"Кримська Свiтлиця" > #29 за 17.07.2015 > Тема ""Будьмо!""
#29 за 17.07.2015
АКЦ╤Я «ДОНКУЛЬТ» ╤ ╥╥ СПРИЙНЯТТЯ ЛЬВ╤В’ЯНАМИ
Ми ╓сть народ!
Нещодавно багато мешканц╕в Львова було за╕нтриговано оголошенням: «Льв╕в’яни та гост╕ м╕ста!!! Трива╓ Культурний форум «ДОНКУЛЬТ», що досл╕джу╓ ╕стор╕ю та культуру Донбасу, презенту╓ ╕нтелектуальний ╕ мистецький потенц╕ал сх╕дного рег╕ону. В рамках Форуму проходять 80 соц╕ально-культурних под╕й у склад╕ велико╖ мультидисципл╕нарно╖ програми, що розроблялась у сп╕впрац╕ митц╕в та досл╕дник╕в з Донбасу, Львова та Ки╓ва. Окрем╕ заходи спрямован╕ на ╕нтерактивну участь людей, переселених ╕з окупованих територ╕й Укра╖ни. Вх╕д на вс╕ заходи (за винятком чотирьох) – безкоштовний». Оск╕льки я був одним з тих, хто в╕дгукнувся, то у загальних рисах опишу сво╖ враження. Зв╕сно, 80 соц╕ально-культурних под╕й – це немало. Коли таке розма╖ття акц╕й, то скр╕зь не побува╓ш, кожен вибира╓ те, що йому найб╕льше до вподоби. Були ╕ симфон╕чн╕ концерти, ╕ вистави, ╕ документальн╕ ф╕льми, а ще ж пост╕йно д╕яла велика виставка – полотна радянських ╕ сучасних художник╕в на донецьку тематику. Пот╕м в ╤нтернет╕ можна було прочитати так╕ ось в╕дгуки: «Була на к╕нопоказ╕ в п’ятницю, враження неймов╕рн╕! Особливо раджу тим, для кого Донбас — дос╕ нев╕дома чорна пляма на карт╕». Все, абсолютно все було ц╕каво! Ну якого льв╕в’янина не за╕нтригують так╕ ось назви тем: «Донецьке бароко», «Приазов’я як окрем╕шн╕сть», «Степ: пам’ять п╕д загрозою модерн╕зац╕╖»? Або ось це: «Шахтар: герой чи лузер», «Гетто: вижити не можна померти», «Чому масов╕ убивства? Стал╕н ╕ Донбас у великому терор╕» ╕ багато, багато ╕нших. П╕зно д╕знався про дискус╕ю «Минуле у зм╕нних кордонах: як писати ╕стор╕ю п╕сля конфл╕кту?». У н╕й брали участь Олена Стяжк╕на (Донецьк), Серг╕й ╢кельчик (Канада), а головне — професор Г╕роак╕ Куром╕я (США), про ╕сторичн╕ досл╕дження якого чув ще задовго до под╕й на Донбас╕. Пропустив цю акц╕ю ╕ дуже шкодую. На щастя, з Оленою Стяжк╕ною й Оленою Степовою (авторкою книги «Все будет Украина, или Степные истории из зоны АТО») вдалося посп╕лкуватися п╕зн╕ше. Дв╕ щир╕ ╕ розумн╕ ж╕нки, як╕ в жодному раз╕ не повинн╕ загубитися, зникнути з поля зору активно╖ частини сусп╕льства. Особливо тепер, коли ця частина перейма╓ться тим, як повернути Донбас до складу Укра╖ни. * * * Можна зрозум╕ти б╕ль переселенц╕в ╕ тих, хто ТАМ залишився. ╤ у мене серце краялося, коли читав ось цей уривок з вищеназвано╖ книги Олени Степово╖: «Мне было обидно, что россияне называют меня «фейком» и отрицают свою агрессию, а где-то там, в Украине, кто-то родной по духу и крови, не знающий ситуации на Донбассе, считает меня и всех жителей моего города виновными в этой войне и даже видят в нас сепаратистов…». З такими настроями в Зах╕дн╕й Укра╖н╕ я також зустр╕чався, але завжди р╕шуче з ними боровся. Бо так державу не збуду╓мо ╕ в ╢вропу не прийдемо. В╕домий укра╖нський економ╕ст Олександр Пасхавер у одн╕й ╕з сво╖х статей писав про ╓вропейськ╕ ц╕нност╕. Зокрема, про «в╕дпов╕дальну свободу» ╕ «в╕дпов╕дальне сп╕вроб╕тництво». Наголосив на другому момент╕: «В╕дпов╕дальне сп╕вроб╕тництво означа╓, що ви схильн╕ до сп╕вроб╕тництва. Коли ви досяга╓те яко╖сь угоди, ви п╕дходите до не╖ з в╕дпов╕дальн╕стю. Ось цей комплекс з в╕дпов╕дально╖ свободи ╕ в╕дпов╕дального сп╕вроб╕тництва створю╓ те, що ми назива╓мо соц╕альним кап╕талом. Якщо одним словом, то це – дов╕ра. Дов╕ра до сво╖х ╕нститут╕в, дов╕ра до не сво╖х, до незнайомих людей. В сусп╕льств╕, де ╓ дов╕ра, все обходиться дешевше. Тому що недов╕ра виклика╓ ц╕лий ряд ╕нструмент╕в, як╕ коштують дорого. Це означа╓, що сусп╕льство, яке ма╓ цей кап╕тал, ╓ багатшим в╕д тих сусп╕льств, як╕ його не мають…». Я недаремно нав╕в ц╕ слова економ╕ста Пасхавера, адже хочу висловити деяк╕ сво╖ думки стосовно «Донкульту». В силу того, що акц╕й було багато, к╕льк╕сть людей на кожному заход╕ була оптимальною ╕ дозволяла льв╕в’янам контактувати як з орган╕заторами, так ╕ з головними героями зустр╕чей. Можна було обм╕нятися контактними телефонами та електронними адресами. Але пот╕м я з певним розчаруванням переконався, що на електронн╕ листи в╕дпов╕да╓ не б╕льше 10% тих, хто об╕цяв листуватися справно. Зайнят╕? Можливо. Але я б у такому випадку пояснив би це одним-двома реченнями. Бо як же ╕накше? А тут виходить так: пишу людин╕, яка об╕цяла п╕дтримувати контакт. Виявля╓ться, у не╖ велик╕ проблеми – треба порати город, тягнути воду, д╕ставати десь стар╕ мебл╕, одне слово, звичайн╕ переселенськ╕ клопоти… А я ж заради т╕╓╖ людини вже обб╕гав ус╕х друз╕в, не минаючи ╕ чиновницьких каб╕нет╕в. ╤ скр╕зь наголошував: «Не повинна така людина жити в сел╕! У Ки╖в ╖╖ тягнути треба! В Ки╖в! Або хоч у Льв╕в…». Ус╕ погоджувалися, сп╕вчували. Переконався, що процес н╕би можна зрушити з м╕сця. Але б╕да в тому, що т╕ сам╕ донецьк╕, як╕ часом дор╕кають Укра╖н╕ за неувагу до сво╖х проблем, не дуже в╕рять ось таким «незнайомим людям», про яких говорив Олександр Пасхавер. А як нема дов╕ри, то нав╕що напружуватися? Тому, якщо под╕бн╕ акц╕╖ будуть ╕ надал╕ проводитися, то орган╕затори повинн╕ брати до уваги цей аспект. З учасниками треба працювати. Але поки що ╕ сам╕ орган╕затори на такому ж р╕вн╕ – не контактують, бо надм╕ру заклопотан╕. А мали б уже закохатися в тему, раз взялися за не╖. Бо кошт╕в на под╕бн╕ акц╕╖ витрача╓ться багато, а результат який? Тимчасовий. Отримали позитивн╕ емоц╕╖ ╕ роз╕йшлися по дом╕вках. То, може, краще за ц╕ грош╕ десяток як╕сних протез╕в купити для учасник╕в АТО? А якщо вже зустр╕чатися й обговорювати важлив╕ реч╕, то варто налаштуватися на подальш╕ контакти. Бо що ж то за громадянське сусп╕льство, в якому комун╕кац╕╖ не ╓ обов’язковими? Н╕, звичайно, орган╕заторам «Донкульту» честь ╕ хвала, але треба думати про максимальну ефективн╕сть под╕бних заход╕в.
Серг╕й ЛАЩЕНКО
На фото: Олена Стяжк╕на
"Кримська Свiтлиця" > #29 за 17.07.2015 > Тема ""Будьмо!""
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=15583
|