"Кримська Свiтлиця" > #36 за 08.09.2017 > Тема "Душі криниця"
#36 за 08.09.2017
НА ГОЛОВОС╤КИ — ДЕНЬ П╤СНИЙ...
Наш╕ традиц╕╖
Головос╕ки — народна назва церковного свята Ус╕кновення Голови Святого Пророка Предтеч╕ та Хрестителя Господнього ╤вана, яке християни сх╕дного обряду в╕дзначають 11 вересня, сповнене не т╕льки багатьох церковних “табу” (передус╕м - обов'язкового строго посту), а багатьох народно-побутових пересторог. Цього дня практикуюч╕ християни справд╕ дотримуються строго╖ д╕╓ти. Ц╕кавий факт: Ус╕кновення — ╓диний день у роц╕, коли варити та ╖сти борщ ста╓ гр╕хом, бо ╕ гр╕шно нар╕зати для нього р╕зн╕ овоч╕ (капусту, буряк, картоплю, моркву...). У цей день взагал╕ н╕чого не можна споживати, що зовн╕ нагаду╓ людську голову. Також не можна н╕чого р╕зати та гострити, брати до рук р╕жуч╕ предмети — н╕ж, сокиру, с╕кач, серп... Нав╕ть хл╕б треба ламати руками. (Щоправда, тепер у магазинах продають заздалег╕дь нар╕заний хл╕б). Картоплю варили лише в мундирах, та й то зр╕дка, бо ╕ вона нагаду╓ людську голову. На об╕д найчаст╕ше споживали кашу. Люди в╕рили, якщо у цей день зр╕зати головку капусти, то може з'явитися кров, а коли з'╖сти кругл╕ овоч╕, що нагадують голову, то “з ними нечестивий вселиться у людину”. Брати лопату до рук ╕ працювати на город╕ — також не велено. Це вже за церковною традиц╕╓ю, бо свято належить до великих поминальних. На Гуцульщин╕ у день Головос╕ки намагалися не полювати на дичину. Хто порушить табу — залишиться без мисливських трофе╖в аж на с╕м рок╕в. А от пол╕щуки, навпаки, цього дня збиралися полювати на вовк╕в. Вважали, якщо з╕брати “святоянське з╕лля” (л╕карськ╕ трави), залити його гор╕лкою (але саму гор╕лку споживати на Ус╕кновення — борони Боже!) та добре настояти, то воно л╕куватиме в╕д багатьох недуг. На Головос╕ки — пер╕од останн╕х гроз. Народна прикмета стверджу╓: “Як чути на Ус╕кновення гр╕м, то ма╓ бути довга ╕ тепла ос╕нь”.
СЕМЕН САДОВИТЬ Д╤ТЕЙ НА КОНЕЙ
14 вересня — свято преподобного Симеона Стовпника ╕ його матер╕ Марфи. Саме з цього дня (у народному побут╕ — Семена) почина╓ться новий церковний р╕к. У давнину на Семена зустр╕чали ще й новий календарний р╕к. Якщо врахувати двотижневу р╕зницю у л╕точисленн╕, то тепер це початок нового навчального року (1 вересня). Отож саме в╕н кличе д╕точок до школи... Симеон Стовпник (IV-V стол╕ття) до 18 рок╕в був пастухом овець у сво╖х багатих родич╕в. Згодом та╓мно вт╕к до монастиря. Строго дотримуючись аскетизму, смирення, дивуючи вс╕х чудесним ум╕нням читати чуж╕ думки, в╕ддан╕стю Богов╕, в╕н започаткував новий вид монашого подвижництва — стовпництво. Прожив на стовп╕ заввишки 4 метри у хиж╕, облаштован╕й на н╕м, майже 50 рок╕в, в╕ддаючи весь час молитвам та пророцтвам. Поради просили у нього нав╕ть вельмож╕. Колись в Укра╖н╕ це свято було сповнене ц╕кавими народними традиц╕ями. У багатьох козацьких та селянських громадах на Семена влаштовували пострижини хлопц╕в ╕ вперше садовили ╖х на коней. Припов╕дали: “На Семена дитя п╕дстригай, на коня саджай ╕ на лови ви╖жджай”. Цей звичай походить ще з княжих час╕в, коли княз╕, во╓води, бояри садовили на коней сво╖х син╕в, везли ╖х до храм╕в, де п╕сля церковно╖ в╕дправи ╕╓рархи зд╕йснювали пострижини. Серед “нижчих” верств населення це робили хресн╕ батьки. У м╕стах на Семена починали ярмаркувати. Оск╕льки його вважають покровителем вогню, то влаштовували обряд “вес╕лля св╕чки”. Тип паче ц╕╓╖ пори робили багатий запас св╕чок на довг╕ зимов╕ ноч╕, що наближаються. Запрошували гостей, готували вес╕льн╕ страви, прикрашали велику воскову св╕чку барвистими стр╕чками, добували “живий вогонь” (тертям пол╕на до пол╕на), запалювали “вес╕льну” св╕чку ╕ веселилися. Так могло тривати весь тиждень. Зокрема цього обряду строго дотримувалися рем╕сники. ╤ т╕льки п╕сля належного виконання вс╕х ритуал╕в бралися до прац╕, набирали учн╕в. Тим часом ж╕нки влаштовували веч╕рн╕ “посиденьки” у хат╕ котро╖сь з господинь. Зносили сво╓ рем╕сниче знаряддя. Згодом, п╕сля святкувань, будуть на ньому прясти, ткати... Молодь з вуличних вечорниць також перебиралася до хати, яку винаймали найчаст╕ше у вдовиц╕, старих самотн╕х господар╕в. Але парубки ╕ д╕вчата не т╕льки веселилися, а й не забували допомагати власникам помешкання по господарству, частували принесеними гостинцями. ╤сну╓ стародавн╓ пов╕р'я: цього дня зл╕таються в очерет горобц╕, а чорти ╖х ловлять ╕ на м╕рки м╕ряють; що в м╕рц╕ — то чортяче, що понад м╕рку — в╕дпускають. Тому з дня Семена горобц╕в менша╓. У деяких рег╕онах Укра╖ни цього дня проводили обряд очищення осел╕ в╕д комах. ╥х “вим╕тали” з хати полином, що збер╕гали ╕з Зелених свят у тро╖цькому букет╕. За народними уявленнями, якщо на Семена спекти у пол╕ на в╕дкритому вогн╕ картоплю з нового врожаю ╕ погр╕ти нею руки, то вони не будуть мерзнути всю зиму... Та все ж, краще не забувайте про рукавиц╕ взимку! Тарас ЛЕХМАН
"Кримська Свiтлиця" > #36 за 08.09.2017 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=18994
|