Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4444)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4116)
Українці мої... (1658)
Резонанс (2110)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1844)
Крим - наш дім (1028)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (308)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (202)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
╢ВРОПА МА╢ БУТИ ЩИТОМ ДЛЯ УКРА╥НИ
Президентка ╢вропейсько╖ ком╕с╕╖ Роберта Мецола - за п╕дсумками зустр╕ч╕ у Брюссел╕…


НАШ╤Й ╢ВРОП╤ ПОТР╤БНА РЕАЛЬНА ОБОРОННА САМОДОСТАТН╤СТЬ
Виступ Президента Укра╖ни на зас╕данн╕ ╢вропейсько╖ ради.


У ДЕНЬ УКРА╥НСЬКОГО ДОБРОВОЛЬЦЯ МИ ДЯКУ╢МО КОЖНОМУ Й КОЖН╤Й, ХТО СТАВ НА ЗАХИСТ УКРА╥НСЬКО╥ ДЕРЖАВИ ТА СУСП╤ЛЬСТВА
Президент вручив нагороди во╖нам…


ЗЕЛЕНСЬКИЙ ПОГОДИВ КАНДИДАТУРУ ЗАЛУЖНОГО НА ПОСАДУ ПОСЛА У БРИТАН╤╥
Про це йдеться у пов╕домленн╕ М╕н╕стерства закордонних справ Укра╖ни…


БУДЕ ДЕНЬ, КОЛИ ╤ ШВЕЦ╤Я ЗМОЖЕ ПРИВ╤ТАТИ УКРА╥НУ З╤ ВСТУПОМ В АЛЬЯНС
Звернення Президента Укра╖ни.




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #6 за 05.02.2016 > Тема "З перших уст"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#6 за 05.02.2016
Павло ПЕТРЕНКО, м╕н╕стр юстиц╕╖: СТАР╤ ПРОКУРАТУРА ТА М╤Л╤Ц╤Я НЕ БОРОЛИСЯ З КОРУПЦ╤╢Ю, БО ВИЙШЛИ Б НА СЕБЕ ЯК УЧАСНИК╤В «СХЕМ»...

Обличчя влади

Боротьба з корупц╕╓ю нин╕ ╓ надзвичайно модною. Не говорить про це х╕ба що л╕нивий. Та поки ми мр╕╓мо про покарання у майбутньому ТОП-хабарник╕в, розробники «схем» продовжують заробляти непоган╕ грош╕. Про перспективи боротьби та зд╕йснен╕ М╕н’юстом кроки у зменшенн╕ масштаб╕в корупц╕╖ «Укр╕нформу» розпов╕в м╕н╕стр юстиц╕╖ Укра╖ни Павло Петренко.
— Павле Дмитровичу, Укра╖на зараз вибудову╓ нову ╕нституц╕йну систему боротьби з корупц╕╓ю (Нац╕ональне антикорупц╕йне бюро, спец╕альна антикорупц╕йна прокуратура, Нацагентство ╕з запоб╕гання корупц╕╖, Державне бюро розсл╕дувань). Ск╕льки часу нам необх╕дно, щоб ц╕ структури запрацювали повноц╕нно?
— Д╕йсно, Укра╖на за останн╕ два роки зусиллями уряду, парламенту, президента п╕шла правильним шляхом щодо створення абсолютно нових орган╕в ╕з боротьби з корупц╕╓ю фактично «з нуля». Стар╕ прокуратура ╕ м╕л╕ц╕я н╕коли б не боролися з корупц╕╓ю, тому що це призвело б до того, що вони виходили на себе як учасник╕в корупц╕йних схем.
Нац╕ональне антикорупц╕йне бюро фактично створювалося менше року. Вже призначений кер╕вний склад антикорупц╕йно╖ прокуратури, а найближчими м╕сяцями запрацю╓ антикорупц╕йне агентство ╕ Державне бюро розсл╕дувань. Маю над╕ю, що цей р╕к буде роком остаточного становлення нових антикорупц╕йних орган╕в.
— Якщо ╕з антикорупц╕йними бюро та прокуратурою все зрозум╕ло, то створення Нац╕онального агентства з питань запоб╕гання корупц╕╖ пост╕йно супроводжу╓ться скандалами. Для старту органу не вистача╓ головного — 5-х член╕в. Експерти наполягають на пришвидшенн╕ запуску агентства. Коли ж нарешт╕ запрацю╓ НАЗК?
— Порядок формування Нац╕онального агентства ╕з запоб╕гання корупц╕╖ ч╕тко прописаний у закон╕. В╕н ╓ безпрецедентним для Укра╖ни, тому що б╕льш╕сть в конкурсн╕й ком╕с╕╖, яка обира╓ член╕в НАЗК, ╓ представниками громадськост╕.
Завдання укра╖нського уряду поляга╓ у тому, щоб забезпечити умови для проведення конкурсу ╕ роботи конкурсно╖ ком╕с╕╖. Тому станом на к╕нець минулого року дана ком╕с╕я, яка була визнана вс╕ма без винятку ╓вропейськими й американськими партнерами та нашими представниками громадськост╕ такою, що створена на прозорих умовах, обрала трьох з п’яти член╕в антикорупц╕йного агентства. Зг╕дно з законодавством, цього достатньо для того, щоб агентство почало працювати ╕ робити хоча б перш╕ кроки, пов’язан╕ з запуском системи електронного декларування.
На дв╕ вакантн╕ посади уряд оголосив повторний конкурс. Наголошую: з боку ан╕ М╕н’юсту, ан╕ Каб╕нету М╕н╕стр╕в не може бути жодного тиску на цю ком╕с╕ю. Я спод╕ваюся, що члени конкурсно╖ ком╕с╕╖ розум╕ють всю повноту в╕дпов╕дальност╕, яка на них лежить, та в максимально стисл╕ строки проведуть повторний конкурс ╕ таким чином повн╕стю сформують НАЗК якнайшвидше.
— А коли ж запрацю╓ Державне бюро розсл╕дувань? Президент п╕дписав закон про створення ДБР 14 с╕чня 2016 року, але минулого тижня прем’╓р-м╕н╕стр заявив, що до 1 березня запустити роботу бюро нереально. Ск╕льки часу потр╕бно на проведення ус╕х необх╕дних процедур?
— Може бути техн╕чна поправка до закону з прив’язкою початку роботи бюро не до 1 березня, а до моменту, коли буде сформовано 50% складу детектив╕в цього бюро. Уряд чека╓ пропозиц╕й в╕д правоохоронних структур щодо реальних терм╕н╕в початку роботи Державного бюро розсл╕дувань. При цьому в╕дстрочка початку роботи бюро не може бути безстроковою — Каб╕нет М╕н╕стр╕в наполяга╓ на початку роботи органу в 2016 роц╕.
— Боротися ╕з корупц╕╓ю вкрай необх╕дно, але превентивн╕ заходи ╓ не менш важливими. Що робить влада в цьому напрямку?
— Д╕йсно, боротьба з корупц╕╓ю — це не т╕льки крим╕нальн╕ справи ╕ «посадки» чиновник╕в. Хоча це ╓ важливим елементом боротьби з корупц╕╓ю. Боротьба з корупц╕╓ю — це превентивн╕ заходи.
По-перше, це максимальна дерегуляц╕я ╕ дебюрократизац╕я кра╖ни. Дос╕ в╕д чиновника, який був монопол╕стом у наданн╕ укра╖нцям яко╖сь послуги, залежало все: як╕ пап╕рц╕ треба було принести, ск╕льки часу в╕дстояти в черз╕, ск╕льки непотр╕бних дов╕док додатково принести. Саме в цьому ╕ був основний розсадник корупц╕╖.
На приклад╕ М╕н’юсту покажу, як д╕╓во з цим боротися. У нас була Державна ре╓страц╕йна служба, яка вважалася одним з найб╕льш корумпованих орган╕в. Вона зд╕йснювала комун╕кац╕╖ з б╕знесом ╕ громадянами. На початку 2015 року м╕н╕стерство л╕кв╕дувало цей орган ╕ почало процес реформ, суть яких полягала в демонопол╕зац╕╖ ╕ дебюрократизац╕╖ ре╓страц╕йних серв╕с╕в, переведення ╖х в онлайн-режим.
Протягом минулого року нам вдалося запустити ц╕лу низку електронних серв╕с╕в — це ╕ ре╓страц╕я компан╕й, ╕ отримання ╕нформац╕╖, витяг╕в, дов╕док, ре╓страц╕я в сфер╕ акт╕в цив╕льного стану, коли ви ре╓стру╓те народження дитини, сво╓ одруження. ╤ головне, що нам вдалося зробити, — наприк╕нц╕ минулого року парламент ухвалив великий пакет децентрал╕зац╕йних закон╕в, якими передано функц╕╖ щодо ре╓страц╕╖ б╕знесу та нерухомост╕ м╕сцевим органам влади ╕ майже восьми тисячам укра╖нських нотар╕ус╕в.
Таким чином, ми прибрали монопол╕ю та спростили саму процедуру. ╤ вже зараз можу сказати, що протягом першого м╕сяця роботи нових закон╕в ми бачимо те, що б╕знес ╕ громадяни практично перестали скаржитися на наявн╕сть корупц╕╖ при ре╓страц╕╖, тому що у них ╓ виб╕р.
Нотар╕уси не беруть хабар╕. Якщо один нотар╕ус погано працю╓, можна п╕ти до ╕ншого, який знаходиться через дорогу. Так само створена конкуренц╕я, ╕ саме це ╓ тим усп╕шним прикладом реформи, що прибира╓ корупц╕ю з побутових послуг ╕ серв╕с╕в, якими користуються укра╖нськ╕ громадяни.
Я б хот╕в, щоб й ╕нш╕ м╕н╕стерства, як╕ мають дуже багато контакт╕в з громадянами, — це ╕ м╕грац╕йна служба, яка вида╓ паспорти, це ╕ Державна ф╕скальна служба, яка ма╓ пост╕йний контакт з громадянами, — брали приклад з М╕н’юсту. М╕н╕стерство юстиц╕╖ л╕кв╕дувало ре╓страц╕йну службу в сво╖й структур╕ як клас ╕ тих ре╓стратор╕в, як╕ асоц╕ювалися з корупц╕╓ю й хабарами.
— Це — велике досягнення. Але в Укра╖н╕ залиша╓ться велика арм╕я чиновник╕в, як╕ мр╕ють жити краще, а тому не в╕дмовляться в╕д хабар╕в. Як тут можна уникнути корупц╕╖?
— Це другий блок превенц╕╖ — достойний р╕вень зароб╕тно╖ плати державним службовцям, як╕ працюють з громадянами. Вони мають зосередитися на робот╕, а не бути змушеними думати лише про те, як прогодувати д╕тей, родину.
Тому в 2016 роц╕ перед ус╕ма ╕нститутами укра╖нсько╖ влади постав великий виклик. Йдеться про реал╕зац╕ю реформи державно╖ служби. Ми прийняли ╓вропейський закон про держслужбу, який передбача╓ висок╕ вимоги до державного службовця як профес╕онала, його апол╕тичн╕сть, а з другого боку, — обов’язок держави забезпечити його достойною зарплатою, щоб на конкурентному ринку прац╕ ми могли залучити найкращих. Залучити тих, хто готовий п╕ти в державний сектор не як волонтери. Повинн╕ прийти фах╕вц╕, як╕ отримуватимуть конкуренту зароб╕тну плату ╕ чесно виконуватимуть сво╖ обов’язки перед укра╖нським народом. Тому другий запоб╕жник ╕з боротьби з корупц╕╓ю — це реформа державно╖ служби ╕ достойна зароб╕тна плата.
— Очевидно, що трет╕м блоком ма╓ бути в╕дкрит╕сть чиновник╕в. Але як можна змусити ╖х не приховувати придбане на зароблен╕ «непосильним трудом» грош╕?
— В╕дкрит╕сть, прозор╕сть ╕ п╕дзв╕тн╕сть чиновник╕в обов’язково мають бути. Цей блок превентивних заход╕в вза╓мозв’язаний з першими двома. Тому ми протягом минулого року в╕дкрили вс╕ ре╓стри, як╕ ╓ в М╕н╕стерств╕ юстиц╕╖, що стосуються нерухомост╕ ╕ б╕знесу, де можна подивитися статки, компан╕╖, майно, яке належить державним службовцям.
Ми сп╕льно з ╓вропейськими та американськими експертами доведемо до усп╕шного к╕нця запровадження системи електронного декларування. Щоб кожен укра╖нець мав змогу побачити через електронну систему контролю декларац╕ю держслужбовця та його родич╕в. ╤ основне — державн╕ службовц╕, як╕ не зможуть пояснити, зв╕дки вони отримали т╕ чи ╕нш╕ статки, нестимуть реальну крим╕нальну в╕дпов╕дальн╕сть.
— Коли ж це станеться?
— Новий механ╕зм декларування доход╕в держслужбовцями ма╓ запрацювати в 2016 роц╕, незважаючи на небажання окремих член╕в парламенту, щоб нова система почала д╕яти якнайшвидше. Ця електронна система вже в попередньому вар╕ант╕ готова ╕ найближчим часом буде презентована сусп╕льству.
— У корупц╕╖ завжди винн╕ дв╕ сторони. Не можна звинувачувати лише чиновника-корупц╕онера, адже для того, щоб в╕н м╕г узяти, цей хабар йому ма╓ хтось принести. Що ╕з цим робити?
— Треба вести роз’яснювальну та просв╕тницьку роботу серед громадян для того, щоб в╕дпрацьовувати в наш╕й з вами св╕домост╕ неприйнятн╕сть будь-яких прояв╕в корупц╕╖. Нав╕ть тих, як╕ н╕бито здаються нам не критичними, коли це подяка вчителю чи л╕карю.
Корупц╕я виника╓ там, де нема╓ прозорост╕ й в╕дкритост╕. Саме тому ми максимально перевели наш╕ серв╕си в онлайн-режим. Це, д╕йсно, дало результат. Понад два м╕льйони укра╖нц╕в за неповний 2015 р╕к скористалися безкоштовними електронними серв╕сами на сайт╕ М╕н╕стерства юстиц╕╖. Б╕льше п╕вм╕льйона скористалися платними серв╕сами щодо ре╓страц╕╖ компан╕й, отримання ╕нформац╕╖. Це ╓ т╕ реальн╕ реч╕, як╕ в╕дчува╓ кожен укра╖нець. Коли нема╓ контакту державного службовця з громадянином, — це точно сприя╓ в╕дсутност╕ хабар╕в, тому що комп’ютер хабара не бере.
╤ ще хочу нагадати про п’ятий блок превенц╕╖ — конкуренц╕ю.
Це — т╕ рецепти, як╕ ми запустили в систем╕ М╕н’юсту. Я переконаний, що вони вже дали сво╖ перш╕ результати ╕ будуть давати ╖х протягом наступних рок╕в.
Хабар╕ в систем╕ юстиц╕╖ п╕дуть в ╕стор╕ю, ╕ наш╕ люди забудуть про це явище, як про поганий сон, який мав м╕сце в Укра╖н╕ протягом багатьох рок╕в.
— Павле Дмитровичу, ви сказали, що боротьба з корупц╕╓ю — це не т╕льки крим╕нальн╕ справи, але без них не об╕йтися. Проти кер╕вник╕в орган╕в юстиц╕╖ порушили чимало крим╕нальних проваджень, ╓ вироки. Може, треба ще б╕льше саджати, щоб боялися брати хабар╕?
— З початку 2014 року ми започаткували сп╕льно з правоохоронними органами систему контролю за кер╕вниками орган╕в юстиц╕╖ р╕зного р╕вня. Тод╕ було порушено безпрецедентну к╕льк╕сть справ — близько 140. Майже половина цих справ д╕йшла до суд╕в. Але, переконаний, т╕льки крим╕нальними провадженнями система не зм╕ниться. Саме тому ми п╕шли дал╕ та зробили фундаментальну реформу в сво╖й сфер╕, про яку я вам щойно розпов╕в.
Дуже хот╕лося б, щоб ╕нш╕ органи влади так само провели аналог╕чн╕ реформи. Насамперед, йдеться про т╕ органи, як╕ видають р╕зного роду л╕ценз╕╖, дозволи. Йдеться про ф╕скальну службу та про м╕грац╕йну службу. Тому що подекуди укра╖нц╕ помилково думають, що М╕н╕стерство юстиц╕╖ займа╓ться питаннями, як╕ входять у компетенц╕ю ╕нших орган╕в: починаючи з притягнення до в╕дпов╕дальност╕ судд╕в та зак╕нчуючи видачею паспорт╕в. Насправд╕, наш╕ повноваження досить-таки обмежен╕. М╕н╕стерство юстиц╕╖ оп╕кувалося ре╓страц╕╓ю укра╖нських компан╕й та нерухомост╕. Це — наш блок в╕дпов╕дальност╕, який ми спромоглися, я вважаю, усп╕шно реформувати. Зараз ми ц╕ функц╕╖ передали м╕сцев╕й влад╕ ╕ нотар╕усам. Нам вдалося зробили реальн╕стю те, що ще р╕к тому було фантастикою, — нин╕ укра╖нську компан╕ю можна заре╓струвати «п╕д ключ» за 24 години. Уряду сп╕льно з М╕н╕стерством юстиц╕╖ вдалося запровадити в Укра╖н╕ механ╕зм, який передбача╓ можлив╕сть ре╓страц╕╖ компан╕╖ «п╕д ключ» в ус╕х органах — податков╕й, пенс╕йному фонд╕, статистиц╕ — за добу. Це — т╕ реформи, як╕ реально можуть в╕дчути укра╖нц╕.
— Подолати корупц╕ю без чесних суд╕в неможливо. Громадяни вимагають повно╖ зм╕ни судд╕вського корпусу, водночас в╕дпов╕дальним особам не вдалося в╕дстояти цю позиц╕ю. На вашу думку, чи забезпечить переатестац╕я судд╕в як╕сне оновлення судово╖ системи?
— Будь-як╕ реформи не мають сенсу, якщо нема╓ справедливост╕ в суд╕. Тому дуже важливо, щоб судова реформа не була косметичною. Щоб ця судова реформа не просто набула форми зм╕н до Конституц╕╖, але й змогла набути реального зм╕сту. А реальний зм╕ст — це оновлення судового корпусу, це прих╕д до профес╕╖ судд╕ тих людей, як╕ пройдуть через публ╕чний конкурс ╕ як╕ матимуть дов╕ру у простих укра╖нц╕в. Тому що не можуть виносити р╕шення ╕менем Укра╖ни т╕ люди, дов╕ра громадян до яких склада╓ т╕льки 5%. Таке р╕шення не варту╓ нав╕ть паперу, на якому воно друку╓ться.
Тому т╕льки оновлення судово╖ системи через прозору процедуру ╕ допуск до профес╕╖ людей, як╕ дос╕ не працювали у н╕й, буде реальним результатом реформи.

Олена СОБКО

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #6 за 05.02.2016 > Тема "З перших уст"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=16608

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков