"Кримська Свiтлиця" > #44 за 02.11.2018 > Тема "Душі криниця"
#44 за 02.11.2018
ДИМИТР╤Й — ВЗ╤РЕЦЬ ЛЮБОВ╤ ДО БОГА
Наш╕ традиц╕╖
Церква в╕д перших дн╕в християнства високо ц╕ну╓ заслуги мученик╕в, ставить ╖х за вз╕рець любов╕ до Бога. До таких належить Святий Димитр╕й Солунськй, якого вшанову╓мо 8 листопада. В╕н жив у друг╕й половин╕ III стол╕ття у м╕ст╕ Солун╕, де його батьки були високими ц╕сарськими достойниками. ╤мператор Максим╕л╕ан призначив Димитр╕я проконсулом. Але той з дитинства виховувався у християнськ╕й в╕р╕, яку згодом став ревно пропов╕дувати, за що ╕мператор кинув його до в'язниц╕. Перебуваючи у н╕й, Димитр╕й благословив юнака Нестора на б╕й з непереможним глад╕атором-язичником Л╕╓м. Нестор виступив проти Л╕я з хрестом у руках ╕ перем╕г. Дов╕давшись про таке, ╕мператор наказав вбити обох - Нестора ╕ Димитр╕я. Це сталося 306 року. Велику в╕ру Святого Димитр╕я Господь Бог прославив не т╕льки р╕зними чудами п╕сля його смерт╕, а й нетл╕нн╕стю т╕ла ╕ мироточив╕стю. Коли через сто рок╕в в╕дкрили його домовину, то виявилось, що т╕ло Димитр╕я залишилось неушкодженим. Б╕льше того, з нього проступало пахуче миро, яке зц╕лювало хворих. Культ Святого Димитр╕я прийшов на укра╖нськ╕ земл╕ з прийняттям християнства. Хоча, можливо, нав╕ть ран╕ше. А почалося все з облоги Царгорода нашим князем Олегом. В╕зант╕йц╕ не змогли ╖╖ прорвати ╕ поступилися. Були впевнен╕, що то Господь Бог послав до них самого Святого Димитр╕я, покарав за гр╕хи ╖хн╕. У народному побут╕ укра╖нц╕в до дня Дмитра дозволялося засилати сват╕в, щоб встигнути в╕дгуляти вес╕лля до початку Р╕здвяного посту (Пилип╕вки), 27 листопада. Тому «До Дмитра д╕вка хитра». Прогностична прикмета стверджу╓: - Якщо на Дмитра випав сн╕г, то весь листопад буде морозяним ╕ б╕лим.
«Д╤ДОВА» СУБОТА
Останню суботу перед святом Дмитра називають Поминальною, Дмитровою, Переддмитровою, “Д╕довою” суботою... ╥╖ в╕дзначали (╕ тепер в╕дзначають) повсюдно в Укра╖н╕, насамперед молитвами на Богослуж╕нн╕ у храм╕, в╕дв╕дуванням могил померлих родич╕в, друз╕в, а в давнину - ще й особливими обрядовими д╕ями. Найпоширен╕шим був обряд, коли вранц╕ ж╕нки несли до церкви три калач╕ або паляниц╕ ╕ ц╕ страви у мисочц╕, як╕ колись смакували пок╕йному. За народною уявою, перший калач призначався давно померлим родичам, другий - д╕дам ╕ бабам (зв╕дси назва - «Д╕дова» субота), трет╕й тим, що померли наглою смертю. П╕сля в╕дправи Служби Божо╖ ╕ парастасу громада орган╕зовувала на церковному подв╕р'╖ сп╕льний об╕д, у якому брали участь ус╕ бажаюч╕, запрошували гостей, подорожн╕х, убогих. На столах неодм╕нно мали бути поминальн╕ коливо ╕ сита. Вважалося, якщо в цей день буде ходити багато старц╕в-жебрак╕в (а ╖х також запрошували до столу, а пот╕м ще й обдаровували гостинцями «на дорогу»), то це добра прикмета: це Господь Бог послав пок╕йник╕в в образах старц╕в-жебрак╕в, щоб вони подивилися, чи жив╕ належно поминають померлих. Побутували й ╕нш╕ обряди. Наприклад, деяк╕ господар╕ орган╕зовували об╕ди вдома. На них запрошували сус╕д╕в, л╕тн╕х людей, вбогих. Перед тим, як розпочати трапезу ╕ скуштувати поминальних страв, вс╕м годилося помолитися за померлих. Об╕д мав розпочинатися перед заходом сонця ╕ завершитися увечер╕, бо, за пов╕р'ями, саме в цей час праведн╕ душ╕ нав╕дуються у гост╕.
МАРК╤ЯН ╤ МАРТИР╤Й До числа ранн╕х християн, як╕, не боячись смерт╕, стали в оборон╕ Церкви в Правдиво╖ Свято╖ В╕ри проти ╓ретик╕в, належать Марк╕ян ╕ Мартир╕й. ╥х вшановують 7 листопада. Святий Марк╕ян служив читцем, а Святий Мартир╕й - п╕ддияконом у Царгород╕. Водночас вони трудилися писарями-нотарями у патр╕арха Павла. Коли ╓ретики-ар╕ани прогнали патр╕арха Павла з Царгороду, а невдовз╕ й стратили його, на патр╕арший престол вступив ╓ретик Макар╕й, людина довол╕ заздр╕сна ╕ п╕мстлива. Розпочалося пересл╕дування в╕рних християн, як╕ не сприйняли хибного вчення. М╕ж тими, кого ув'язнили за спов╕дування Свято╖ Правди Христово╖, були й Марк╕ян ╕ Мартир╕й. Макар╕й об╕цяв, якщо т╕ стануть його п╕дтримувати, то кожного висвятить у сан владики, а ╕мператор Констанц╕й (також в╕ров╕дступник) над╕лить р╕зними прив╕леями, багатством. Але так╕ спокуси не звабили Марк╕яна ╕ Мартир╕я. Сповнен╕ любов╕ до Божественного Спасителя ╕ Свято╖ Правди, вони охоче п╕шли на мученицьку смерть ╕ поклали сво╖ голови п╕д меч ката. Це сталося 355 року. Тарас ЛЕХМАН
"Кримська Свiтлиця" > #44 за 02.11.2018 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=20528
|