"Кримська Свiтлиця" > #28 за 12.07.2013 > Тема ""Білі плями" історії"
#28 за 12.07.2013
ДОЛЯ СТАЛ╤НСЬКОГО «СОКОЛА»
Самад╕н ШУКУРДЖ╤
Л╕тература
ГЛАВИ З РОМАНУ (Зак╕нчення. Поч. у № 26-27)
— Що за чорт╕вня?! Що це було??! Д╕станьте мен╕ зв╕дти журнал! — наказав в╕н, показуючи на каб╕ну пальцем. — Що взагал╕ в╕дбулося?! Що це було?! А ти, Амете, мав рац╕ю. Треба було мен╕ тебе послухати. Треба було туди посадити механ╕ка, нехай би сам ╕ перев╕рив, як в╕дремонтував, як п╕дготував л╕так до вильоту ╕ бою! Н╕чого, наступного разу будемо розумн╕шими. Мовчки зиркнувши на механ╕ка, який п╕дб╕г до нього, продовжив: — Призначаю службове розсл╕дування. Я зв╕льняю вас в╕д вашо╖ посади. Здавайте ус╕ ваш╕ справи заступников╕ ╕ йд╕ть до штабу! Зрозум╕ли? — Вас зрозум╕в… — Виконуйте! — ╢сть в штаб. Здати справи… Опинившись неспод╕вано без л╕така, Амет-Хан мовчки дуже переживав втрату. Лишившись можливост╕ л╕тати, в╕н в╕дчув себе покараним. Покара прийшла незаслужено. Командир призначив службове розсл╕дування. А це означало, що його не допустять до польот╕в, поки це розсл╕дування не зак╕нчиться. Душу огорнула досада. Машина нова. Ще не встиг як сл╕д обл╕тати. Вона т╕льки сьогодн╕ зняла з неба одного «юнкерса». А могла б б╕льше! В╕н прив╕в на базу, вернув п╕дбитий в бою несправний л╕так! А тут, на сво╓му р╕дному аеродром╕, його втратив. Як таке могло статися? Чому йому не пов╕рив командир? Пов╕рив т╕льки зараз, коли вже п╕зно, коли л╕так перетворився на купу брухту! Льотчик, який не раз л╕тав на л╕таку, може почути в шум╕ двигуна посторонн╕й звук, скрег╕т, який нев╕дь-зв╕дки взявся, в╕дчути найменш╕ зм╕ни в його робот╕. Сталася надзвичайна пригода. Зараз при╖дуть перев╕ряюч╕. Призначать ком╕с╕ю з розсл╕дування. Проведуть перев╕рку, експертизу. Встановлять причину того, що сталося, визначать винуватих. А л╕така — нема. Загинув на р╕вному м╕сц╕! В╕н мав би загинути як бо╓ць — в бою, а не так — безглуздо на сво╓му р╕дному аеродром╕ ╕ з вини тих, хто його повинен ╕ зобов’язаний був зберегти.
ВСЕ МИНА╢
Зустр╕нувши через якийсь час б╕ля капон╕ра Борисова, Амет-Хан сказав: — Розум╕╓ш, Ваню, коли л╕так вмира╓ у пов╕тр╕, це природна смерть бойово╖ машини. Л╕така-во╖на. А коли в╕н вмира╓ на земл╕, це — недобре. Це неприродно. Не вистача╓ сл╕в, як це назвати. Машину шкода… — Не переживай. Ти тут н╕ в чому не винен. Механ╕к по сво╖й недалекоглядност╕ недооц╕нив тво╖ знання. В╕н проявив явну недбал╕сть, коли здавав несправний л╕так. Гадав, що ти посп╕хом не пом╕тиш його помилку при ремонт╕. — Р╕ч не в тому, хто винен. Машина ж дорого кошту╓ — по-перше, а по-друге — я не л╕таю. — Про що я шкодую найб╕льше, то це — про друге. Про те, що ти — не л╕та╓ш. Наш╕ «друз╕» певно зараз т╕шаться, що тебе давно не бачили в неб╕. Гадають, що з тобою щось недобре сталося. — Уже три дн╕ минуло! Нема, мабуть, кари б╕льшо╖ для льотчика, н╕ж розлучити його з небом. Ус╕ дн╕, поки оч╕кував новий л╕так, Амет-Хан л╕тав на чужих. Був на п╕дхват╕. ╤нколи в бою льотчик╕в було поранено, ╕ ╖х в╕дправляли до шпиталю. А поки на в╕льному л╕таку — л╕тав в╕н. Траплялося й по к╕лька дн╕в «загорати» при штаб╕. Але «вимушена посадка», на щастя, тривала недовго. Одержав нову «кобру», на яку можна було т╕льки дивитися ╕ готувати до вильоту, але не л╕тати «до окремого розпорядження командира полку», до зак╕нчення перев╕рки ком╕с╕╖».
РЕЗУЛЬТАТИ СЛУЖБОВОГО РОЗСЛ╤ДУВАННЯ. АМЕТ-ХАН ПРОВОДИТЬ ЗАНЯТТЯ З УЧНЯМИ
Перев╕рна ком╕с╕я з╕ штабу Пов╕тряно╖ арм╕╖ за наказом його командуючого генерала Хрюк╕на почала скрупульозно вивчати надзвичайну под╕ю в полку, в результат╕ яко╖ розбився л╕так Амет-Хана. Одним з питань було: з’ясувати, чи нема тут навмисного запод╕яння шкоди? На всякий випадок зв╕льнили з посади пров╕дного механ╕ка — командира техн╕чно╖ служби, який в╕дпов╕дав за бо╓готовн╕сть льотно╖ та ╕ншо╖ техн╕ки полку, в╕дсторонили в╕д польот╕в ╕ льотчика. П╕сля таких превентивних заход╕в або можливих НП (надзвичайних под╕й) механ╕к опинився на гарн╕зонн╕й гауптвахт╕, а Амет-Хану довелося байдикувати у штаб╕ полку, передавши посаду командира ескадриль╖ сво╓му заступнику, ╕ займатися рутинними справами. Тепер в╕н мусив виконувати штабну роботу. До його нових обов’язк╕в входило складання план╕в польот╕в на тиждень наперед, з урахуванням м╕нливо╖ фронтово╖ ситуац╕╖; анал╕зуванням ╕ пророблюванням польот╕в як до, так ╕ п╕сля ╖х завершення. З настанням ноч╕ (в цей час л╕таки не л╕тали) — ╕нструктаж молодих льотчик╕в ╕ проведення з ними пол╕тбес╕д, класних занять для закр╕плення ╖хн╕х теоретичних знань та багато ╕ншого — на розсуд начальника штабу. З╕бравши молодих льотчик╕в, що перебували в резерв╕ полку, на чергове заняття, в╕н сказав: — Льотчик — це покликання. Це — доля. У французького льотчика-письменника запитали: «Чому ви л╕та╓те? Це небезпечно. Пиш╕ть книги. Льотчик╕в багато, ви — письменник. Вас одиниц╕». Запропонували почесну в╕дставку, зв╕льнення з ряд╕в в╕йськово-пов╕тряних сил в запас з доброю пенс╕╓ю. В╕н не погодився. Вважав за краще по╓днати два заняття — покликання в╕д природного таланту ╕ набуту навчанням профес╕ю: ╕ писати, ╕ л╕тати. Справжн╕й льотчик, п╕днявшись у небо один раз, вже не зможе з ним розлучитися. Це — на все життя. Так ╕ л╕та╓ французький письменник Антуан де Сент-Екзюпер╕. ╤сну╓ маг╕чний зв’язок м╕ж льотчиком ╕ небом. Нема╓ б╕льшого покарання для льотчика, н╕ж розлучити його з небом, — в╕д╕брати в нього можлив╕сть л╕тати. Тим б╕льше, якщо цей льотчик нал╕тав немало сотень годин ╕ брав участь в сотнях бо╖в. Переходячи на теор╕ю бойових польот╕в, в╕н продовжив: — Льотчик-винищувач анал╕зу╓ кожен св╕й пол╕т. На основ╕ цих докладних анал╕з╕в ╕ обм╕ну думками вироблено правила бою. Вони так╕: результат бою залежить в╕д правильно╖ тактики. Закон тактики говорить: необх╕дно зайняти позиц╕ю вище т╕╓╖, на як╕й перебува╓ противник. Треба бути вище в╕д нього. Це да╓ ряд переваг. Вони полягають в тому, що, перебуваючи зверху, ми ма╓мо можлив╕сть зайняти виг╕дну позиц╕ю для початку бою ╕ зненацька атакувати. Перебувати вище противника — це, виходить, контролювати пов╕тряний прост╕р. Н╕мц╕ неохоче вступають в б╕й, коли перебувають нижче противника. Якщо нав╕ть у противника швидк╕сть б╕льша, це також його не ряту╓ в╕д нашо╖ усп╕шно╖ атаки. Перебуваючи вище противника, треба провести коротку атаку ╕ тут же крутою г╕ркою вийти нагору, щоб не дати противнику шанс опинитися зверху. Ви спита╓те: чому не можна атакувати, перебуваючи в горизонтальн╕й площин╕? Я в╕дпов╕м, що можна. Але така атака не завжди да╓ оч╕куваний результат. Якщо вам доведеться приймати б╕й, перебуваючи на в╕раж╕, то краще, щоб це був правий в╕раж. Наш╕ л╕таки б╕льш пристосован╕ до таких маневр╕в, н╕ж н╕мецьк╕. У них в╕раж╕ виходять г╕рш╕. Вони вм╕ють виконувати т╕льки л╕вий в╕раж. У цьому один ╕з секрет╕в тактики н╕мецьких льотчик╕в. — Чому вони виконують т╕льки л╕вий? — спитав молодший лейтенант, що сид╕в на колод╕, п╕днявши руку, начеб в╕н сид╕в у школ╕ за партою. — Не знаю, Можливо, вони його б╕льше люблять. Продовжимо дал╕. В бою треба мати ще к╕лька якостей — це агресивн╕сть, обачна з╕бран╕сть. Ну, а про швидку реакц╕ю ╕ р╕шуч╕сть вам, мабуть, ╕ в училищ╕ говорили. Ви це зна╓те з самого початку навчання. Без цих якостей б╕йця нападу на противника не вийде. Серед молодих льотчик╕в, випускник╕в льотних в╕йськових училищ, були й так╕, хто здогадався, що Амет-Хан вкладав у сво╖ бес╕ди з ними й сво╖ власн╕ спостереження, як╕ брав з╕ свого особистого досв╕ду.
АМЕТ-ХАНА ВИПРАВДАНО. В╤Н ЗНОВУ В ПОВ╤ТР╤. РОЗМОВА З КОМАНДИРОМ ПОЛКУ Ком╕с╕я не побачила н╕яко╖ вини в загибел╕ л╕така з боку Амет-Хана. Так воно й було. Його швидко в╕дновили на попередн╕й посад╕. ╤, нарешт╕, дозволили йому злет╕ти на закр╕плен╕й за ним ╕нш╕й «Аерокобр╕». В╕н знову був у каб╕н╕ л╕така, який полюбився йому. Стосунки м╕ж командиром полку ╕ Амет-Ханом лишились безхмарними. Н╕би роблячи перший крок назустр╕ч, Морозов сказав Амет-Хану: — Не сприймай близько до серця. Ти ж зна╓ш, ми — в╕йськов╕. У нас все п╕дпорядковано дисципл╕н╕. З ус╕╓╖ ц╕╓╖ ╕стор╕╖ в мене викликають непорозум╕ння лиш дв╕ обставини: по-перше, те, що ти, немов х╕рург, визначив по звуку мотора ╕ запаху мастила, що мотор несправний. У той же час механ╕к цього не пом╕тив. У тебе що, шосте в╕дчуття? Ти дов╕в мен╕, що вм╕╓ш краще в╕д ус╕х передбачити непри╓мну под╕ю. Не перестаю дивуватися: як це в тебе виходить? Адже ти не ╕нженер з двигун╕в. Жодного разу ╖х не розбирав, а так тонко в╕дчува╓ш ╖хню роботу. Як це в тебе виходить? — Сам дивуюся. Пояснити не можу. Мен╕ зда╓ться, що це доступно будь-кому, хто уважно ставиться до сво╓╖ справи. Треба працювати вдумливо ╕ з почуттям в╕дпов╕дальност╕. — Ти так гада╓ш? Теоретично ти ма╓ш рац╕ю. Молодчина! — Н╕чого складного я тут не бачу. Треба вкладати у справу душу. — Це для тебе тут н╕чого складного нема. А для ╕ншого? Це, можна сказати, ц╕ла наука! Ус╕ б механ╕ки так розбиралися в техн╕ц╕! ╤ другий факт: як м╕г наш досв╕дчений, завжди сумл╕нний, ас по двигунах, механ╕к так байдуже поставитись до сво╓╖ роботи? В╕н же ск╕льки вою╓, ст╕льки ж двигунами займа╓ться. Як же в╕н не пом╕тив, що мотор несправний? В╕н же м╕г передбачити, чим це ск╕нчиться? Адже в╕н посилав тебе на в╕рну загибель! Та найголовн╕ше ╕ дивно те, що ти здогадався, що тоб╕ загрожу╓ непри╓мний сюрприз, який готу╓ двигун. Ти здогадався, що л╕так ╕ ти в небезпец╕! — Я в╕дверто висловив механ╕ку про сво╖ п╕дозри. Сказав йому все, що думав про двигун. А в╕н чомусь уперся. Почав мен╕ доводити, що двигун справний. Не хот╕в мене слухати. Може, квапився швидко здати ╕ взятися за ремонт ╕ншо╖ машини? В механ╕ка завжди багато роботи. — От ти намага╓шся механ╕ка захищати. ╤ це п╕сля всього, що сталося? У нього багато роботи. А в тебе менше? Тоб╕ його шкода? А в╕н тебе на смерть посилав. Добре, що машина уперлася в землю з п’яти метр╕в. А якби з п’ятдесяти? Уявля╓ш? П╕сля такого удару шанс╕в лишитися живим не бува╓! — Не знаю. У нього, механ╕ка, на все своя точка зору. Сперечатися ╕ не здаватися, в╕дстоювати свою точку зору, якщо вона ╓, це вияв чолов╕чого характеру. — Даремно в╕н з тобою посперечався. Цього разу треба було йому з тобою погодитись. Аби про щось сперечатися, треба запастися сильними, незаперечними аргументами. А в╕н сперечався з тобою, не маючи н╕яко╖ гарант╕╖ сво╓╖ правоти. Виходить, що ти краще в╕д нього роз╕брався. Це мене т╕шить. Ти й тут виявився на потр╕бн╕й висот╕. В╕днин╕ я називатиму тебе ╕нженером-механ╕ком. Випадок цей не скоро забудеться. Але для мене лишиться загадкою: чому механ╕к-моторист п╕дписав дозв╕л на вил╕т л╕така з такою несправн╕стю? Сумн╕ваюся й дивуюся. Що з ним сталося? Такого ран╕ше не траплялося. Випадок справд╕ забувся, хоч ╕ не скоро. Але повага до Амет-Хана його друз╕в-льотчик╕в ╕ колег за профес╕╓ю зросла. До його думки прислухалися, з ним радились...
Переклад Данила КОНОНЕНКА
СЛОВО ДО БАТЬК╤ВЩИНИ
В╕тчизнонько! Вернувся я, тв╕й син, П╕сля ст╕лькох рок╕в Страждання ╕ розлуки, П╕сля вигнання ╕ страшно╖ муки Вернувся я додому, в р╕дний Крим. За мить оцю побачення з тобою Я поплатився волею святою. В розлуц╕ довелось мен╕ страждати, Пробач, В╕тчизно, що тебе залишив. В т╕м — не моя вина: М╕й ворог був сильн╕ший, ╤ я тод╕ його не м╕г здолати. Хоч я малим ╕ дуже кволим був, Але В╕тчизну все ж не позабув. Я Крим лишив Не з╕ сво╓╖ вол╕, — А з вол╕ супротивника свого: Нас вивезли насильно в чужий край — Прощай, В╕тчизно, Криме м╕й, прощай! Тод╕ ще мало в мене сил було, Але я в╕рив: сили наберуся ╤ в отчий край, У д╕м сво╖х батьк╕в, Хоча б п╕д стар╕сть, Але все ж вернуся! О, як я в╕рив, Як жадав цього Впродовж життя Пекельного свого! ╤ ось я тут, з тобою. Я — вернувся, ╤ до плеча твойого доторкнувся. Я все життя ╕шов до тебе, Збиваючи до кров╕ бос╕ ноги. Н╕чого не хот╕в, Н╕чого не бажав, — На батьк╕вщин╕ жить — Жадав одного. ╤ ось я тут, З тобою, Криме м╕й, Кохана земле, приласкай, з╕гр╕й! Ти — Мат╕р наших матер╕в, батьк╕в, — Чий кор╕нь тут, Хто родом з цих кра╖в. Я п╕встол╕ття мр╕яв про ту мить, Коли на землю зможу цю ступить. Я в рабств╕ був, але рабом не став, В полон╕ був, але не полонився, Н╕ перед ким в покор╕ не хилився, Ненавид╕в я тих, тебе хто зневажав, Хто не давав мен╕ про тебе й слова мовить, М╕й Криме, Батьк╕вщино, п╕сне й мово! Я зневажав ╕ зраду, ╕ брехню, Супроти них ╕шов з лицем в╕дкритим, О, як жадав тебе я захистити, Гор╕в бажанням виступить на прю! Пройшовши не одну з важких дор╕г — Любов свою син╕вську я збер╕г До тебе, земле отча ╕ ╓дина, До тебе, мужня, горда Укра╖но, Що п╕д сво╓ крило взяла орлине Народ м╕й, р╕д м╕й, Край м╕й узяла! За це тоб╕ подяка ╕ хвала! До тебе, Криме, йшов я дуже довго, Кр╕зь злигодн╕, приниження й зневагу, Кр╕зь дикий смор╕д табор╕в ГУЛАГу, Кр╕зь катування, матючню й погрози… Та в серц╕ я плекав свою в╕двагу ╤ знав напевне: стр╕немось таки, Бо звинувачень вляжуться морози… Любов моя, ╓дина в ц╕л╕м св╕т╕ Земля моя, Земля мо╖х батьк╕в, Обо╓ настраждались ми в розлуц╕ ╤ б╕льш страждати Я би не хот╕в! В╕тчизнонько, як ти помолод╕ла: Лице водою ╕з Дн╕пра умила, Як знудьгувався за тобою я, Як сумував, як мр╕яв, я про тебе, Про степ ╕ море, ╕ про син╓ небо… Я йшов через пустелю ╕ тайгу, Через роботи каторжн╕ сиб╕рськ╕, Я йшов до тебе через Воркуту, Через колимськ╕ й магаданськ╕ при╖ски… Я перейшов етапи вс╕ крут╕, На соловецьких нарах помирав я, Я проклинав наругу ╕ безправ’я… Вернутись в Крим — дев╕з мого пут╕. Я йшов ╕з ноч╕ в день, Я сл╕пнув, але все ж Й на крок я не звернув З священно╖ дороги. Жаль, в друз╕в багатьох Вже п╕дломились ноги — ╥м не судилось в р╕дний край прийти, Але жив╕ ми — досягли мети. ╤ ось я вдома, тут моя с╕м’я, О, вистраждана земленько моя! За мить оцю, за зустр╕ч╕ хвилину, За мить ц╕лунку пагорб╕в тво╖х Я все в╕ддав, кохана батьк╕вщино! Лишивсь в одн╕й сорочц╕… та дарма… Мо╓ багатство — ти! ╤ нар╕кань нема. Я так щасливий, що з тобою знову. Люблю тебе син╕вською любов’ю! Жив╕ ми, Криме! Дв╕ч╕ ми жив╕, Коли ми разом… Ми — нав╕к незламн╕. О, земле р╕дна, Мат╕р вс╕х татар, Що народились тут ╕ у вигнанн╕. М╕й краю, Я — народ тв╕й незборимий, З тобою ми на в╕ки-в╕чн╕, Криме!
Самад╕н ШУКУРДЖ╤
Переклад з кримськотатарсько╖ Данила КОНОНЕНКА
"Кримська Свiтлиця" > #28 за 12.07.2013 > Тема ""Білі плями" історії"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=12017
|