"Кримська Свiтлиця" > #34 за 24.08.2012 > Тема "З потоку життя"
#34 за 24.08.2012
Н╤Ж У СОНЦ╤
Поет ╕ час
«У СОНЦ╤ ПРАВДИ – Н╤Ж…» 18 ЛИПНЯ 1961 РОКУ В «Л╤ТЕРАТУРН╤Й ГАЗЕТ╤» (З 1962 РОКУ – «Л╤ТЕРАТУРНА УКРА╥НА») БУЛО ОПУБЛ╤КОВАНО ПОЕМУ ╤ВАНА ДРАЧА «Н╤Ж У СОНЦ╤», ЯКОЮ МОЛОДИЙ 25-Р╤ЧНИЙ ПОЕТ ВВ╤ЙШОВ У ВЕЛИКУ Л╤ТЕРАТУРУ
К╕нець п’ятдесятих – початок ш╕стдесятих рок╕в минулого, двадцятого стол╕ття, був незвичайним. ╤ на земл╕, ╕ в неб╕ в╕дбувалося гранд╕озне, неповторне, революц╕йне у кращому розум╕нн╕ цього слова. У космос за першими супутниками земл╕, полет╕ла косм╕чна ракета з людиною на борту. А на земл╕, п╕сля затяжно╖ багатор╕чно╖ стал╕нсько-бер╕╖всько╖ тотал╕тарно╖ зими, позначено╖ лютими морозами репрес╕й ╕ ф╕зичного винищення ╕нтел╕генц╕╖, п╕сля смерт╕ Стал╕на ╕ з приходом до влади Хрущова настала пол╕тична «в╕длига», духовне в╕дродження народу. Було розв╕нчано «культ особи вождя вс╕х народ╕в», оприлюднено багато з тих злочин╕в, як╕ чинила б╕льшовицька система проти свого народу. Одних лише письменник╕в Укра╖ни, репресованих ╕ замордованих у добу стал╕нщини, досл╕дники називають в╕д 97 до 500 ос╕б. Отож, в╕дчувши пол╕тичне «потепл╕ння» в сусп╕льств╕, на л╕тературну ниву почали виходити митц╕ нового творчого мислення: Л╕на Костенко, Микола В╕нграновський, ╤ван Драч, Василь Симоненко, ╤ван Дзюба, Борис Ол╕йник, В╕тал╕й Коротич, ╢вген Гуцало, Василь Стус… Ц╕ та ╕нш╕ молод╕ л╕тератори, згодом назван╕ «ш╕стдесятниками», см╕ливо руйнували устален╕ стереотипи в л╕тератур╕, зокрема в поез╕╖. Вони в╕дкидали л╕тературн╕ шаблони, за допомогою яких творилася л╕тература стал╕нського режиму. Вони в╕дроджували укра╖нське художн╓ слово, яке повсякчас перебувало п╕д ╕деолог╕чним та цензурним гн╕том, якому не дозволялося виходити за меж╕ дозволеного. ╤ ось з вуст цих молодих митц╕в р╕дне слово, вирване з ╕деолог╕чних пут, забрин╕ло св╕жо, розлого, стодзвонно, заграло вс╕ма барвами! Справжн╕м вибухом в тогочасн╕й молод╕й укра╖нськ╕й поез╕╖ стала поема ╤вана Драча «Н╕ж у сонц╕». За сво╓ю сенсац╕йн╕стю це було сп╕взвучне х╕ба що польоту Юр╕я Гагар╕на в космос! «╤ван Драч, - згаду╓ Микола Жулинський (до реч╕, теж ╕з когорти «ш╕стдесятник╕в»), - так неспод╕вано ╕ бурхливо вибухнув огромом шалено гострих метафор, так буйно вихопився з ослаблених соцреал╕стичних «об╕йм╕в» ╕ рвонув у космос поез╕╖ сво╖ми «протуберанцями серця», що в читача забивало дух ╕ розвиднювалося серед мороку поетично╖ нудоти ╕ образно╖ с╕рост╕. Фе╓ричною трагед╕╓ю «Н╕ж у сонц╕» в╕н буквально розшматував благеньку марлю, якою прикривалося нем╕чне, обкле╓не римованими цитатами та ╕дейно дистильованими закличними «поезопаровозами» т╕ло оф╕ц╕йно╖ поез╕╖, ╕ в╕дкрив. Як глибоко зас╕в «н╕ж у сонц╕ нашо╖ правди». Бунт╕влива, безмежно фе╓рична образна фантаз╕я, круто зам╕шана на тел╕женських чорноземах ╕ лугах, перемолота на кривавих жорнах нац╕онально╖ ╕стор╕╖ правда та ╕рон╕я, гострий, як козацька шабля, сарказм, г╕пербол╕чна, мов Чумацький шлях, асоц╕ативна експрес╕я ╕ символ╕ка, н╕жна, як мамина хустина, самота, печальна туга за красою – це був молодий ╤ван Драч «в золотих переливах кучер╕в». Як тонко п╕дм╕чено, як правдиво ╕ красиво сказано! Я й сам пам’ятаю, як тод╕, ще 18-р╕чним юнаком, що недавно зак╕нчив середню школу, уперше прочитав в «Л╕тературн╕й газет╕» (1961 р╕к, 18 липня) фе╓ричну трагед╕ю ╤вана Драча «Н╕ж у сонц╕». Ск╕льки нового й чогось ще мен╕, с╕льському хлопцев╕, нев╕домого було в тому твор╕ на ц╕лу велику газетну стор╕нку! Яка надзвичайна метафоричн╕сть яке розма╖ття художн╕х образ╕в! Я в╕дчув, побачив, як суто земн╕ справи, надто ж, як мен╕ здавалося, так╕ приземлен╕, котр╕ мен╕ доводилося бачити не один раз – похорони чи с╕льське вес╕лля – можуть так схвилювати, можуть так орган╕чно сп╕в╕снувати в одному художньому твор╕ з таким глобально-св╕товими темами, як трагед╕я Х╕рос╕ми, чи запуск американцями ракети з мису Канаверал. ╤ван Драч як ╕ його товариш по перу Микола В╕нграновський ув╕йшов у л╕тературу рвучко ╕ молодечо. Його в╕рш╕ в╕дразу ж привернули до себе численних читач╕в, як╕ знудьгувалися за новим, справд╕ поетичним словом, але й критик╕в в╕д старо╖ ╕деолог╕чно╖ системи – теж. Вони, от╕ критики, боялися усього нового, св╕жого, що з’являлося в л╕тератур╕, не могли змиритися з тим, що творч╕сть молодих випорску╓ з-п╕д ╖хнього впливу. Хоч я в ту пору, з грудня 1961 року до вересня 1964 року служив в арм╕╖, але пам’ятаю з преси, а ще ж ╕ як учасник республ╕канського сем╕нару молодих л╕тератор╕в в Одес╕ у травн╕ 1963 року, де гостями сем╕нару були Микола В╕нграновський та Богдан Горинь, як на вс╕ляких парт╕йних пленумах та ╕деолог╕чних нарадах п╕ддавалися брутальн╕й критиц╕ твори Миколи В╕нграновського, Л╕ни Костенко, ╤вана Драча… Останньому докоряли за, як вони називали, «формал╕стичн╕ викрутаси», за його «Баладу про випран╕ штани», закладаючи ╖й «надуман╕сть, зумисну, викличну не поетичн╕сть» тощо. Було висунуто теор╕йку про «батьк╕в ╕ син╕в» в л╕тератур╕. Однак життя спростувало цю вигадку. Л╕тературна молодь н╕коли не протиставляла себе старшому покол╕нню письменник╕в, навпаки – з син╕вською шанобою ставилася до них. Павло Тичина з великою теплотою ╕ щир╕стю в╕дгукнувся про творчий дебют ╤вана Драча, п╕дтримав його. А ось як згодом згадував Павло Загребельний, який на ту пору був головним редактором «Л╕тературно╖ газети» (згодом «Л╕тературно╖ Укра╖ни») про публ╕кац╕ю на стор╕нках письменницького видання поеми ╤. Драча «Н╕ж у сонц╕» у сво╖й книз╕ «Думки нарозхрист»: «… прийшов до мене ╤ван Дзюба ╕ прин╕с к╕лькадесят машинописних стор╕нок з в╕ршами нев╕домого поета. З ╤ваном Дзюбою ми к╕лька рок╕в працювали у «В╕тчизн╕», м╕ж нами виникло те, що зветься вза╓модов╕рою, тому ╤ван Михайлович ц╕лком в╕дверто сказав мен╕, що автор цих в╕рш╕в ╤ван Драч щойно виключений з Ки╖вського держун╕верситету за пол╕тику, що в╕рш╕ сво╖ в╕н пробував читати на л╕тоб’╓днанн╕ видавництва «Молодь» (воно вважалося тод╕ кузнею молодих талант╕в), але був затюканий, що тепер в╕н змандрував не знати й куди ╕ ц╕ поез╕╖ дав не в над╕╖ на друкування, а так – для знайомства. Я взяв в╕рш╕ додому, щоб прочитати вноч╕. Чомусь так сталося, що не запам’ятав з десятк╕в в╕рш╕ жодного, забув, про що там ╕шлося, вже на ранок ╕ не тому, що то була безбарвна, н╕яка писанина, а т╕льки через мо╓ засл╕плення вм╕щеною пом╕ж в╕ршами великою поемою «Н╕ж у сонц╕». Трагед╕я-фе╓р╕я, фе╓рична трагед╕я – так звалася ця незвичайна р╕ч. Автор – селянський хлопець, виключений з першого курсу ун╕верситету. Неймов╕рно! Похорон голови колгоспу. Його несуть на жилавих руках, на гн╕в╕, на не визр╕лому смутку. Востанн╓ в╕н п╕дводиться в домовин╕:
Прощайте ферми! Й ви, воли розумн╕ ╤ кон╕ сторожк╕ у траурн╕м вбранн╕, ╤ чисте сонце, й люди, й лист кленовий! ╤ ви, машини, й ти, кринице в╕рна. Прощай, дорого. Й ви, воли розумн╕. ╤ триста п’ятдесят рок╕в тому, згадалося, було в Шексп╕ра: Прощай нав╕к, сердечний м╕й спокою! Прощай, ут╕хо, розуме прощай! Прощайте, плюмаж╕, в╕йська, бо╖, Де честолюбство переходить в доблесть! Прощай, м╕й коню, що ╕ржеш до мене! ╤ клич сурми, ╕ гурк╕т барабана! ╤ флейти гострий свист, ╕ стяг величний! Вся слава, почест╕, ╕ велич вся, ╤ мужн╕сть, ╕ тривоги славних с╕ч! ╤ ви, гармати ╕з захриплим горлом, З якого вил╕та смертельний гр╕м, Як гр╕зний гр╕м безсмертного Зевеса, - Прощай усе, для чого жив Отелло!
Що це? Майже в╕дверта цитата з класика? Чи, може, молод╕жне хизування ерудиц╕╓ю перед отими «еле грамотными»? Та н╕. Цей молодий поет, волод╕ючи великим даром прозр╕ння, не просто повторював в╕доме м╕сце з Шексп╕ра, в╕н зум╕в проникнути в та╓мний смисл трагед╕╖ «Отелло», про яку свого часу Олександр Блок сказав: «У н╕й ╓ все, що може статися в ус╕ в╕ки, за вс╕х умов, у будь-якому середовищ╕». Безпутна душа чорношк╕рого Отелло обплутана обов’язками служ╕ння чужому народов╕ – ╕ безпутн╕ душ╕ гол╕в колгосп╕в, наставлених чужою ворожою силою над народом власним, в╕д чого в найчесн╕ших ╕з них коли не почорн╕ла шк╕ра, як у венец╕анського мавра, то почорн╕ло серце. Паралель була см╕лива, вражаюча, гранд╕озна! ╤ дивно, що такий суперобережний л╕тературний лис-Микита, як Леон╕д Новиченко, редагуючи згодом першу книжку ╤вана Драча ╕ не наважившись вм╕стити там усю поему «Н╕ж у сонц╕» (може, злякався сл╕в «Ракету ми зробили з хл╕ба й сл╕з»?), дав т╕льки розд╕л «Похорон голови колгоспу» - мабуть, вважав, що це найнейтральн╕ше з усього. А вийшло – бомба! …Я читав тод╕ вноч╕ в сво╖й книжками запхан╕й до само╖ стел╕ к╕мнат╕ на вулиц╕ Мечникова, ╕ вже не було н╕ к╕мнати, н╕ ст╕н, н╕ стел╕, н╕ книжок, а т╕льки глухий в╕тер з далеких св╕т╕в гув над╕ мною, ╕ та╓мнич╕ шепоти розлунювалися в просторах, ╕ велетенськ╕ крила (архангельськ╕ чи демонов╕) шелест╕ли у височинах, ╕ сл╕пучо-барвист╕ сни Врубеля, його марення, його муки, його покаяння, ╕ незм╕рно далекий Сковорода, що ц╕пком сво╓╖ тривоги пробу╓ наш окаянний св╕т. Як я любив т╕╓╖ ноч╕ душу цього н╕кому ще незнаного укра╖нського хлопця, його в╕дчайдушне зухвальство, його тривожне, аж до знемоги гор╕ння! Вранц╕ я прин╕с «Н╕ж у сонц╕» до редакц╕╖, покликав зав╕дуючого в╕дд╕лом л╕тератури Анатол╕я Боженка ╕ сказав: «Будемо друкувати. Ставте в номер!» Кинулися шукати фотограф╕ю Драча, щоб показати народов╕ Укра╖ни його Поета. Який в╕н? Прекрасно-розвихрений, як В╕нграновський? Чепурний, як Коротич? Романтично-ф╕лософський, як Л╕на Костенко? Маленький, але гордовитий, як Малишко або Павличко? Не знайшли н╕ Драча, н╕ його фотограф╕╖. Надрукували з малюнком редакц╕йного художника Костюченка. За тридцять п’ять рок╕в (стаття «Золоте кор╕ння» про творч╕сть ╤вана Драча ╕, зокрема, про його першу публ╕кац╕ю поеми «Н╕ж у сонц╕», певно, була написана 1996 р. – Д. К.) я так ╕ не запитав Драча, де саме в╕н прокинувся того ранку, коли вийшла з його «Ножем у сонц╕» «Л╕тературна Укра╖на» (з Гончаревого благословення я перейменував безлику «л╕тгазету»). Та й х╕ба це мало якесь значення? Головне було в т╕м, що з того ранку почався тр╕умфальний пох╕д Поета ╤вана Драча, почалося, власне, те, що одразу одержало наймення: ш╕стдесятники. Могло бути й без нього? Могло. Але не те, не таке, може, й взагал╕ – н╕яке. Мен╕ й дал╕ хочеться думати про Драча як вт╕лення нашого укра╖нства, як про Поета, ╕ я в╕рю, що Драч ╓ ╕ буде, ╕ назавжди залишиться для нас саме як Поет з велико╖ л╕тери, ╕ нав╕ть сили пекла неспроможн╕ будуть в╕д╕рвати його в╕д нас, в╕д укра╖нц╕в ╕ в╕д Укра╖ни…» На цьому ставимо крапку ╕ припиня╓мо цитувати нашого неперевершеного роман╕ста Павла Архиповича Загребельного. Усе, що в╕н сказав про поета ╤вана Драча, не п╕дляга╓ сумн╕вам. ╤ван Драч ╕ в л╕тератур╕, ╕ в пол╕тиц╕, ╕ в сусп╕льно-громадському житт╕ проявив себе справд╕ Великим Укра╖нцем. Це ж в╕н разом з ╕ншим Великим Укра╖нцем Богданом Ступкою та рядом член╕в Громадсько╖ гуман╕тарно╖ ради при Президентов╕ Укра╖ни виступили ╕з заявою, в як╕й п╕ддали р╕зк╕й критиц╕ д╕╖ Парт╕╖ рег╕он╕в у зв’язку з ухваленням у першому читанн╕ законопроекту «Про засади державно╖ мовно╖ пол╕тики». «Громадська гуман╕тарна рада, на думку автор╕в заяви, повинна засудити «ц╕ спроби узаконення рос╕йсько╖ мови», як друго╖ державно╖ в Укра╖н╕. «Якщо цього не буде зроблено, ми не вважатимемо можливим перебувати дал╕ в склад╕ Громадсько╖ гуман╕тарно╖ ради», — заявили Богдан Ступка, ╤ван Драч та ╕нш╕ ╖хн╕ колеги. Цей один з останн╕х громадянських вчинк╕в поета ╤вана Драча нам багато про що говорить, а саме: про його син╕вську любов до р╕дно╖ матер╕-Укра╖ни, ╖╖ народу, до його мови ╕ готовн╕сть захищати ╖х до останнього подиху. Однак розмову нин╕ акценту╓мо на першодруку поеми «Н╕ж у сонц╕», що з’явилася в «Л╕тературн╕й газет╕» з передн╕м словом тод╕ також ще молодого ╕ також дуже талановитого в╕дчайдушно зухвалого л╕тературного критика ╤вана Дзюби. В╕н, зокрема, писав: «Недавно товариш╕ з видавництва «Молодь» запропонували мен╕ ознайомитися з рукописною зб╕ркою поез╕й ╤вана Драча. Це ╕м’я було вже мен╕ трохи знайоме – тор╕к у журнал╕ «В╕тчизна» з’явилося друком к╕лька його гарних в╕рш╕в. Отже, я з ц╕кав╕стю розгорнув рукопис. З коротенько╖ автоб╕ограф╕чно╖ дов╕дки д╕знався, що ╤ванов╕ Федоровичу Драчев╕ 25 рок╕в, що народився в╕н у сел╕ Тел╕жинцях Ки╖всько╖ област╕, 1954 року зак╕нчив Тет╕╖вську середню школу. 1955-1958 рр. служив у Радянськ╕й Арм╕╖, а тепер навча╓ться на третьому курс╕ Ки╖вського ун╕верситету. Б╕ограф╕я досить ординарна. Та ординарна т╕льки зовн╕шн╕ми фактами. За ними ж сто╖ть самобутня, обдарована й сильно мисляча людина, - в цьому я переконався, прочитавши рукопис. Читання те було для мне не т╕льки великою рад╕стю, а б╕льше – под╕╓ю в житт╕. Я почув голос нового сучасного укра╖нського поета – справд╕ сучасного, справд╕ укра╖нського, справд╕ поета. ╤ мен╕ здалося, що саме така людина змогла б у майбутньому сказати через нашу укра╖нську л╕тературу (х╕ба не варто цього спод╕ватися?) те насущне сьогочасне слово, якого так спрагли читач╕ в усьому Союз╕, - х╕ба не було б це щастям для вс╕х нас? Молодий поет щасливо по╓дну╓ в соб╕ ф╕лософ╕чну заглиблен╕сть з талантом безпосереднього, предметного, гостро чутт╓вого, а водночас витонченого ╕ щедро широкого сприймання життя. ╤ван Драч не лише поет, а й громадянин. В його поез╕ях раз по раз чу╓ш голос сумл╕ння, зверненого до пекучих моральних та й пол╕тичних питань часу. В╕н вою╓ за справжн╕ комун╕стичн╕ ╕деали. Пристрасно й ущипливо напада╓ в╕н на м╕щанський модус життя. Його самобутн╓ поетичне св╕тосприйняття, вольовий житт╓ствердний тон включають у себе елементи драматизму й траг╕зму. Молодому поетов╕ властивий також ╕сторизм мислення. Не все ще в поез╕ях ╤вана Драча безсумн╕вне й високо вартне. ╢ сво╖ «накладн╕ витрати». Скаж╕мо, в поем╕ «Н╕ж у сонц╕» мен╕ зда╓ться трохи штучною, надуманою друга частина («Рад╕ограма японських рибалок», «╤нтерв’ю Хем╕нгуея», «Пов╕домлення ╕нституту Сонця»). Щоправда, вона й задумана як умовна, але умовн╕сть тут ще не така сильна й захоплююча, щоб бути високим мистецтвом. Поки що ╤ван Драч спалахами сво╓╖ поез╕╖ засв╕тлю╓ фрагментарно поодинок╕ вияви й гран╕ життя. А може стати ╕ таке, що в╕н прийде до ц╕л╕сно╖, всепроймаючо╖ й синтезуючо╖ власно╖ концепц╕╖ життя (поетично╖ концепц╕╖), якщо його душевне не згасне, а злетить вище, поживлюване чуттям в╕дпов╕дальност╕ й покликання, невгамовним незадоволенням з себе, потягом до вищого й кращого, прагнення прац╕, прац╕ й прац╕, одне слово – тою незаспокоюваною мукою, яка одна т╕льки й робить з людини творця». Понад п╕встол╕тн╕ передбачення ╕ см╕лив╕ прогнозування тод╕шнього молодого л╕тературного критика ╤вана Дзюби щодо тод╕шнього молодого поета ╤вана Драча зд╕йснилися. В╕н, ╤ван Драч, став справд╕ нашим нац╕ональним прекрасним поетом, яким ми, сучасн╕ укра╖нц╕, щиро пиша╓мось, творч╕сть якого стала справжньою окрасою нашо╖ укра╖нсько╖ л╕тератури. В╕н зум╕в сказати те «насущне, сьогочасне слово, якого так спрагли читач╕». А тр╕умфальна хода цього, за визначенням Павла Загребельного, вельми обдарованого селянського хлопця у велику л╕тературу почалася саме з неперевершено╖ ╕ за зм╕стом, ╕ за сво╓ю формою, ╕ за сво╖ми художн╕ми якостями от╕╓ю невмирущою поемою «Н╕ж у сонц╕». ╤ нехай у н╕й де╕нде вкраплена тод╕шня комун╕стична словесна атрибутика (а як без не╖ можна було спод╕ватися на публ╕кац╕ю поеми та й будь-якого ╕ншого твору у т╕ жахлив╕ жорсток╕ цензорськ╕ часи?!), — поема й понин╕ хвилю╓ читач╕в. Як найц╕нн╕шу ╕ найдорожчу для мене рел╕кв╕ю я й дос╕ бережу у сво╖й арх╕вн╕й папц╕ з надписом «Л╕т. Укра╖на Загребельного» той пожовт╕лий в╕д часу прим╕рник «Л╕тгазети» за 18 липня 1961 року з опубл╕кованою в н╕й поемою молодого ╤вана Драча «Н╕ж у сонц╕». Хочу, аби й т╕, хто пам’ятав, але вже призабув про т╕ перш╕ см╕лив╕ кроки в л╕тературу селянського сина ╤вана Драча, ╕ т╕, хто, можливо, н╕коли й не читав ц╕╓╖ поеми, перейнялися духом т╕╓╖ непросто╖ епохи, в яку було написано «Н╕ж у сонц╕», в╕дчули «вольовий житт╓ствердний тон» ц╕╓╖ поеми, котра, за висловом Павла Загребельного, стала от╕╓ю «бомбою», котра дощенту зруйнувала тогочасн╕ соцреал╕зм╕вськ╕ стереотипи в укра╖нськ╕й л╕тератур╕.
Данило КОНОНЕНКО
На фото: ╤ван Драч ╕ Данило Кононенко у С╕мферопол╕. 1978 р.
«Н╕ж у сонц╕» ФЕ╢РИЧНА ТРАГЕД╤Я В ДВОХ ЧАСТИНАХ
Не отблеск, отблеском рожденный, — Ты по себе свой край оставь, Твоею песней утвержденный... О. Твардовський
ПРОЛОГ
Мо╖ в╕ки сл╕дом за мною ходять: Од в╕тряк╕в до полиску ракет, Фотон ╕ пишна паска великодня, Усе — до лакон╕чност╕ штиблет.
Над╕╖ бубняв╕ють цв╕том вишень У сонцем зац╕лованих садах. Слова мо╖! Шикуйтесь см╕лив╕ше — Пилюка з╕р хай шерхне на вустах.
Нав╕що я? Куди моя дорога? ╤ чи моя тривога проросла Од сиво╖ печал╕ Козерога В гливке болото р╕дного села?
Що маю нести в сив╕ син╕ дал╕? Пшеничну ласку в молодих руках Чи чорний рак водневих вакханал╕й, Що серце ╖сть п’яти материкам?
Я — переклятий ворогом не трич╕ (Рубцями ран закутана душа), Дивлюся зорям в мерехтлив╕ в╕ч╕, В оранжеве шептання: «Посп╕шай!»
Хрустить пов╕тря вафлями сипкими, Ковтаю з в╕тром чорнобривий сп╕в... Яку г╕ркоту корабель нестиме, Бо я ж не наробивсь, не одкип╕в!
Збираю я в долон╕ син╕ т╕н╕, Прощаюсь ╕з синицею, з Дн╕пром, Бо в мене не Ньютонове тяж╕ння, А галактичне — в безв╕сть напролом.
Сковороду зустр╕в я у трамва╖ (Блука╓ в╕н по св╕ту дв╕ст╕ л╕т). Смушеву скинув ╕ мене пита╓, Чи можу Сонцю передать прив╕т.
Чоло в старого з жовто╖ розлуки, М╕льйони зморшок пов’ялили вид, Меланхол╕йн╕ ф╕лософськ╕ руки Ц╕пком тривоги пробують цей св╕т.
Шепоче в╕н: «Ти в╕дл╕та╓ш, сину, На лоб╕ в тебе знак неправоти. Щоб корабель не став за домовину, В╕зьми благословення — ╕ лети.
Пройдись землею. В серце йди людське ти, Питай у нього дозволу ╕ права, Бо якор╕ косм╕чно╖ ракети Вросли в народ — нав╕чно аж ╕ржаво».
ПЕРША ЧАСТИНА СЕРЦЕ НАВСТ╤Ж
БОЖЕВ╤ЛЬНА, ВРУБЕЛЬ ╤ МЕД
Св╕й б╕лий плащ накинув я на плеч╕ ╤ сонячне кашне, ╤ дихав мудр╕стю ╕ спод╕ванням веч╕р, ╤ по╖зд мчав мене. Гойдались грона хмар ╕ нахилялись в руки, Грибами в╕яв л╕с. Дуби тужили, як дозр╕л╕ муки, ╤ м╕сяць тугу н╕с. В хитк╕м пром╕нн╕ прочинились двер╕ — ╤ в в╕ял╕ дощ╕в ╤з пляшкою холодно╖ мадери У чорному плащ╕ Вв╕йшов. Поставив. Збуджено застиг. Простяг мен╕. Переливались в смугах св╕тляних Два келихи склян╕.
НЕЗНАЙОМИЙ
Я — в╕чний чорт. ╤ лай мене й не лай, Я поведу тебе в таку дорогу, Що проклянеш ти св╕й священний край, ╤ зам╕р св╕й, ╕ молоду тривогу.
Ти перетрусиш к╕сточки д╕д╕в, Червоний стяг роз╕рвеш на онуч╕ ╤ тому, хто тоб╕ так догодив, У чорну пащу кинешся ╕з круч╕. То буде з мукою, з печаллю в сто в╕к╕в, А нин╕ можна просто, полюбовно...
╤ди до нас, до наших трунар╕в, У наше кодло, в╕чне ╕ стомовне. Ми кришим душ╕, цв╕т б’╓мо морозом. Нас — чорна н╕ч, а вас — якийсь м╕льярд... Це не погроза. Чого ж ти варт, Як в╕риш в справу липовую? Ти ж хлопець св╕й!
Я
К╕нчай — вип’ю... За тв╕й упок╕й!
Ми йшли удвох. Л╕си полум’ян╕ли Одсп╕ваним, стухаючим вогнем. Тополь д╕вочих золотист╕ стр╕ли Тримали сонце над блакитним днем.
Хатки б╕л╕ли, чепурились стр╕хи. Д╕вчата в небо п╕сню понесли. Хлоп’ята колесо котили ╕ для вт╕хи Пускали зм╕я м╕ж ос╕нн╕х слив.
М╕й чорт був у модерному костюм╕. Плащ — на руц╕. Кр╕зь скельця окуляр В╕н розсипав очиц╕ синьоглум╕, На призьб пекучий непростиглий жар.
Тут сива ж╕нка вилет╕ла з хати: «Ой, д╕точки, коханеньк╕, сюди ╤д╕ть до мене. Я ж бо ваша мати. У мене свято нин╕. Бригадир
Щось загордився. Не в╕тають люди. Та людям не до мене, боже м╕й. Мене лиш цуцик й п╕вничок не гудить, ╤ котик в мене ╓, ╕ ╓ бджолиний р╕й.
Синочки в мене — вс╕ сьогодн╕ дома. При╖хали. Спасиб╕ ╖м, спаси...» Я бачив — бралась попелом солома П╕д кол╕р сиво╖ красиво╖ коси.
Така печаль брин╕ла в ╖╖ зор╕, Що дуб од погляду н╕м╕в ╕ тр╕пот╕в. Кам╕ння розсипалося на порох, ╤ я ламав сво╖ шаблюки бр╕в.
Вв╕йшли у хату. На стол╕ — гор╕лка. Хтось горло мен╕ кл╕щами здушив: Три ложки, три виделки, три тар╕лки — ╤ жодно╖ душ╕.
Собака за столом, ╕ к╕т хлептав драгл╕, ╤ п╕вень звично сокор╕в на лав╕. — Ой, д╕точки, синочечки мал╕, Ну, випийте, красавчики ласкав╕.
Вона чарки п╕дносила котов╕, Собац╕ й п╕внев╕ — на ймення звала ╖х. — Андр╕╓в╕ це буде, це Петров╕. А це Ванюшц╕ — вистачить на вс╕х. Ще й гост╕ в нас. Прос╕ть до столу, д╕ти, ╤ божев╕льна у танок п╕шла. ╤ нав╕жений, ╕ проклятий в╕тер Крутив ╖╖ круг чорного стола.
Три козаки ридали над старою ╤ не могли з╕йти з кривавих рам. Той п╕д Берл╕ном, той в сн╕жн╕м завою Десь п╕д Варшавою, а трет╕й н╕би сам
Од чорно╖ наруги в тридцять сьом╕м. А мати, сива ╕ страшна, пливла Над б╕лим св╕том по свят╕й солом╕. Кругом планети йшла — кругом стола.
«Ой, сини-синочечки, Славн╕ ог╕рочечки, Чубчики-любчики, Маленьк╕ голубчики. Ходить Г╕тлер по Вкра╖н╕, Носить жорна при кол╕н╕: — Якби вас перетовкти, Та од Стал╕на втекти. А я сиджу на рядн╕ Та рахую трудодн╕. Сюди — кидь, туди — кидь, А ти, старий д╕ду, цить».
Тут двер╕ розчинились. З того в╕ку, ╤ з того св╕ту в хату Врубель вб╕г, Завмер на мить, дивився на кал╕ку ╤ впав на збитий тугою пор╕г.
╤ прошептав: «До Третьяковки нин╕ Така печаль долинула в╕дс╕ль, Що Демон все розкидав на картин╕, Вс╕х роз╕гнав, в╕дчувши дикий б╕ль.
Його журбу оця печаль зв’ялила, В╕д сорому себе в╕н в груди б’╓. Гор╕ли фарби ╕ тр╕щали крила... Вклоняюсь вам — Страждання ви мо╓!»
А мати нам у ринку мед давала, Густий ос╕нн╕й захололий мед. Медове листя за в╕кном кружляло, Печаллю повиваючи св╕й лет.
«Тож, гост╕ дорогеньк╕, на дорогу В╕зьм╕ть гостинець — ринку ж занес╕ть». Я поклонився матер╕ у ноги ╤ диких дум порвав жорстоку с╕ть.
Я сив╕ти почав у двадцять п’ять Од то╖ хати, од скорботи то╖. Ця мати вм╕╓ сина виряджать, Затужить тонко серцем ╕ рукою.
Вона постане, чиста ╕ тривожна, З╕першись на печаль свою внизу, ╤ дасть мен╕ в косм╕чне бездорожжя Мед — доброт╕ ╕ роздумам — сльозу.
ПОХОРОН ГОЛОВИ КОЛГОСПУ Його несли на жилавих руках, На гн╕в╕, на невизр╕лому смутку, В кленов╕й жовто-б╕л╕й домовин╕ — Сорокал╕тнього красивого мужчину — Його несли на жилавих руках.
А я стояв ╕з нев╕дчепним чортом, А я ╕шов дорогою з людьми. ╤ гнулися в╕д горя ╖хн╕ плеч╕. Я захлинався музикою суму. Ми шапки в╕тру одягли ╕з чортом.
╤ слалась листом молода дорога, Солом’ян╕ брил╕ хати скидали, ╤ син╕й жаль св╕тився в ╖х очах. Ж╕нки ридали, ╕ тини, ╕ кон╕ — ╤ так повол╕ слалася дорога.
Востанн╓ в╕н п╕днявся в домовин╕, Рукою сперся на ребро гембльоване, В ребро життя втиснув востанн╓ руку. ╤ смерть прокляв очима ╕ губами, Коли п╕днявсь востанн╓ в домовин╕.
— Одну легеню я в╕ддав в╕йн╕. А вам в╕ддав ╕ серце, й мозок св╕й, ╤ зл╕сть свою, й легеню ту останню, ╤ сивий сум св╕й, ╕ красу любов╕, Яку збер╕г в страховищ╕ в╕йни.
Ось хата Гапчина, похилена, низька. Я завинив нав╕ки перед нею, Перед ╖╖ убог╕стю. Прощай! Мен╕ ти не даси спокою на Т╕м св╕т╕, Вдовина хата, змучена, низька.
Прощайте, ферми! Й ви, воли розумн╕! Й сторожк╕ кон╕ в траурн╕м вбранн╕, ╤ чисте сонце, й люди, й лист кленовий! ╤ ви, машини, й ти, кринице в╕рна! Прощай, дорого! Й ви, воли розумн╕!
А ти, Бетховене, прости мен╕ за те, Що я не мав часу прийти до тебе, Що знаю я симфон╕╖ пол╕в, Але тво╓╖ жодно╖ не знаю. Прости мен╕, Бетховене, за це.
╤ ви, Родени, Моцарти й Ейнштейни, Ходив я часто до людського горя ╤ повертав його очима в сонце. Одним багатий, ╕ншим — б╕дний я. Прост╕ть, Родени, Моцарти й Ейнштейни.
А ти, Степане, п’яний ╕ сьогодн╕. Прости, що лаяв р╕дко я тебе. Що в смуток тв╕й я не вв╕йшов душею, ╤ ти, хмарино сиза, прощавай, Дощем поплачеш по мен╕ сьогодн╕.
Ми з вами хл╕б робили, цукор чистий, ╤ р╕дко ми дивились на красу. Прости, Марино, що не надивився Я на вуста тво╖ ╕ оч╕ син╕. Ми з вами хл╕б робили, цукор чистий.
╤ в╕н притих. Хрестами зводивсь цвинтар, ╤ голова ковтнув життя востанн╓ — Кругом чола кружляв супутник в нього, Утворюючи н╕мб прост╕й людин╕, Що вмерла, ╕ хрестами зводивсь цвинтар. Шептало Небо до Земл╕-сестриц╕: «В╕зьми його у себе — славне серце. Бо скоро я прийматиму у лоно Тво╖х син╕в, коли застане смерть», — Шептало Небо зверхньо до Земл╕.
╤ Меф╕стофель насм╕хався з мене, ╤ грудку шани кинув на труну я. ╤ сив╕в я. Збирались в неб╕ сльози. Ридали хмари, кутаючи сонце. ╤ Меф╕стофель насм╕хався з мене.
Мене хрестили вс╕ хрести довкола, Благословляли люди ╕ дерева, ╤ голова червоною зорею Мене благословив в дорогу синю. Поля чорн╕ли, як муар, довкола.
НЕВИДИМ╤ СЛЬОЗИ ВЕС╤ЛЛЯ
Гей, у коло, подорожн╕! Чарку ╖м, бояри! ╤ кружляли, вирували, гупот╕ли пари. Хто см╕явся-заливався, кого сон зав╕яв. Молоденький барабанщик булаву пос╕яв ╤ шука╓ на дол╕вц╕. Пахне кропом в хат╕. Кукур╕кають на ст╕нах п╕вн╕ пелехат╕. В╕тер голову просуне, в╕зьме руки в боки, Пронесеться з сватом Гнатом вивертом високим. Сад╕вник бере у руки квашен╕, пахуч╕, Жовто-сиз╕, повнощок╕, з хвостиком закрученим. Кум в наливку губи мочить, щось кум╕ шепоче, Вус вихрястий, попелястий щоку пролоскоче. Молодий — красивий, гордий, зверхньо оч╕ мружить, Сизим соколом вприсядку по дол╕вц╕ кружить. Д╕твора багатоока стука╓ у шибку До тонко╖ молодо╖ несуть тоншу скрипку. Сутен╕╓. Вечор╕╓. Блакитн╕ють в╕╖. «Ти заграй нам, наша мр╕╓, п╕сне-Солом╕╓». ╤ заграла-затужила, розкрилила крила. Зразу хрипко, пот╕м скрипка сльози проросила.
СКРИПКА-СОЛОМ╤Я
«Я — д╕вчина, я — скрипка тонкостанна. Я — н╕жна н╕ч у зорян╕м в╕нку. У мене т╕ло з б╕лого туману, ╤з сонця у хмаринн╕м сповитку.
Я — мерехтлива чорнобрива птиця ╤з крилами жевр╕ючих св╕тань, Перед╕ мною м’якне синя криця, Бо мука моя сива ╕ свята.
Несу я н╕жн╕сть у св╕ти жорсток╕ ╥╖ бджолою брала я з стол╕ть, Щоб в ц╕ скаженн╕ ╕ траг╕чн╕ роки Коханому хоч хвильку пробрин╕ть.
Я хочу дати зоряного сина, Тому, що рветься кр╕зь ракетний гр╕м, ╤ докором хай буде ця хвилина Тому, що зветься судженим мо╖м.
Ви шлюбну пост╕ль стелите грошима, З╕рки у вас не с╕ються з руки. Дарован╕ золочен╕ зажими П’ють кров душ╕, як золот╕ п’явки.
А в мене ж т╕ло з б╕лого туману, ╤з сонця у хмаринн╕м сповитку. Я — д╕вчина, я — скрипка тонкостанна. Я — н╕жна н╕ч у зорян╕м в╕нку».
Так квилила, так тужила, сльозою росила, Отак крила розпрямила д╕вчина красива, Аж з╕рками проростала темно-синя шибка. На стол╕ в риданнях билась тонкостанна скрипка.
УКРА╥НСЬК╤ КОН╤ НАД ПАРИЖЕМ
Заслуженому майстров╕ народно╖ творчост╕ Омелянов╕ Зал╕зняку
Цей св╕т живий витворював не бог, А чолов╕к з Адамово╖ глини, Цей св╕т пофарбувався ╕ просох — Просився в серце зрячо╖ людини.
Коти тут н╕жились, шугали тут жар-птиц╕, ╤з глини л╕плен╕, пропечен╕ вогнем. Жевр╕ли зелен╕юч╕ очиц╕ В таких тварин, яких не в╕дав Брем.
Я не звернув уваги на коня. «Дитяча забавка», — подумалось недбало. Козла дзв╕нкого тихо з шафи зняв ╤ задививсь на роги небувал╕.
Я був сл╕пий — ╕ к╕нь помстив мен╕, Коли на нього позирнув я вдруге: Мен╕ в╕н кинув душу в пломен╕, ╤ тр╕сли не╕снуюч╕ попруги.
Зробив в╕н з мене дикий сизий степ, Байдужого жбурнувши л╕т на триста. ╤ мчала по мен╕ кр╕зь марево густе Орда ╕ржача, буйна ╕ розхристана.
В╕н поводир був, ╕мператор-к╕нь, В╕н бив мене копитами некутими, Щоб десь там через к╕лька сот рок╕в Не йшла байдуж╕сть в зор╕ п’ятикутн╕.
Я подивився вдруге. В╕н мене Зробив Дн╕пром, чи то пак Бористеном. Я ждав — в╕н зараз орди прожене Нутром блакитним в розпал╕ шален╕м.
А в╕н прийшов ╕ хмари з мене пив. Вуздечка ср╕бна вилася розгублено. ╤ з-за полинних г╕ркнучих сноп╕в Лоша в╕н кликав — принца н╕жногубого.
Я подивився втрет╓. ╤ прор╕с Палацами, халупами й мостами. ╤ Сена б╕гла по мен╕ навск╕с, А в н╕й купались дерева ╕ храми.
А по мен╕, на ск╕фському кон╕ ╤ над╕ мною в строг╕м неспокою П╕кассо мчав кр╕зь хмари ср╕блян╕ ╤ голуба притримував рукою...
Прости мен╕, розумний коню м╕й. За темноту, що з горя попеляста, ╤ поведи кр╕зь цих рядк╕в сув╕й До свого бога, до творця, до майстра.
На т╕й майстерн╕ не шукай табличок, А просто йди ╕з серцем п╕д рукою, Де сивий муж ╕з глини коней кличе Й воли в печ╕ реми╜ають юрбою.
Де по незвичн╕й сум’ятн╕й пал╕тр╕ Тривога йде з-за дальн╕х небокра╖в: Сидить корова в чорному цил╕ндр╕ ╤ бомбу чорними копитами трима╓.
╤ скачуть кон╕ через бюрократ╕в В Москву, в Париж — некуто ╕ красиво, Негнуздан╕ ╕ волею багат╕ Вкра╖ну мчать на вицв╕чених гривах.
Як задн╕ ноги — б╕ля ст╕н Соф╕╖. Стрибок — передн╕ на стол╕ в Амаду. А Зал╕зняк щось сумовито мр╕╓, Й с╕да до нього В╕чн╕сть на пораду.
╤ ск╕фський к╕нь ╕з мазано╖ хати Чумацьким Шляхом зор╕ прогорта╓... Ну, що ти скажеш, б╕се плутуватий, Про хуторянську долю мого краю?!
ДРУГА ЧАСТИНА Н╤Ж У СОНЦ╤
РАД╤ОГРАМА ЯПОНСЬКИХ РИБАЛОК
Ми витягай с╕т╕, на палубу сипали рибу. Т╕льки сходило сонце, як ми починали улов, ╤ меншали наш╕ т╕н╕ на виср╕блен╕й лусц╕, ╤ сум наш зникав, спалений сонцем ╕ рибою. Ми знову закинули с╕т╕ у води над╕╖. Чекали нас д╕ти голодн╕ й ваг╕тн╕ дружини. Ми витягли с╕т╕, на палубу сипали рибу. Як раптом — спинилися наш╕ т╕н╕. Ми оч╕ звели на чисте блакитне небо — Попадали ми на палубу, кол╕нами мнучи рибу. ╤ билися разом з нею ╕ теж задихалися з нею. Ми стали н╕кчемною рибою, х╕ба що з ногами й руками. Спинилося сонце на неб╕, на неб╕ спинилося сонце, А пот╕м п╕шло назад ╕ сипало ╕скри на землю. Сонце п╕шло на Америку. Ми били один одного — Чи сон нав╕явся зв╕дкись, ╕ це нам лише наснилось. Та сонце п╕шло на сх╕д — ╕ ми божевол╕ли скопом. Ми витягли с╕т╕ з води ╕ ╖х закидали в небо, Щоб сонце зловити-спинити, цю золоту ╕ ╓дину Рибу неба, рибу предк╕в й нащадк╕в наших.
ПОВ╤ДОМЛЕННЯ АГЕНТСТВА АССОШ╤ЕЙТЕД ПРЕСС (АМЕРИКА)
Слухайте, слухайте вс╕: К╕нець правд╕, к╕нець крас╕. З мису Канаверел (знай силу нашу) Вчора ракету пустили. А рос╕яни безсил╕. Ех, заварили ж ми кашу — В Сонце всадили ножа. Г╕тлер би з радост╕ за╕ржав. Автомат ракети вдарив ножем Сонцю в палаюче серце, — Ми у всесв╕тньому герц╕, Пальму першост╕ ми несем. Н╕ж Америки в сонячн╕м серц╕ Комун╕сти безкрил╕. Комун╕сти безсил╕.
╤НТЕРВ’Ю Е. ХЕМ╤НГУЕЯ КОРЕСПОНДЕНТОВ╤ АГЕНТСТВА ФРАНС ПРЕСС
Кров Сонця спалить все на св╕т╕, — Кричить газет лякливий хор. Так! Це к╕нець людськ╕й корид╕. Догралось людство — матадор.
ПОВ╤ДОМЛЕННЯ ╤НСТИТУТУ ПОРАНЕНОГО СОНЦЯ (ПАРИЖ)
Вчена Рада ╕нституту вир╕шила на сво╖х численних зас╕даннях: 1. Сонце — це вт╕лення людських прагнень до правди, до краси, до см╕ливост╕, до справедливост╕, до н╕жност╕ ╕ т. д. Як виникло Сонце? Сонце виникло у фокус╕ людських погляд╕в, звернених у небо, бо ж людина звикла дивитись у небо, якщо вона не тварина. Людськ╕ мр╕╖ ╕ над╕╖ невидимими струменями йшли до Сонця ╕ йдуть зараз (в цьому можна пересв╕дчитись, коли примружити оч╕ ╕ подивитись на Сонце, — ви побачите, як з-п╕д ваших бр╕в потягнуться ср╕бно золотист╕ струмен╕ — туди ллються вс╕ ваш╕ чист╕ прагнення). 2. Чому Сонце не сто╖ть на м╕сц╕? Бо ж треба з╕брати в себе вс╕ прагнення ╕ помисли б╕лих ╕ чорних, жовтих ╕ червоних людей, в еск╕мос╕в ╕ пол╕нез╕йц╕в, в академ╕к╕в ╕ см╕ттяр╕в, ╕, кр╕м того, треба ще св╕тити. 3. Чому на Сонц╕ плями? Всяка людська п╕дл╕сть, дим в╕йни ╕ крик вд╕в споконв╕ку ос╕дають на Сонц╕. Тому воно так потемн╕шало. 4. Смертельно зранене Сонце ст╕ка╓ полум’яною кров’ю ╕ залива╓ вогнем всю Америку. Атлантичний океан обм╕л╕в уже наполовину. Атомн╕ п╕дводн╕ човни лежать з акулами ╕ китами на суш╕. Людство гине. Наш╕ пов╕домлення йдуть з Парижа, з п╕дземелля. Нев╕домо, чому Сонце поверта╓ться назад. З Москви пов╕домляють, що кожному комун╕стов╕ видно н╕ж неозбро╓ним оком, а ми його не бачимо ╕ в найсильн╕ш╕ телескопи. 5. В Москв╕ створено Ком╕тет порятунку Сонця ╕ Земл╕: Голова Ком╕тету — Лен╕н. В склад╕ Ком╕тету кращ╕ сини вс╕х в╕к╕в ╕ народ╕в.
ЕП╤ЛОГ
Чоло я витирав ╕ мчав сюди, Бо Сонце з Заходу лет╕ло вже на нас, Як Лев поранений, воно неслось по неб╕ По хмарах, по з╕рках ╕ по супутниках, ╤ сл╕д тягнувся золотий, кривавий, Як шлейф печал╕ ╕ близько╖ смерт╕. Я двер╕ прочинив, я чув ╖х голоси. Я чорту стусана дав ╕ прис╕в За круглий ст╕л, кулястий, як планета, Де зас╕дав тривожний ком╕тет. Я витяг ринку меду, подаровану Старечими руками божев╕льно╖ — Мудрющо╖ прамат╕нки-печал╕, Ми чай пили ╕з медом доброти, Хл╕б мудрост╕ лежав тут на стол╕. Я пам’ятаю, Лен╕н пильно стежив За кожним мо╖м порухом ╕ поглядом, ╤ в╕н казав, як смертнику, мен╕: «У Сонц╕ Правди — н╕ж. Лети туди. Врятуй планету — Сонце порятуй. Народ недосипав, недо╖дав. Ракету ми зробили з хл╕ба й сл╕з, ╤з гордост╕ ╕ доброти людсько╖. Це найм╕цн╕ший сплав — ти долетиш. Назад не вернешся, бо вс╕ прост╕ земляни Тоб╕ — Людин╕ — не простять за те, Що ти ╕ дос╕ не зробив планету Кв╕тучим садом, а терпиш двоб╕й». «Н╕ж у мистецтв╕», — бурунив Бетховен. «В науц╕ чесн╕й н╕ж!» — Курчатов додавав. ╤ раптом ми почули дикий стог╕н, ╤ ми почули, бо Земля стогнала, Нап╕вобпечена, змордована ╕ сива. ╤ т╕льки серцем ми почули стог╕н: «Рятуйте мене, д╕ти! Год╕ вам У суперечках убивати роки. Я ваша мати — з пальмами, калинами, З березами, ялинами. Мене вогонь оголю╓ — Я божевол╕ю!» ╤ стало Сонце в неб╕, — й ми почули Його шептання, вогняне й суворе (Воно спинилось просто над Москвою): «Вмираю, люди! Вийм╕ть клятий н╕ж!» Я одягав спорядження ╕ йшов До сизо╖ ракети-домовини. ╤ божев╕льна мати йшла за мною, ╤ п╕вень йшов, ╕ йшли собака й к╕т — ╥╖ сини, народжен╕ безумством. Вона принесла меду на дорогу. Встав голова з могили ╕ прощався. В╕н став землею вже наполовину: «Ти вмреш у неб╕, в Сонц╕ вмреш, синочку». ╤ Зал╕зняк прин╕с мен╕ в дорогу Свого веселого й на╖вного коня, Що гривою патлатив ╕ зорив Б╕лком прозр╕ння на пекельне небо. Йшла Солом╕я-скрипка. Б╕ля перс╕в Вона тримала зоряного сина. В╕н годувався молоком прощання ╤ дико й жахно позирав на сонце. А стартовий майдан був величезним серцем, Навст╕ж одчиненим. Мене покинув б╕с. Його ножа п╕длоти я вп╕знав У збл╕длому пораненому Сонц╕. Дивилося воно в мо╖ незрадн╕ оч╕... Спасиб╕ вам за смуток планетарний, Мо╖ премудр╕ й нерозумн╕ люди. Спасиб╕ вам за те, що я — ваш брат. Див╕ться серцем — спалахну я скоро. А чорний н╕ж впаде на б╕л╕ руки Мо╓╖ матер╕, Кохано╖ мо╓╖. Шовковим трауром На золот╕м щит╕ палаючого Сонця Умру я переможцем. Прощавайте!
"Кримська Свiтлиця" > #34 за 24.08.2012 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=10674
|