Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4446)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4117)
Українці мої... (1658)
Резонанс (2113)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1844)
Крим - наш дім (1031)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (311)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (203)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПРОКИНУВСЯ ВОДЯНИК
Наш╕ традиц╕╖


САВА ╤ ЛАВА
Наш╕ традиц╕╖


«20 ДН╤В У МАР╤УПОЛ╤», ДЖАМАЛА ╤ «КОНОТОПСЬКА В╤ДЬМА»:
Стали в╕дом╕ лауреати Шевченк╕всько╖ прем╕╖…


ПРАВДА ДВО╢СЛОВА
Наш╕ традиц╕╖


ОЧИМА БЕЛЬГ╤ЙСЬКОГО ФОТОГРАФА
На його зн╕мках - чорно-б╕ла пал╕тра Майдану…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #10 за 06.03.2015 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#10 за 06.03.2015
ДЕ ШАНУЮТЬ КНИЖКУ, ТАМ ЧИТАЮТЬ Д╤ТИ

Думайте, читайте!

Письменники та осв╕тяни в оборон╕ душ╕ укра╖нсько╖ дитини, — до ц╕╓╖ теми ми пост╕йно зверта╓мося на шпальтах газети. Як заохотити дитину до читання? Родина у б╕бл╕отец╕ – м╕ф чи реальн╕сть? Зрештою, як в╕дродити традиц╕ю л╕тературних читань та запрошувати до б╕бл╕отек та шк╕л сучасних письменник╕в? Нещодавно в╕дбулася зац╕кавлена розмова у Льв╕вськ╕й обласн╕й б╕бл╕отец╕ для д╕тей, де ми говорили з б╕бл╕отекарями та учнями НВК «Школа-г╕мназ╕я «Галицька» про важлив╕сть не втратити в наш стр╕мкий час ╕нформац╕йних швидк╕сних технолог╕й любов до слова, до читання. А головне, – зберегти та розвинути ум╕ння в╕дбирати корисну для розуму та серця ╕нформац╕ю, аби використати ╖╖ з максимальною користю.
Льв╕вська обласна б╕бл╕отека для д╕тей ма╓ вагом╕ здобутки та славиться традиц╕ями, адже у травн╕ святкуватиме 75-л╕тн╕й юв╕лей. Пропону╓мо невеликий екскурс в ╕стор╕ю, аби просл╕дкувати етапи становлення книгозб╕рн╕, що перетворилася на сучасний науково-методичний та координац╕йний центр.
«Пер╕од ╕з 1944 до 1950 року вважа╓ться пер╕одом становлення б╕бл╕отеки як обласного методичного центру, центрально╖ установи м╕ста з б╕бл╕отечного обслуговування читач╕в. В той час б╕бл╕отека мала таку структуру: директор, методичний каб╕нет, в╕дд╕л комплектування та обробки л╕тератури, абонемент та читальний зал. Поступово зб╕льшився б╕бл╕отечний фонд, у 50-х роках створено систематичний читацький каталог та картотеку статей, — розпов╕да╓ зав╕дувачка в╕дд╕лу масово╖ роботи Юл╕я Соколова. – З’являються нов╕ форми роботи з читачами, зокрема, почина╓ працювати гурток художнього читання та л╕тературно-творчий гурток». Починаючи з 1969 року, б╕бл╕отека ма╓ св╕й статут, в╕дпов╕дно до якого ста╓ не лише культосв╕тн╕м, виховним закладом, а й науковим ╕нформац╕йним центром у галуз╕ дитячо╖ л╕тератури.
1993 р╕к – розпочина╓ться комп’ютеризац╕я книгозб╕рн╕. В╕дпов╕дно до вимог часу з’явля╓ться нова функц╕я обласно╖ б╕бл╕отеки: маркетингово-соц╕олог╕чна. Б╕бл╕отекар╕ шукають нов╕ форми роботи, запроваджуючи ╕нновац╕йн╕ процеси, що кардинально ламають устален╕ стереотипи. У грудн╕ 2002 року в╕дкрито ╤нтернет-центр.
У 2006 ╕ 2007 рр. б╕бл╕отека стала переможцем Всеукра╖нського конкурсу б╕бл╕отечних ╕дей з проектом «Льв╕в чита╓ д╕тям», що згодом перетворився на щоденну телепередачу «Хатка Левенятка» на Льв╕вському обласному телебаченн╕. Протягом останн╕х рок╕в реал╕зовано низку усп╕шних проект╕в, пожвавилися м╕жнародн╕ зв’язки (обм╕н досв╕дом в╕дбува╓ться, зокрема, з б╕бл╕отеками Польщ╕, Рос╕╖, Литви, Б╕лорус╕).
Починаючи з 2010 року, посаду директора об╕йма╓ Лариса Лугова, п╕д кер╕вництвом яко╖ б╕бл╕отека по╓дну╓ традиц╕╖ минулого ╕з сучасною ╕нформац╕йно-б╕бл╕ограф╕чною роботою. Колектив б╕бл╕отеки вважа╓, що на сучасному етап╕ дуже важливо зберегти б╕бл╕отеку як духовний осередок, що нада╓ кожн╕й дитин╕ можлив╕сть п╕знавати св╕т за допомогою книги та всеб╕чно розвиватися. Тому б╕бл╕отекар╕ охоче сп╕впрацюють з╕ школами, з класними кер╕вниками, як╕ залучають вихованц╕в до в╕дв╕дин б╕бл╕отеки.
«╤ все ж, попри зусилля б╕бл╕отекар╕в, чимало сучасних школяр╕в не надто захоплюються книгою, чи не так?» — ц╕кавлюся у Юл╕╖ Соколово╖. Пригадую слова одного сучасного письменника, який сказав, що ╤нтернет убив найген╕альн╕шу книжку. ╤ все ж, переконана Юл╕я В╕ктор╕вна, багато залежить, насамперед, в╕д родини. Якщо дитина бачить батьк╕в з книгою, то можна бути спок╕йним за ╖╖ майбутн╓: нев╕гласом вона точно не виросте. Б╕бл╕отекар╕ радять вид╕ляти для читання хоча б 20 хвилин на день. ╤ не лише примушувати читати дитину, а й спонукати до обговорення, обм╕ну думками. Не зайвим буде ставити д╕тям запитання, як╕ допоможуть глибше уявити мотиви та вчинки геро╖в; пор╕вняти ╖х з персонажами ╕нших книжок, як╕ вже доводилося прочитати ран╕ше.
Виступаючи перед школярами, звернула увагу, що вони охоче долучаються до обговорення книжки, якщо сам╕ ╓ активними «д╕╓вими особами». Д╕ти люблять зачитувати уривки вголос, ╖м подоба╓ться озвучувати пряму мову л╕тературних геро╖в. Але для того, щоб л╕тературна зустр╕ч була корисною ╕ ц╕кавою для вс╕х, школяр╕ мають бути все-таки елементарно п╕дготовленими. Б╕бл╕отекар╕ наголошують: у всьому св╕т╕ спостер╕га╓ться зниження ╕нтересу до читання.
Експерти американського видавництва Scholastic (яке видало знамениту сер╕ю про Гарр╕ Потера) д╕йшли висновку, що найб╕льш д╕╓вим способом прищепити дитин╕ любов до книжки ╓ читання уголос. Напевно, представники старшого покол╕ння розчаруються таким висновкам: мовляв, винайшли велосипед. Про користь читання уголос в╕домо здавна, ╕ не одне покол╕ння виросло на цьому, усе сво╓ життя не розлучаючись з книжкою. ╤ все ж у заруб╕жному досв╕д╕ можна знайти так╕ «б╕бл╕ородзинки», як╕ можуть бути ц╕кавими для нас. Прим╕ром, британський автор ╤ан Вайброу в одному з ╕нтерв’ю под╕лився сво╖м досв╕дом сп╕лкування з юними читачами. «Викликав одного хлопчика на сцену. «То ти справд╕ не любиш читати?» — «Н╕». – «А чому?» — «Я надто л╕нивий для цього». – «Якщо я подарую тоб╕ свою книжку, ти прочита╓ш ╖╖ сво╖й мам╕?» — «Н╕». – А чому?» — «Бо мама н╕коли н╕чого не читала мен╕». Багато батьк╕в не читають сво╖м д╕тям н╕коли. Або читають рок╕в до 7-8, а пот╕м з полегшенням думають: «От ╕ все, вони навчилися читати самост╕йно, б╕льше мен╕ не доведеться виконувати свою повинн╕сть».
╤ все ж, якщо байдуж╕ до книжок батьки не прищепили малятам любов╕ до читання, у них все-таки залиша╓ться шанс. Британська осв╕та ма╓ позитивний досв╕д, який варто б запозичити нашому шк╕льництву. У кожн╕й школ╕ ╓ л╕тературний куратор, обов’язок якого – регулярно орган╕зовувати зустр╕ч╕ д╕тей з письменниками. А зустр╕ч╕ з╕ справжн╕ми письменниками не залишають байдужою жодну дитину, — переконана б╕бл╕отекар Юл╕я Соколова.
Спробуймо п╕дтвердити справедлив╕сть цих сл╕в, сп╕лкуючись з шестикласниками НВК «Школа-г╕мназ╕я «Галицька». Класний кер╕вник Христина Олен╕н та шк╕льний б╕бл╕отекар Наталя Петрина переконан╕, що д╕ти люблять читати. А от Юл╕я Соколова пропону╓ юним читачам уявити себе героями п’╓си «Пластил╕новий хлопчик». Д╕тей справд╕ зац╕кавила п’╓са, яка звучала по Укра╖нському рад╕о. Розпитують про долю головного героя, ц╕кавляться, що спонукало мене звернутися до теми дитячого сир╕тства та усиновлення. Т╕каючи в╕д жорстоко╖ реальност╕, сирота Юрко, як може, захища╓ св╕й внутр╕шн╕й св╕т в╕д руйнування. В ╕нтернат╕, де в╕н виховувався, звернули увагу на його захоплення пластил╕ном. Юрко весь час л╕пить дитячу ф╕гуру в оточенн╕ дорослих людей. Такою ╓ його мр╕я про родину, в як╕й були б любляч╕ батьки.
Здавалося б, нарешт╕ його дитяча мр╕я зд╕йснилася: хлопчика всиновило заможне подружжя. ╤ хоча у новому житт╕ Юрка все продумане та комфортно облаштоване, щастя дитин╕-сирот╕ це не приносить. Прийомних батьк╕в диву╓, чому з ус╕х дорогих речей Юрко обира╓ знову ж таки… пластил╕н. Прийомна мама не розум╕╓, чому хлопчика не ц╕кавлять коштовн╕ реч╕, чому в╕н байдужий до комфортних умов. Та Юрко шука╓ не матер╕ального достатку, а душевного тепла та розум╕ння, — всього того, чого був позбавлений в ╕нтернат╕. Проте стика╓ться з духовною порожнечею – як з боку дорослих, так ╕ однол╕тк╕в. У новому клас╕, з╕зна╓ться Юрко, зустр╕ли його неприв╕тно. Роздивлялися, як екзотичне створ╕ння, обговорювали причини усиновлення. Духовна порожнеча, що пану╓ в родинах, поверта╓ться бумерангом. Адже потерпають ус╕: ╕ доросл╕, ╕ д╕ти.
Б╕бл╕отекар Юл╕я Соколова просить д╕тей озвучити рол╕ головних персонаж╕в. Хтось упорався ╕з завданням краще, хтось — г╕рше. Б╕бл╕отекар просить «намалювати» портрет головних геро╖в. Як д╕ти уявляють соб╕ хлопчика-сироту? Як в╕н вигляда╓? Чи могли б школяр╕ подружитися з таким хлопчиком? А як поводилися б у ситуац╕╖, якби до класу прийшов такий новенький? Набагато легше почуваються школяр╕, як╕ готов╕ до под╕бних експеримент╕в. Тобто д╕ти, як╕ в╕дв╕дували театральн╕ вистави, слухали рад╕оп’╓си. ╤, зв╕сно, д╕ти, у родинах яких пану╓ любов до книжок, де звикли обговорювати прочитане та не л╕нуватися сп╕лкуватися з╕ сво╖ми д╕тьми.
Висновок? Б╕бл╕отекар╕ та вчител╕ переконан╕: варто зустр╕чатися з письменниками, аби читати вголос, м╕ркувати та обговорювати. Варто повертати традиц╕╖, в╕д яких ми «усп╕шно» в╕дмовлялися протягом останнього часу. Декламувати, вчитися читати красиво, без помилок. Повертати до шк╕л театральн╕ вистави, бодай невеличк╕ ╕нсцен╕вки. Бо все це розвива╓, вчить мислити та виступати, почуватися перед аудитор╕╓ю впевнено. Тож читаймо разом – ╕ доросл╕, ╕ д╕ти, щоб збагатитися духовно, нехай не л╕ну╓ться душа працювати.

Наталя ОСИПЧУК,
письменниця, член НСПУ

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #10 за 06.03.2015 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=14863

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков