"Кримська Свiтлиця" > #33 за 15.08.2003 > Тема "З потоку життя"
#33 за 15.08.2003
ЯК ТАК РОЗДЕРЖАВИТИ, ЩОБ НЕ РОЗТРОЩИТИ?
Юлія ТРОФИМОВА
Нещодавно в рамках "круглого столу" "Проблеми взаємовідносин органів влади і ЗМІ України" пройшло обговорення кримською журналістською спільнотою проекту Закону України "Про Концепцію роздержавлення засобів масової інформації України". В обговоренні революційного для медіа-простору проекту закону взяли участь В. Петренко (голова Асоціації працівників ЗМІ України), В. Юричко (голова Всеукраїнського прес-клубу), О. Форманчук (політолог, начальник управління інформації, аналізу і протоколу ВР АРК), М. Рогожин (голова Рескомінформу АРК), Л. Хорошилова (голова Кримської організації НСЖУ), редактори газет різних форм власності, керівники телерадіокомпаній і районних радіоредакцій, а також експерти і представники громадських організацій "Асоціація працівників ЗМІ України", "Асоціація вільних журналістів", "Комітет з моніторингу свободи преси в Криму" та ін. В ідеалі закон про роздержавлення ЗМІ має, за задумами його авторів, "зміцнити і вдосконалити правові гарантії свободи слова та інформаційного суверенітету України, посприяти становленню цілісного загальнонаціонального інформаційного простору, максимально захищеного від контролю та монополізації з боку суб'єктів державної влади і приватних осіб (корпоративних груп)". До того ж в результаті процесу роздержавлення має виникнути ідеальна плюралістична система ЗМІ в Україні, в якій ті ж самі ЗМІ не використовуватимуться через "другі руки" як важелі маніпулювання суспільною свідомістю і особистою думкою громадян. Яка ж роль відведена "реформаторами" державі в цій великій інформаційній грі? Вона позбавляється права бути засновником або власником ЗМІ, лише матиме можливість виступати як виробник та розповсюджувач спеціалізованої офіційної інформації - шляхом надання на конкурсних засадах державного замовлення на інформаційний продукт. Проте присутні на "круглому столі" кримські журналісти чомусь не стали дружно в чергу за цим замовленням. Єдине, на чому зійшлися, що цей процес передчасний. Навіть пан Петренко наголосив, що задля запобігання зайвої революційності реформи потрібно налагодити виконання вже існуючих законів. А якщо вже процес роздержавлення неминучий, то до нього потрібно підготуватися, об'єднавши журналістів півострова з метою перепідготовки регіональних ЗМІ до праці в умовах ринку. Ще раніше своє категоричне "ні" реформі висловили представники журналістських колективів місцевих і регіональних ЗМІ Одеської області. Зокрема, вони заявили, що даний проект є "згубним для всієї української журналістики в цілому" і що "законодавча та нормативно-правова база щодо діяльності ЗМІ достатня". Одеські колеги внесли пропозиції про доповнення до вже існуючого законодавства про діяльність в інформаційному полі, щоб "передбачити посилення відповідальності засновників засобів масової інформації за обов'язкове фінансове і матеріальне забезпечення діяльності редакційних колективів у відповідності до розроблених стандартів". А ось що думають з цього приводу авторитетні в журналістиці постаті. Ігор Лубченко, голова Національної Спілки журналістів України: "Роздержавлення ЗМІ - це незворотний процес. Але я категоричний противник робити це поспіхом, без урахування інтересів журналістських колективів". Володимир Різун, директор Інституту журналістики, професор: "Процес роздержавлення може бути. Але я особисто негативно ставлюся до всяких процесів із префіксом "роз": роздержавити, розкуркулити, розбити, рознести, розтрощити і т. д. Всі ці революційні процеси по своїй суті не є демократичними. Я більше за еволюційний шлях. Ліпше було б, аби існували, паралельно із так званими державними ЗМІ, і недержавні, тобто треба говорити не про роздержавлення, а про створення законодавчих умов для нормального існування і розвитку недержавного сектора ЗМІ. Але у нас такі ЗМІ вже існують. І існування паралельно державних і недержавних ЗМІ - нормальна річ, і так має бути. Якщо ми вольовим чином будемо знищувати державні ЗМІ в умовах соціальної нестабільності, ідеологічних протистоянь у суспільстві, то ми можемо вихлюпнути і саму державу, яка абсолютно не матиме інформаційних "рупорів" самозахисту". Напевне, з цим сьогодні важко не погодитися...
ТИМ ЧАСОМ...
Надзвичайно негативно висловився про тенденції роздержавлення засобів масової інформації голова Держкомітету з телебачення і радіомовлення України Іван Чиж. Про це йшлося під час його зустрічі з журналістами, редакторами і видавцями. - Я не сприймаю цей термін: він не коректний, він не є правовим. В Україні трохи більше 8 відсотків друкованих видань належать владі. У регіонах це загалом комунальні підприємства, і держава тут ні до чого. Тема ця не актуальна. Якщо районні газети нині позбавити підтримки, через деякий час їх не стане; конституційне право громадян на отримання інформації буде порушено. Районну пресу треба підтримувати, а не "роздержавлювати". Понад 6 млн. гривень закладено в бюджеті на підтримку "районок". За нашими підрахунками, при накладі 1,5 - 2 тисячі примірників бюджет підтримки має становити не менше 50 тисяч гривень на рік (в Одеській області він становить 60 - 70 тис. грн). Держава матиме право засновувати і підтримувати ЗМІ; тенденція роздержавлення не пройде. (УКРІНФОРМ).
"Кримська Свiтлиця" > #33 за 15.08.2003 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=1158
|