"Кримська Свiтлиця" > #32 за 11.08.2017 > Тема "Душі криниця"
#32 за 11.08.2017
ПЕРШИЙ СПАС — ПЕРШИЙ ЗАС╤В
Наш╕ традиц╕╖
За народним ╕ церковним календарями 14 серпня — свято Першого Спаса, Спаса на вод╕ або Медового Спаса. Закр╕пилася й ╕нша назва — Маков╕я, адже у церквах вшановують с╕мох старозав╕тн╕х брат╕в-мученик╕в Маккаве╖в ╕ святять мак. (Тут на назв╕ позначилася сп╕взвучн╕сть сл╕в). Входженню цього свята у побут укра╖нських селян (ще нав╕ть за час╕в Ки╖всько╖ Рус╕) сприяло й те, що воно зб╕галося з початком важливих аграрних роб╕т — с╕вбою озимини. Казали: “Перший Спас — перший зас╕в”. Перед с╕вбою у церквах освячували нас╕ння, щоб “Бог працю благословив ╕ добре родило”. По селах святили воду. Хресн╕ ходи рушали на р╕ки, озера, освячували кожну криницю, насамперед — громадську, “сп╕льну”. Д╕йство дещо нагадувало йорданське водосвяття, т╕льки без ополонок, хреста з льоду ╕ купання.Тому закр╕пилася ще й така назва - Мокрий Спас. Маков╕я — так зван╕ проводи л╕та. Цей день вважа╓ться першим ос╕нн╕м. Сво╖х традиц╕й дотримувалися пас╕чники, качали мед, бо в╕д Медового Спаса бджоли вже не будуть давати солодкого продукту, роблять для себе запаси на зиму. Тож на Маков╕я неодм╕нно святили св╕жовикачаний мед. ...В╕д самого ранку люди йдуть до церкви, щоб п╕сля в╕дправи Служби Божо╖ посвятити кв╕ти, головки маку, воду. Вважали, якщо посвячен╕ на Маков╕я кв╕ти вплести у косу, то волосся не буде випадати ╕ голова не буде бол╕ти. Знахар╕ використовували освячен╕ кв╕ти для л╕кування р╕зних недуг, а мак ставав сво╓р╕дним оберегом.
СПАС╤ВКА
14 серпня, коли у церквах вшановують брат╕в-мученик╕в Маккаве╖в, за п'ять дн╕в до величного свята Преображення Господнього, званого у народ╕ Другим Спасом, розпочина╓ться Спас╕вський п╕ст, який трива╓ до 28 серпня, Усп╕ння Пресвято╖ Богородиц╕. Тому в╕н ще ма╓ назву Успенський (Усп╕нський). Зг╕дно з апокриф╕чною легендою Спас╕вка ╓ продовженням Великого Передвеликоднього посту, тривал╕сть якого Бог визначив дев'ятьма тижнями. Але свят╕ отц╕ почали просити Бога, аби послабив п╕ст чи скоротив у час╕, бо людям буде важко його витримати. Тод╕ Господь розд╕лив п╕ст на дв╕ частини: с╕м тижн╕в перед Великоднем ╕ два тижн╕ перед Усп╕нням. Дотримуватись цього посту треба так само строго, як ╕ Великого. Однак, пор╕вняно з ус╕ма ╕ншими церковними постами, Спас╕вку витримати легше, адже достигло багато овоч╕в, бобових, фрукт╕в, л╕с рясн╕╓ грибами. Тому “Спас╕вка — ласт╕вка”. До першого дня посту (зрештою, до свята Маков╕я) готували пр╕сн╕ корж╕, заправляли ╖х тертим маком ╕ медом. Окрема заборона, в╕дома по вс╕й Укра╖н╕, накладалася на ж╕нок, як╕ втратили д╕тей. ╥м не дозволялося ╖сти ягоди до свята Р╕здва ╤вана Хрестителя (╤вана Купала — у народн╕й традиц╕╖, 7 липня), а яблука та груш╕ — до Спаса, Преображення Господнього (19 серпня). Побутувало пов╕р'я, що Мат╕р Божа на свято Спаса розда╓ д╕тям “на т╕м св╕т╕” садовину, зокрема яблука. А тим д╕тям, чи╖ матер╕ порушили заборону, н╕чого не перепаде. ╤ т╕льки п╕сля освячення на Преображення Господн╓ дар╕в саду у церкв╕ можна ╖сти яблука та груш╕. Вт╕м, це — лишень пов╕р'я... Тарас ЛЕХМАН
"Кримська Свiтлиця" > #32 за 11.08.2017 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=18893
|