"Кримська Свiтлиця" > #17 за 27.04.2012 > Тема "Душі криниця"
#17 за 27.04.2012
«ВЕЧ╤РН╢ ВОГНИЩЕ» ВАСИЛЯ МАРСЮКА
Рима з Криму
«ВЕЧ╤РН╢ ВОГНИЩЕ» ВАСИЛЯ МАРСЮКА
Наприк╕нц╕ вересня минулого року до редакц╕╖ «Кримсько╖ св╕тлиц╕» зав╕тав давн╕й друг ╕ пост╕йний автор газети, в╕домий поет з Ки╓ва Василь Марсюк: в╕н повертався з Ялтинського будинку творчост╕ письменник╕в ╕ вир╕шив нас пров╕дати, благо, що редакц╕йний оф╕с розташований п╕д боком зал╕зничного вокзалу. Василь Андр╕йович – щирий шанувальник ╓дино╖ на теренах автоном╕╖ укра╖номовно╖ газети «Кримська св╕тлиця», один з тих, хто у скрутн╕ для газети часи п╕дн╕мав сво╓ письменницьке слово на захист ╖╖ ╕деал╕в, ╖╖ доброго ╕м╕джу, ╖╖ ╕снування на п╕востров╕. На стор╕нках «Кримсько╖ св╕тлиц╕» не раз з’являлися (та й нин╕ з’являються!) першодруки поета В. Марсюка. Зокрема, побачила св╕т його сонетна поема «Глад╕атори Доби», присвячена В╕тал╕ю ╕ Володимиру Кличкам, уривки з роману у в╕ршах «Московський час», написаного в основному у с╕мдесят╕ роки минулого стол╕ття, ще п╕д час навчання автора на вищих л╕тературних курсах у Москв╕ на баз╕ Л╕тературного ╕нституту ╕м. Горького. П╕д час нашо╖ дружньо╖ розмови за чашечкою кави поет розпов╕дав про свою роботу в Ялт╕ над в╕ршами для ново╖ книги, д╕лився планами ╕ секретами сво╓╖ творчо╖ прац╕. На наше запитання, на як╕ нов╕ твори надихнула творча атмосфера Кримського п╕вденнобережжя, Василь Андр╕йович в╕дпов╕в, що творчу атмосферу створю╓ сам процес роботи, але ╓ так╕ м╕сця на земл╕, як╕ посилюють натхнення до роботи. Для нього одним з таких м╕сць ╓ Крим, ╕, зокрема, Ялта. Тож ╕ минуло╖ осен╕ йому тут добре писалося, ╕ нин╕шньо╖ теж. До свого нового рукопису поет включив два сво╖ л╕ричн╕ цикли в╕рш╕в, присвячен╕ Криму, а саме: «Ялтинська ос╕нь – 2010» ╕ «Ялтинська ос╕нь – 2011». ╤ якщо у першому цикл╕ переважають мотиви самотност╕ ╕ смутку, то другий цикл наповнений сонцем ╕ св╕тлими почуттями, хоч часом ╕ драматичними. Крим, за словами поета, завжди нав╕ю╓ йому не т╕льки згадки про чар╕вн╕ гори, про пляжн╕ береги, про дружн╕ зустр╕ч╕ п╕д шум морського прибою, а й про сотн╕ ╕ тисяч╕ укра╖нок-полонянок на базарах середньов╕чно╖ Кафи (Феодос╕╖), про довг╕ валки чумацьких воз╕в, навантажених с╕ллю ╕з Сиваша, про житт╓дайний пот╕к дн╕провсько╖ води, що плине рукотворним руслом П╕вн╕чно-Кримського каналу ╕ зрошу╓ майже половину засушливих тавр╕йських степ╕в... А ще поета ц╕кавить ╕ бентежить все, що в╕дбува╓ться у Криму, де гострота вс╕х укра╖нських проблем доведена до краю, як у фокус╕ л╕нзи. ╤ в╕н бажа╓ кримчанам разом з ус╕ма укра╖нцями поступово зняти цю гостроту ╕ вс╕м почуватися добре п╕д всеукра╖нським мирним небом. Про ставлення поета до Криму найкраще розкажуть, мабуть, його в╕рш╕, написан╕ в р╕зн╕ роки ╕ за р╕зних обставин, деяк╕ з них не раз друкувала на сво╖х стор╕нках «Кримська св╕тлиця», а деяк╕ ув╕йшли до його ново╖ книги поез╕й «Веч╕рн╓ вогнище», що недавно побачила св╕т в одному з ки╖вських видавництв. До ц╕╓╖ сол╕дно╖ за обсягом книги (майже 300 стор╕нок!) ╕ дуже розма╖то╖ за сво╓ю тематикою ув╕йшов уже згаданий роман у в╕ршах «Московський час», присвячений пер╕оду навчання автора в московському Л╕т╕нститут╕. Уривки з цього твору вперше друкувалися в «Кримськ╕й св╕тлиц╕». Розпов╕даючи про уже в╕ддален╕ в час╕ под╕╖, про сво╖х л╕т╕нститутських друз╕в та колег, автор на окрем╕ моменти свого московського життя ╕ навчання, — а це 70-т╕ роки минулого стол╕ття, — дивиться з позиц╕й сьогодн╕шнього дня: якими вони були тод╕, ╕ як зм╕нився ╖хн╕й св╕тогляд нин╕ на СНДес╕вському простор╕. Б╕ля окремих в╕рш╕в роману з’явилися постскриптуми з нов╕тн╕ми датами ╕ з новим поглядом на т╕ колишн╕ сусп╕льно-пол╕тичн╕ под╕╖. Наприклад, згадуючи в одному з в╕рш╕в свого однокурсника – уродженця Кавказу, котрий ╕ в Москв╕ завжди ходив у сво╖й папас╕, п╕дкреслюючи тим самим в╕ддан╕сть сво╖м кавказьким нац╕ональним звичаям та традиц╕ям, автор у дещо видозм╕нен╕й редакц╕╖ в╕рша, на що вказу╓ дата п╕д ним 1977-1994 рр., зазнача╓: «...але коли Грозний тонув у кров╕, я певен: у горах в╕н бився за волю в папас╕ от╕й, що носив у Москв╕». З теплотою, щир╕стю, а ╕нколи й з легким гумором опов╕да╓ поет про сво╖х друз╕в – казаха Туленди Нурмухамедова, евенка Ал╕тета Немтушк╕на, узбека Абдуккахара ╤браг╕мова, про алтайця Миколу Черкасова, прад╕да якого було колись п╕д час розкуркулювання вислано на Алтай з╕ См╕ли, що на Черкащин╕, про рос╕йськомовного поета з Ростова Анатол╕я Гриценка, родинн╕ сл╕ди якого теж тягнуться до Укра╖ни, ╕ якому батько-шахтар в дитинств╕ читав шевченк╕вського «Кобзаря», про ╕ванофранк╕вця Миколу Яновського, який ╕ в Москв╕ ходив у сво╖й вишиванц╕... Р╕зн╕ люди, р╕зн╕ дол╕, р╕зн╕ звича╖... ╤ як би не жилося-вчилося в п╕вн╕чн╕й столиц╕, все ж душа кожного була звернена до м╕сць, зв╕дки в╕н при╖хав, де його кор╕ння, в тому числ╕ й автора роману «Московський час»:
Що мен╕ сп╕вати на чужин╕? Правду скажеш – кара не мине. Заблукала Муза в Укра╖н╕, Довго не нав╕ду╓ мене, —
з болем у серц╕ пише поет про сво╓ тимчасове московське перебування, про навчання, де б╕льше уваги прид╕ляли чужому, а свого цурались:
На курсах у Москв╕ мене навчали Передовим л╕тературним стилям Гем╕нгуея, Маркеса ╕ Джойса. Чого ж про них я завжди забуваю, Чого про них я нав╕ть не згадаю, Коли почую укра╖нську п╕сню, Де кожне слово ся╓ д╕амантом, Де кожне слово пада╓ з небес? «Н╕ч яка, Господи, м╕сячна, зоряна! Ясно — хоч голки збирай».
Повертаючись п╕сля навчання додому, в Укра╖ну, поет пише:
Отак ╕ простились з Москвою, З ╖╖ скупуватим теплом. «Завжди залишайся собою!» — Оце наш червоний диплом.
Роман у в╕ршах «Московський час» — широке художн╓ полотно. ╤ осягнути його воднораз нелегко. Гадаю, що фах╕вц╕ з л╕тературно╖ критики скажуть про нього сво╓ слово, не об╕йдуть мовчанкою. Адже, як на мене, тв╕р ц╕кавий, як у тематичному, так ╕ в психолог╕чному вим╕р╕. В╕н вартий уваги ╕ доброго поц╕нування. Що ж до ╕нших поетичних цикл╕в книги «Веч╕рн╓ вогнище» — то ╕ вони ц╕кав╕, бо написан╕ талановитим поетом. У «Черкаському зошит╕» з╕бран╕ в╕рш╕, написан╕ п╕д час життя ╕ прац╕ поета в м╕ст╕ Черкаси. Тут ╕ спогади про тих митц╕в-черкащан, як╕ вже, на жаль, в╕д╕йшли за в╕чну межу, ╕ в╕рш╕-роздуми про сенс життя, про м╕сце кожного з нас у ньому, про смертних ╕ безсмертних:
Я трудився в ╕м’я Укра╖ни, ╤ сумл╕ння мене не гризе. ╥й одн╕й я, можливо, щось винен, ╤ вона лиш простить мен╕ все.
Чимало в книз╕ ╓ й ф╕лософських м╕н╕атюр, громадянсько╖, ╕нтимно╖ та пейзажно╖ л╕рики, пронизано╖ щирою прихильн╕стю до людини, любов’ю до р╕дно╖ земл╕, до кожно╖ деревинки ╕ билиночки:
Х╕ба десь ╓ у св╕т╕ б╕льше щастя, Як слухать дощ в травневому саду? («Травневий дощ»)
Цв╕те жасмин, а я один – На жаль, один його я бачу... («Жасмин»)
Заворожила б╕ла груша в зелен╕й гаван╕, в саду... («Зелена гавань»)
╤ зор╕ п╕д веч╕р, як сестри, Розважать мою самоту. До хати ус╕х не завести – П╕д ними й засну у саду... («Все р╕дше я душу ман╕жу»)
Вже заховався день за садом ╤ там тюльпаном догор╕в, ╤ зор╕ стиглим виноградом Мен╕ поблискують вгор╕. («Веч╕рня елег╕я»)
Можна було б ще й ще звертатися до цитат, до поетичних малюнк╕в, вм╕щених у книз╕ «Веч╕рн╓ вогнище», лейтмотивом яко╖ ╓ поетов╕ рядки:
Отут згор╕ти б у плом╕нн╕, а не сконати у гнитт╕! Хай в╕д вогню ми – нап╕вт╕н╕, але ж нап╕в – ╕ – золот╕!
╤ в цьому ж, певно, закладено весь сенс поетового життя: гор╕ти, а не скн╕ти. Незважаючи н╕ на р╕зн╕ житт╓в╕ негаразди, що ╕нколи п╕дносить доля, н╕ на сол╕дний в╕к – йдеться ж до 75-л╕ття! – поет Василь Марсюк сповнений творчого завзяття, нових творчих задум╕в. ╤ Ки╖в, де в╕н живе, ╕ Донбас, де в╕н народився, ╕ Крим, де до нього приходить творче натхнення, – то все його В╕тчизна, його непод╕льна Укра╖на:
Хай ми р╕зн╕ – ╕ Крим, ╕ Донбас, Подн╕пров’я, Волинь ╕ Карпати. Укра╖на – у кожному з нас, А вона для ус╕х нас – мати. Укра╖н╕ не треба прикрас – Шароварн╕ свята, концерти. Укра╖на – це кожний ╕з нас, Хто за не╖ готовий померти!
Василь Марсюк – щирий у сво╖й творчост╕. В╕н не розкида╓ться красивими словами, не кида╓ ╖х на в╕тер. У кожному рядку – його зболена душа, його любов до р╕дного краю, до Укра╖ни. Та ╕нколи в╕н може бути й р╕зким у сво╓му ставленн╕ до людей цин╕чних, ницих душею, котр╕ люблять т╕льки себе в соб╕, жадають слави ╕ достатку, та й б╕льш н╕чого. Для них в╕н п╕дготував цикл «Сатирична сум╕ш», яка влучно потрапля╓ в ц╕ль, висв╕тлю╓ ╕ висм╕ю╓ вади нашого нин╕шнього життя-буття. Книга в╕рш╕в «Веч╕рн╓ вогнище» — чесна, в╕дверта, щира ╕ талановита. Вона – св╕дчення творчого апогею доброго, мудрого, збагаченого великим житт╓вим досв╕дом працьовитого поета. «Веч╕рн╓ вогнище» поета Василя Марсюка з╕гр╕ва╓ душу, св╕титься ╕скрами живого вогню, запрошу╓ у сво╓ сяйво до неквапливо╖, тихо╖, сердечно╖ розмови на схил╕ дня. Але ще ж не веч╕р... Пропону╓мо шанувальникам художнього слова доб╕рку «кримських» в╕рш╕в поета В. Марсюка з його ново╖ книги «Веч╕рн╓ вогнище».
Данило КОНОНЕНКО
Василь МАРСЮК «ЯК НА СВ╤Т З АЙ-ПЕТР╤ ГЛЯНЕШ...»
КОКТЕБЕЛЬ
Я очман╕в у Коктебел╕ в╕д т╕сноти ╕ децибел╕в. Тепер це вже не м╕й курорт, де все зм╕шав докупи чорт: базар, вокзал, аеропорт.
Йдеш б╕ля моря — як на ринку, йдеш б╕ля моря — наче в шинку, де крутять сто одну плат╕вку по вс╕х кутках без в╕дпочинку, ╕ в неб╕ сонячну плат╕вку хтось крутить, як гарячий душ...
╤ т╕льки моря син╕й плюш ще пов╕ва╓ прохолоду. Заходь, заходь у н╕жну воду — ╕ вмить забудеш про базар, про москаленк╕в, про татар! ╤ погляд тв╕й ╓диним змахом злетить, як птах, над Кара-Дагом, де ╕з вершин спада╓ т╕нь, неначе с╕ть, в морську глиб╕нь, де скеля з проф╕лем Волошина гука╓ в далеч заворожену, у той колишн╕й Коктебель, де прямо з пристан╕ форель, чи то кефаль, колись ловив ти.
Згада╓ш тишею сповитий Будинок творчост╕, ╕ кв╕ти, ╕ друз╕в лаг╕дн╕ прив╕ти, ╕ поц╕лунки, як вино... Давно усе було, давно чи то вв╕ сн╕, чи то в к╕но, чи то в раю давно, давно.
КРИМСЬК╤ ЕТЮДИ
* * * Я в молодост╕ так чудово плавав, що Чорне море м╕г перепливти в╕д Криму до Туреччини, наприклад. Але скаж╕ть, що я робив би там?! * * * Колись давно серед курортних юрбищ Крим мен╕ здався безлюдним: серед того Вавилона я не побачив татар. * * * В юнацьк╕ роки б╕ля моря так мен╕ дуже хот╕лось влитись у зграю дельф╕н╕в! Важко жилось серед людей на земл╕. * * * У Феодос╕╖ (Каф╕) не п’╓ться в кафе мен╕ кава ╕ вина мен╕ не смакують: тут на базарах колись кров укра╖нську пили. * * * Ночами так смутно падають зор╕ над Кримом, як сльози д╕вчат-полонянок... Невже вони й дос╕ горюють на небесах? * * * В рабств╕ тут була ╕ Настя-бранка, згодом ж╕нка гр╕зного султана, знана ц╕лим св╕том Роксолана, що у райських розкошах купалась, а в душ╕ любила р╕дний край. * * * Що це за час настав?! Ж╕нки ╕з Укра╖ни летять за море на вогн╕ бордел╕в, немов метелики н╕чн╕. * * * Пор╕вняти м╕сяць з ятаганом нин╕, знаю, буде старомодно. Як тод╕ назвати гостре лезо, п╕дняте вноч╕ над Чорним морем?! * * * Через Крим усю н╕ч прол╕тали ╕з криком гуси, наче скрипуч╕ вози ╕з чумацькою с╕ллю на Укра╖ну ╕шли.
КРИМСЬКИЙ КАНАЛ
До самого серця степу дн╕провська вода б╕жить... Н╕, не просто вода, це кров голуба струменить, земл╕ укра╖нсько╖ кров! * * * Як на св╕т з Ай-Петр╕ глянеш – хвилям просторо у мор╕, людям в╕льно на земл╕. * * * Хмара веч╕рня п╕дмокла в кагор╕, небо ╕ море злились без меж╕, повна гармон╕я в неб╕ ╕ в мор╕ — ось т╕льки хмара горить у кагор╕, ось т╕льки шторм у душ╕. * * * Галька, шл╕фована галька все шурхотить п╕д ногами... Ось що ╕з гордо╖ скел╕ роблять буденн╕ хвил╕, бачиш, поете!? * * * Хто це, хто струга╓ море? Гляньте, гляньте, ск╕льки стружок кучерявиться-б╕л╕╓! * * * Сонце, чи тоб╕ не жалко так людей пекти на пляж╕? Аж приб╕й шкварчить, як сало. * * * Ховаюся в╕д сонця п╕д сосною. Стара, покручена — ╕ я не молодий. Подумалось: а хто з нас старший в╕ком — не в╕ком, а м╕льйонами в╕к╕в!?
ЧОРТ╤В ПАЛЕЦЬ
З пасма горбистих г╕р скеля самотня стримить, наче обвуглений палець. Може, з пекельно╖ магми чорт пода╓ нам знак?
В АЛУШТ╤
Берегом йду п╕д горою, де ╕з вулкана в море лава текла колись. Може, колись — це вчора? Як же це я не побачив?!
СЕВАСТОПОЛЬ
М╕сто слави ╕ безслав’я. Зв╕дси нитка православ’я в Ки╖в потяглась. В бухт╕ треться флот рос╕йський поруч з флотом укра╖нським — щука ╕ карась...
П╤ВДЕННИЙ БЕРЕГ
Славн╕ курортн╕ м╕сця. Весело. Сито. Бездумно. Н╕бито рай на земл╕. Значить, ╓ десь ╕ пекло — сльози, нестатки ╕ п╕т? * * * Ми вийшли на балкон, щоб з’╖сти кавуна. Хай м╕сяць-молодик зам╕сть ножа нам буде! * * * Уноч╕ — об╕йми ж╕нки, а удень — об╕йми моря. Н╕жн╕ руки, тепл╕ хвил╕ — дн╕ чи ноч╕ б╕льше мил╕? * * * Повз кущ╕ шипшини сходжу на гору до могили Волошина. Невже отак завжди до слави важко йти?
ЖИВА ВОДА
Данилу Кононенку — редактору кримсько╖ газети «Джерельце» з нагоди ╖╖ десятир╕ччя
В Криму, в степу, неначе серце, томилось-билося джерельце п╕д чорним каменем весь в╕к. Але знайшовся чолов╕к, з-п╕д валуна зв╕льнив пот╕к — ╕ в╕н поб╕г, поб╕г в долину, поб╕г, не знаючи зупину. Хоч сонце сушить ╕ пече, а пот╕чок тече, тече ╕ веселить усю долину ╕ кущик терну, ╕ калину...
Отак всю нашу Укра╖ну тв╕й звеселя╓, друже, труд, змива╓ з душ ╕ржавий бруд. ╤ над потоком наш╕ д╕ти ╕ татарчата, наче кв╕ти, в один з╕йшлися хоровод, в один гуртуються народ.
Хвала труду! Хвала людин╕, яка в сух╕й, сух╕й пустин╕ все ж докопалась до води! А ╓ вода — то ╓ плоди. ╤ ворог╕в аж душить лють: у нас жив╕ джерела б’ють!
"Кримська Свiтлиця" > #17 за 27.04.2012 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=10239
|