ситуац╕ю в сусп╕льств╕ з користю для оборони ╕ безпеки Укра╖ни. На цьому шляху проглядаються два стратег╕чних напрямки еволюц╕йного перетворення угруповання Збройних Сил СРСР у Збройн╕ Сили Укра╖ни. Перший напрямок передбача╓ наступне: 1. За вимогою Верховно╖ Ради Укра╖ни створю╓ться Головне командування Угруповання ВР СРСР на територ╕╖ Укра╖ни з дислокац╕╓ю в м. Ки╓в╕, яке питання житт╓д╕яльност╕ в╕йськ погодить з Верховною Радою ╕ Каб╕нетом М╕н╕стр╕в Укра╖ни. По стратег╕чних ╕ оперативно-тактичних питаннях воно на визначений пер╕од залиша╓ться в п╕дпорядкуванн╕ М╕н╕стерства оборони СРСР. Цей крок да╓ можлив╕сть Верховн╕й Рад╕ Укра╖ни контролювати ситуац╕ю в арм╕╖ на територ╕╖ Укра╖ни, виключа╓ можлив╕сть ╖╖ використання проти демократичних перетворень у республ╕ц╕ в рамках Декларац╕╖ про Державний суверен╕тет. 2. У Верховн╕й Рад╕ Укра╖ни створю╓ться пост╕йна депутатська ком╕с╕я з питань оборони ╕ безпеки, що, спираючи на експерт╕в з в╕йськових питань, економ╕ст╕в, юрист╕в вивча╓ проблеми реформування Збройних Сил, житт╓д╕яльност╕ в╕йськ на територ╕╖ Укра╖ни, виносить на розгляд Верховно╖ Ради Укра╖ни в╕дпов╕дн╕ проекти нормативно-правових акт╕в ╕ пропозиц╕╖ для вир╕шення виникаючих проблем. 3. У Каб╕нет╕ М╕н╕стр╕в Укра╖ни створю╓ться в╕йськове в╕домство, що форму╓ республ╕канський в╕йськовий ком╕сар╕ат, займа╓ться питаннями призову молод╕ в арм╕ю ╕ комплектуванням територ╕альних частин ╕ з'╓днань на баз╕ угруповання Збройних Сил СРСР ╕ переп╕дпорядкування ╖х Уряду Укра╖ни. Погоджу╓ з центральним в╕йськовим в╕домством ╕ Головним командуванням ВР СРСР на територ╕╖ Укра╖ни ╖х бойове застосування й оперативно-тактичне призначення. Виробля╓ в╕йськову Доктрину Укра╖ни. 4. На баз╕ Головного командування угруповання ВР СРСР на територ╕╖ Укра╖ни Верховною Радою Укра╖ни створю╓ться командування Збройними Силами Укра╖ни з повною передачею з'╓днань ╕ частин ВР СРСР п╕д юрисдикц╕ю Верховно╖ Ради Укра╖ни, формування об'╓днань у розр╕з╕ вимог в╕йськово╖ Доктрини Укра╖ни ╕ прийнятих Верховною Радою Укра╖ни м╕жнародних зобов'язань ╕ договор╕в як повноправного члена Орган╕зац╕╖ Об'╓днаних Нац╕й. Другий стратег╕чний напрямок передбача╓ наступн╕ кроки в р╕шенн╕ проблеми створення Збройних Сил Укра╖ни: 1. Створення Верховною Радою Укра╖ни депутатсько╖ ком╕с╕╖ з питань оборони ╕ безпеки з залученням групи експерт╕в з в╕йськових, економ╕ст╕в ╕ юрист╕в по вивченню проблем, пов'язаних з во╓нною реформою в СРСР. Ком╕с╕я пропону╓ на розгляд Верховно╖ Ради необх╕дн╕ законодавч╕ акти для вир╕шення виникаючих проблем. 2. У Каб╕нет╕ М╕н╕стр╕в Укра╖ни формуються в╕йськове в╕домство з покладанням на нього функц╕й щодо р╕шення проблем, пов'язаних з╕ створенням в╕йськово╖ доктрини ╕ Збройних Сил Укра╖ни. У сво╖й д╕яльност╕ в╕йськове в╕домство Укра╖ни може виконати кроки, викладен╕ в першому стратег╕чному напрямку створення Збройних Сил Укра╖ни. 3. Верховна Рада Укра╖ни створю╓ республ╕канський ком╕сар╕ат, що вир╕шу╓ питання комплектування моб╕л╕зац╕йного ресурсу для арм╕╖, займа╓ться питаннями п╕дготовки ╕ прозову молод╕ до Збройних Сил. 4. Проводиться укра╖н╕зац╕я в╕йськових частин ╕ з'╓днань у структур╕ Збройних Сил СРСР шляхом проходження служби молод╕ з числа громадян Укра╖ни на ╖╖ територ╕╖ в╕дпов╕дно до вимог р╕шень Верховно╖ Ради Укра╖ни. При цьому доц╕льно використовувати досв╕д Льв╕всько╖ Ради народних депутат╕в щодо вир╕шення проблем призову молод╕ до в╕йська, що сформував пост╕йну депутатську ком╕с╕ю з в╕йськових питань. Виконавчий ком╕тет Льв╕всько╖ Ради народних депутат╕в вв╕в у сво╖ структури пост╕йну робочу групу з числа ос╕б, що займаються призовом молод╕ п╕д кер╕вництвом заступника голови облвиконкому. В обласну закличну ком╕с╕ю введений: голова пост╕йно╖ депутатсько╖ ком╕с╕╖ з в╕йськових питань, заступник голови облвиконкому, що в╕да╓ питаннями заклику, член робочо╖ групи облвиконкому, що займа╓ться закликом молод╕, представники ком╕тету Солдатських матер╕в ╕ ╕нших громадських орган╕зац╕й. Заступник голови облвиконкому п╕дтриму╓ безпосередн╕й зв'язок з командуванням в╕йськами Прикарпатського в╕йськового округу, в╕йськовими ком╕сар╕атами на територ╕╖ област╕, залуча╓ до робот╕ з призову молод╕ м╕ськ╕ ╕ районн╕ Ради народних депутат╕в, командир╕в в╕йськових частин. У ход╕ призову оперативно й компетентно вир╕шуються проблеми, що виникають. Служба за межами Укра╖ни зд╕йсню╓ться т╕льки з письмово╖ згоди призовник╕в. У випадку порушення зобов'язань в╕йськовими в╕домствами про добров╕льне проходження служби призовниками за межами Укра╖ни, направлення ╖х до "гарячих точок" Союзу, облвиконком припиня╓ х╕д призову до позитивного р╕шення конфл╕ктно╖ ситуац╕╖, виконуючи Постанову Верховно╖ Ради Укра╖ни про повернення в╕йськовослужбовц╕в з "гарячих точок" Союзу. Усп╕шна реал╕зац╕я концепц╕╖ створення Збройних Сил Укра╖ни вимага╓ розробки ╕ прийняття Верховною Радою Укра╖ни пакету во╓нних законодавчих акт╕в з╕ створення ╕ д╕яльност╕ М╕н╕стерства оборони Укра╖ни, яке буде розробляти ╕ подаватиме на розгляд Верховно╖ Ради Укра╖ни: во╓нно-економ╕чн╕ розрахунки до економ╕чно╖ програми д╕яльност╕ Уряду; во╓нну доктрину Укра╖ни, що в╕дпов╕да╓ економ╕чному ╕ ф╕нансовому стану. Верховна Рада Укра╖ни за рекомендац╕╓ю ком╕с╕╖ з питань оборони ╕ безпеки ╕ М╕н╕стерства оборони Укра╖ни прийма╓ наступний пакет закон╕в по буд╕вництву Збройних Сил Укра╖ни: Закон про статус Збройних Сил СРСР на територ╕╖ Укра╖ни; Закон про оборону Укра╖ни; Закон про Збройн╕ Сили Укра╖ни; Закон про проходження д╕йсно╖ в╕йськово╖ служби громадянами Укра╖ни; Закон про в╕йськово-промисловий комплекс Укра╖ни. Подальший розвиток Збройних Сил Укра╖ни буде базуватися на д╕яльност╕ М╕н╕стерства Оборони Укра╖ни, виходячи з потреб реально╖ в╕йськово-пол╕тично╖ обстановки, в╕дпов╕дно до договор╕в м╕ж союзними республ╕ками з оборонних питань.
(Дал╕ буде)
"Кримська Свiтлиця" > #4 за 24.01.2020 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=21937
|