"Кримська Свiтлиця" > #47 за 30.12.2016 > Тема "Душі криниця"
#47 за 30.12.2016
СВЯТИЙ ╤ГНАТ╤Й БОГОНОСЕЦЬ
Святий ╤гнат╕й Богоносець був учнем апостола й ╓вангелиста ╤вана Богослова, став другим ╓пископом Ант╕ох╕йсько╖ Церкви. (До реч╕, тут уперше вжили слово «християнин»). В╕н виявився добрим пастирем, понад 30 рок╕в правив в╕рними у сан╕ ╓пископа, за що християни його любили ╕ шанували. У 107 роц╕ ╕мператор Траян, виряджаючись на в╕йну з парф’янами, прибув до Ант╕ох╕╖. Правителю донесли, що в урочист╕й зустр╕ч╕, яку влаштували йому мешканц╕ м╕ста, не брали участ╕ т╕льки християни, ╕ запевнили, що ╓пископ ╤гнат╕й став головним ╕н╕ц╕атором тако╖ ╖хньо╖ повед╕нки. Це неабияк обурило Траяна. Було перепроваджено допит, й ╕мператор постановив: «╤гнат╕я, званого Богоносцем, в╕дправити в Рим та в╕ддати на поживу зв╕рям ╕ для пот╕хи народу». Святого тут же закували в ланцюги й в╕дправили до Риму у супровод╕ десяти во╖н╕в. Як ╕з засудженим до страти в’язнем, во╖ни поводились з ╤гнат╕╓м довол╕ жорстоко ╕ нахабно; а християни в╕ддавали йому високу честь ╕ пошану. Р╕зн╕ параф╕╖ та церкви вислали назустр╕ч Святому ╤гнат╕╓в╕ Богоносцю сво╖х представник╕в для прив╕тань ╕ вислову братсько╖ любов╕. У в╕дпов╕дь на ц╕ прив╕тання ╤гнат╕й Богоносець написав с╕м послань р╕зним Церквам. До римських християн в╕н, м╕ж ╕ншим, звернувся, щоб т╕, по сво╖й щирост╕ ╕ любов╕, не намагалися зв╕льнити його, сам╕ не наражали себе на небезпеку ╕ не перешкоджали йому потерп╕ти за Христа. Святий ╤гнат╕й Богоносець рад╕сно ╕ з молитвою на устах ╕шов на свою Голгофу, весь час повторюючи ╕м’я Христове. - Нав╕що ти повторю╓ш одне ╕ те саме слово? – запитували во╖ни. ╤гнат╕й Богоносець в╕дпов╕дав: - Воно написане у мене на серц╕, тому й повторюють уста. На арен╕ дик╕ зв╕р╕ з люттю накинулись на Святого ╕ роз╕рвали його т╕ло, залишивши к╕лька к╕сток, як╕ з╕брали ант╕ох╕йськ╕ християни ╕ з побожн╕стю поховали. Святого ╤гнат╕я Богоносця церкви сх╕дного обряду вшановують 2 с╕чня. Як пише етнограф Василь Скурат╕вський, у народн╕й традиц╕╖ в цей день заборонялося прясти. Ж╕нки здеб╕льшого виготовляли обрядове печиво, а д╕вчата, з╕бравшись на вечорниц╕ чи посиденьки, робили р╕здвяно-новор╕чн╕ прикраси – «павуки» та «╖жаки». «Павук╕в» виготовляли з╕ соломяних стебел. Це – р╕зноман╕тн╕ квадратн╕ та ромбов╕ ф╕гурки, оздоблен╕ кольоровим папером. Для «╖жак╕в» брали грудочку глини чи борошняного т╕ста, вил╕плювали тулуб ╖жака, а голками слугували встромлен╕ соломинки, с╕рники, тр╕сочки. Пот╕м «зв╕ряток» засушували. Так╕ ╕грашков╕ прикраси п╕дв╕шували до сволока, ╕ вони вис╕ли в╕д Р╕здва до Водохреща. Дехто ╖х нав╕ть вважав оберегом. Тарас ЛЕХМАН
"Кримська Свiтлиця" > #47 за 30.12.2016 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=17868
|