"Кримська Свiтлиця" > #3 за 18.01.2013 > Тема "Резонанс"
#3 за 18.01.2013
ТАК╤ Р╤ЗН╤ ДОРОГИ...
Кримський Майдан
Мен╕ доводилося багато раз╕в ╖здити за останн╕ двадцять рок╕в дорогами ╓вропейських кра╖н — Польщ╕, Словаччини, Чех╕╖, Н╕меччини, Румун╕╖ та ╕нших. Часто перетинаю автомоб╕лем Укра╖ну, починаючи з Криму ╕ зак╕нчуючи м╕стами Зах╕дно╖ Укра╖ни, або Ки╓вом чи Харковом. Р╕зниця м╕ж дорогами «там» ╕ нашими дорогами разюча. Ще б╕льша р╕зниця м╕ж станом вулиць великих м╕ст ╕ маленьких м╕стечок у них ╕ у нас. Приблизно 15 рок╕в тому ми разом з професором О. М. Адаменком були в╕дряджен╕ до Польщ╕ для написання сп╕льно╖ з поляками книги «╤стор╕я видобування нафти на Прикарпатт╕». Пригадую таке — ми прокидалися о шост╕й ранку за ки╖вським часом ╕ через годину блукали маленькими вулицями м╕ст Кросно, Бубрка, Чарно╖, заходячи на прибудинков╕ майданчики. ╤ н╕де, повторюю, — н╕де ми не бачили розбитих майданчик╕в, вуличок для за╖зду автомоб╕л╕в до буд╕вель. З болем та жалем ми пор╕внювали побачене з тим, що було у нашому ╤вано-Франк╕вську. Мен╕ чомусь видавалося, що дороги у С╕мферопол╕ кращ╕, н╕ж у ╤вано-Франк╕вську. Бо вулиц╕ Ки╖вська, К╕рова, Севастопольська та ╕нш╕ б╕льш-менш добре впорядкован╕. Перед при╖здом Президента Укра╖ни В. Януковича до С╕мферополя в╕дремонтували вулицю, що веде до л╕карн╕ ╕м. Семашка, де в╕дкрито перинатальний центр. А перед тим на ц╕й вулиц╕ було чимало ям. Але ось мен╕ довелося днями шукати ╕ нав╕ть про╖хати вулицею Комунальною та прилеглими до не╖ вулицями. Що там побачив? Це важко нав╕ть описати, бо вся дорога розбита так, н╕би по н╕й щоденно рухаються танки, або що на не╖ скидаються бомби та гранати. На жаль, це не ╓дина така вулиця у столичному кримському м╕ст╕. Щороку п╕сля зими доводиться ремонтувати ╕ вулиц╕ р╕зних м╕ст, ╕ шосейн╕ дороги. Бо що ми пост╕йно бачимо на вулицях та подв╕р’ях — ями, вищерблен╕ бордюри. Вони виглядають так, н╕би т╕, хто працював тут, виконували якусь кр╕посну повинн╕сть. Три роки тому багато дор╕г в Укра╖н╕ (Херсон — Микола╖в — Одеса, Микола╖в — Умань, Полтава — Харк╕в, не кажу вже про дорогу республ╕канського значення Умань — В╕нниця — Хмельницький — Терноп╕ль — Льв╕в) п╕сля зими були зруйнованими. Чому це сталося? У ту зиму мен╕ довелося бути у Польщ╕ та Б╕лорус╕. У Польщ╕ не лише центральн╕ дороги, але й вулиц╕ маленьких м╕ст виглядають так, н╕би вони були збудован╕ щойно. У Б╕лорус╕ л╕так, яким я лет╕в до М╕нська, с╕в у столичному аеропорту, що знаходиться на в╕дстан╕ приблизно 60 к╕лометр╕в в╕д М╕нська. Дорога була гладенькою, без вибо╖н чи вищербленого асфальту. Через день машиною мене везли до Гомеля та Речиц╕. Така ж сама була картина — дороги були гладк╕, мов скло. Повертався до Ки╓ва знов л╕таком. З Ки╓ва по╖здом до Полтави. А вже з Полтави до Харкова ╖хав автомоб╕лем. Ця дорога була вщент зруйнованою — ями так╕, н╕би зсередини викидались шматки породи. Машина ╖хала не те що пов╕льно, вона ╖хала так, якби це була циркова ╖зда — вправо, вл╕во, ╕ так без к╕нця. Ц╕ле л╕то ремонтувалися дороги по вс╕й Укра╖н╕! А у сус╕дн╕х державах н╕хто цим не переймався. Чому це так? Адже ╕ кл╕мат, ╕ морози та сн╕ги у нас ╕ у них були однаковими. П╕дозрюю, що при буд╕вництв╕ дор╕г «закопують» у землю величезн╕ кошти, а не потр╕бн╕ для цього матер╕али. Кажуть, що близько 50% кошт╕в на буд╕вництво дор╕г чи на ╖хн╕й ремонт йдуть на «в╕дкати». Тому буд╕вельники не можуть дотримувати технолог╕╖ спорудження дор╕г, а сам╕ дороги стають такими соб╕ сезонними витратами. Якщо це не так, то, може, хтось зможе пояснити, чому у наших дор╕г такий короткий терм╕н служби? ╤ чи може хтось уявити соб╕, що у будь-якому польському м╕стечку, не кажучи вже про велик╕ м╕ста, автомоб╕л╕ ╖здили б розбитими дорогами, наражаючись на ймов╕рн╕ авар╕╖. Чому у нас кошт╕в на спорудження добрих дор╕г нема, а у «них» ╓? Цих «чому» дуже багато. Чи не схован╕ грош╕ на спорудження дор╕г у закордонних банках, на рахунках деяких (а може, багатьох) вельмож? Н╕би у нас працюють контролююч╕ органи, борються з проявами корупц╕╖. Але чому нема часового вим╕ру якост╕ спорудження дор╕г, щоб буд╕вельники в╕дпов╕дали за свою роботу ╕ через р╕к, ╕ через два та б╕льше? Кому це виг╕дно? ╤ чому ол╕гархи, як╕ мають величезн╕ статки, м╕льярдн╕ доходи, якщо вони хочуть, щоб ╖хн╕ д╕ти ╕ внуки жили у ц╕й держав╕, не будують для них (та й для себе!) щось над╕йне й довгов╕чне — наприклад, дороги?
Роман ЯРЕМ╤ЙЧУК, д╕йсний член НТШ, доктор техн╕чних наук, професор м. С╕мферополь
"Кримська Свiтлиця" > #3 за 18.01.2013 > Тема "Резонанс"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=11286
|