"Кримська Свiтлиця" > #10 за 09.03.2018 > Тема "Душі криниця"
#10 за 09.03.2018
ПТАХИ ПОВЕРТАЮТЬСЯ З ВИР╤Ю
Наш╕ традиц╕╖
Церковне свято В╕днайдення, або Оберт╕ння Голови ╤вана Хрестителя (9 березня) у народному побут╕ укра╖нц╕в тривалий час збер╕гало язичницьк╕ культи. Цей день приурочували зустр╕ч╕ птах╕в, як╕ щойно повертаються з вир╕ю ╕ несуть на крилах весну. Не дивно! Адже наш╕ предки обожнювали цю пору року, зрештою, боготворили природу. Одн╕╓ю з перших пташок, яка спов╕ща╓ нам про прих╕д весни (не за днями календаря) ╓ жайворонок. Вважають, що п╕сля його прильоту вже не буде тривалих р╕зких похолодань. Саме про нього найб╕льше складено весняних п╕сень-величань. Трохи ран╕ше в╕д жайворонк╕в прил╕тають граки ╕ в╕дразу беруться до лаштування гн╕зд на високих деревах. ╥хн╕ колон╕╖ сво╖м шумом нагадують велелюдний ярмарок, гам╕рний-гам╕рний. Рад╕ють люди ╕ гракам, але зустр╕чають ╖х не так урочисто, як жайворонк╕в. Незам╕жн╕ д╕вчата з нетерп╕нням чекали повернення диких качок. Ховалися в очерет╕ ╕, насл╕дуючи голос качки, кликали до себе качура (селезня). Якщо той озветься, то можна спод╕ватися на вес╕лля. 17-19 березня повертаються з вир╕ю наш╕ улюбленц╕ лелеки. Якщо вони прилет╕ли вчасно — весна буде теплою. Доброю прикметою вважалося, коли у господаря на стр╕с╕ хати чи на дерев╕, що росте на його подв╕р'╖, у садку, лелека облашту╓ гн╕здо. Такий господар в╕дразу “набував поваги” у сел╕. Нав╕ть зустр╕чав лелек хл╕бом-с╕ллю, кланявся до земл╕, дякував, що не обминули його господарства. За народними уявленнями, зрештою, ╕ за спостереженнями, саме на Оберт╕ння синичка в'╓ гн╕здо. Знову ж, коли це побачить незам╕жня д╕вчина, то може загадати бажання на шлюб...
С╤М ТИЖН╤В ВЕЛИКОГО ПОСТУ
Окрем╕ дн╕ та тижн╕ Великого посту мають сво╖ назви, глибоку символ╕ку, сповнен╕ певними обрядовими д╕ями ╕ нав╕ть пересторогами... Перший тиждень назива╓ться Зб╕рним, за другим ╕ трет╕м назви не закр╕пилися, четвертий — Середоп╕сним, п'ятий — Похвальним, шостий — Вербним (Кв╕тним), сьомий — Б╕лим. Почина╓ться Великий п╕ст Жилавим понед╕лком. У цей день не варили ╖ж╕ ╕ взагал╕ намагалися н╕чого не ╖сти, в╕д чого “тягло жили”. Все ж у Жилавий понед╕лок дехто вип╕кав пр╕сн╕ корж╕ на вод╕, як╕ називали жиляниками, бо ╖х було важко жувати. У народ╕ цей день мав ще одну назву — Полоскозуб. За звича╓м, “щоб гадюка не вкусила” та щоб у рот╕ не залишилось ╕ крихти скоромного, його полоскали гор╕лкою. Н╕-н╕, не пили! Т╕льки полоскали! Господин╕, наприклад, набирали ╖╖ кришкою в╕д того горщика, у якому варили кашу, бо тод╕ “на пшениц╕ не буде золи”. Утвердилася ╕ така назва — Чистий понед╕лок. Адже господин╕ н╕чого не готували, тому весь посуд залишався чистим. А для приготування п╕сних страв (╕ саме у Великий п╕ст) тримали окремий посуд. У першу суботу посту святили у церкв╕ хл╕б, мед тощо. ╤сну╓ звичай замовляти у цей день панахиду за упок╕й померлих родич╕в - “давати мисочку”. На молитву не можна сп╕знюватися! Зб╕рна нед╕ля — перша нед╕ля Великого посту. Д╕вчата виконували цього дня маг╕чн╕ д╕╖: варили кашу з маком ╕ закопували ╖╖ у землю, щоб “в╕двернути нещастя”. Четвертий тиждень — Середохресний, коли “п╕ст лама╓ться навп╕л”. Середохресною ╓ й середа, а завершу╓ його Хрестопокл╕нна нед╕ля. У Середохрестя господин╕ с╕яли капусту, пом╕дори й мак (щоправда, тепер в╕н п╕д забороною). Вважалося, якщо розсаду зас╕яти у Середоп╕стя, то вона не буде боятися морозу. Похвальний — п'ятий тиждень Великого посту. У суботу на цьому тижн╕, як вважали наш╕ предки, працювати не можна, бо це свято Похвали Пресвят╕й Богородиц╕. Дозволялося т╕льки с╕яти розсаду. Шоста субота — Вербна, або Лазарева, на честь воскрес╕ння ╤сусом Христом праведного Лазаря. Можемо ╖╖ вважати святом д╕тей. Адже малеча йде заготовляти вербов╕ галузки. Кому д╕станеться найб╕льша — той буде щасливим! У нед╕лю на Вербному тижн╕ святять вербу. Коли зак╕нчилась церковна служба ╕ священик окропив водою вербове г╕лля, люди посп╕шають додому, щоб виконати маг╕чн╕ ритуали. Наш╕ пращури вважали вербу священним деревом. Тому ╖╖ галузки ставили за ╕конами, садили у пол╕, вперше у сезон╕ виганяли свяченою вербою кор╕в на пасовисько, бо тод╕ “в╕дьма не буде ╖х до╖ти”. Та, насамперед, ще п╕д церквою “шмагали” один одного вербою: - Не я б'ю, верба б'╓; За тиждень — Великдень! Спаси, Боже, сохрани, Щоб здоровими були! - звучали нагадування ╕ щир╕, тепл╕ побажання. У дн╕ Б╕лого тижня (останн╕й тиждень Великого посту) годилося все прибрати у дом╕, на подв╕р'╖, поб╕лити хату. Впоратися з цим сл╕д до Чистого четверга. А у Чистий четвер стригли д╕тей, прали б╕лизну, одягалися у все чисте ╕ посп╕шали до храму на в╕дправу Страстей Христових. П'ятниця присвячувалася виносу плащаниц╕ у церкв╕. Якихось важких ф╕зичних роб╕т, зазвичай, не виконували. У Великодню суботу пекли паски, готували крашанки, розписували останн╕ писанки, ╕ вс╕ з нетерп╕нням чекали нед╕л╕ — Великодня. Тарас ЛЕХМАН
"Кримська Свiтлиця" > #10 за 09.03.2018 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=19759
|