"Кримська Свiтлиця" > #22 за 01.06.2018 > Тема "Душі криниця"
#22 за 01.06.2018
ПЕТР╤В П╤СТ
Наш╕ традиц╕╖
Цього року у християн сх╕дного обряду Петр╕в п╕ст (або ж Петр╕вка) розпочина╓ться 4 червня. Його початок ╕ тривал╕сть залежать в╕д “рухомого” свята Великодня. Бо “старту╓” Петр╕вка через два тижн╕ п╕сля Тр╕йц╕, дата святкування яко╖ також залежить в╕д Великодня. Зате завершу╓ться п╕ст завжди 12 липня — у свято Верховних Апостол╕в Петра ╕ Павла. Ран╕ше на Петр╕вку урочисто в╕дзначали поховання язичницького бога Ярила, який уособлював весняне сонце. Йому на зм╕ну приходив Купайло — бог л╕тнього сонця, л╕тнього сонцевороту. Наш╕ предки були упевнен╕, що у перший день Петр╕вки не можна ходити до л╕су, оск╕льки цього дня зв╕р╕ стають надзвичайно агресивними ╕ становлять небезпеку. Така пересторога була особливою щодо плазун╕в. В╕дбувалися також проводи русалок. Д╕вчата готували урочистий об╕д на честь русалок, сам╕ частувалися ╕ “частували” ╖х — отих загадкових ╕стот, а пот╕м гуляли полем, лугом, л╕сом, берегом водойми, сп╕вали русалкам прощальних п╕сень... (╤нколи так╕ д╕йства виконували дещо ран╕ше — через тиждень п╕сля Тр╕йц╕). У деяких рег╕онах Укра╖ни виготовляли ╕з соломи опудало русалки, виносили його у поле, де розривали на шматки ╕ розкидали за в╕тром. За старих час╕в зам╕жн╕ ж╕нки збиралися у шинку “проганяти шул╕ку” (яструба), щоб хижий птах курчат не крав. Ця забава передбачала вживання напо╖в, але не оковито╖ (!), а слабоалкогольних, а то й безалкогольних, до яких належать квас ╕ мед (мова не про канунний мед-пиво). Найчаст╕ше квас виготовляли сам╕ ╕з житнього хл╕ба, а також ╕з фрукт╕в та яг╕д. У цей час ж╕нок не можна було турбувати. Тож подобалося це чолов╕кам чи н╕, але змушен╕ були змиритися з такою участю. Все ж, попри народн╕ традиц╕╖, строго дотримувалися церковних правил — щиро молилися ╕ постили!
ПОС╤Й ЛЬОН НА ОЛЕНИ...
Народний аграрний календар укра╖нц╕в ч╕тко регламентував дн╕ пос╕ву тих чи ╕нших городн╕х та польових культур. Наш╕ предки строго його дотримувалися, щоб пот╕м не нар╕кати на неврожай. Наприклад, вважали, що льон доц╕льно с╕яти у свято Костянтина та Олени (3 червня), тим паче, що воно не належить до великих церковних свят, отож можна працювати в пол╕. Тому в народ╕ (зокрема мешканц╕ Пол╕сся) цей день називали льонос╕вка. Т╕╓╖ пори земля вже остаточно набиралася сили, зак╕нчувалися останн╕ приморозки (а так╕ ╕нколи траплялися), чого льон не любить, в╕дтак — кидай нас╕ння у родючу землю. А щедрий врожай льону забезпечував с╕м'ю продуктами харчування (ол╕╓ю), л╕ками, тканиною для пошиття одягу. Розпочинаючи пос╕в льону, господиня (здеб╕льшого це була ж╕ноча праця) примовляла: “Боже, допоможи пос╕яти р╕дко, а вродити густо!”. Без молитви ╕ звернення до Бога селянин не починав жодно╖ роботи! За цим днем прогнозували й погоду: - Якою буде льонос╕вка, то такою видасться й ос╕нь — сонячною або дощовою. Хоч ╕ казали: “До Олени вже царю╓ зелене”, тобто — буйнотрав'я, тепло, все ж ран╕ше с╕вбу не починали, бо добре пам'ятали, що т╕льки “Олена з Костянтином ум╕ють с╕яти льон”.
СТЕРЕЖИСЯ РОСИ НА ╤ВАНА! 7 червня — церковне свято Третього в╕днайдення Голови ╤вана Хрестителя-Предтеч╕. У народ╕ за цим днем закр╕пилася назва — ╤вана Головатого. Вважали, що це сприятливий час садити капусту. А коли садили, то примовляли: - Дай же, Боже, час добрий, щоб моя капусточка прийнялася ╕ в голови складалася; щоб була з кореня коренаста, з листя головаста; щоб не росла високою, а т╕льки широкою. На ╤вана Головатого особливо стереглися роси, адже були упевнен╕, що вона спроможна погубити все живе. (Мова, зв╕сно, про городину, пос╕ви). Тому сходи аграрних культур ╕нколи вкривали лляною тканиною. Нав╕ть кор╕в цього дня не випасали, аби т╕ не натрапили на таку росу ╕ не захвор╕ли. Але, насамперед, пильно-пильно стежили за тим, щоб жодна дитина не проб╕глася босон╕ж по “╤ванов╕й рос╕”, бо тод╕ може така хвороба трапитися, що вс╕ найкращ╕ знахар╕ виявляться перед нею безсилими. Однак це аж н╕як не заважало знахарям саме на ╤вана Головатого збирати л╕карськ╕ трави... Тарас ЛЕХМАН
"Кримська Свiтлиця" > #22 за 01.06.2018 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=20035
|