"Кримська Свiтлиця" > #13 за 30.03.2012 > Тема ""Білі плями" історії"
#13 за 30.03.2012
КРИМ ВШАНОВУ╢ ПРОСВ╤ТИТЕЛЯ
21 березня виповнилася 161 р╕чниця з дня народження видатного кримськотатарського просв╕тителя, громадського, пол╕тичного ╕ культурного д╕яча ╤сма╖ла Гаспринського (Гаспрали). Кор╕нням з п╕вденнобережно╖ Гаспри, в╕н народився неподал╕к Бахчисарая. В давн╕й столиц╕ колишнього Кримського ханства в╕н тривалий час працював, був м╕ським головою Бахчисарая, тут помер ╕ похований б╕ля найстар╕шого у Сх╕дн╕й ╢вроп╕ навчального закладу Зинджирли-медресе, що на околиц╕ м╕ста. ╤сма╖ла Гаспринського кримськ╕ татари ╕нколи називають «д╕дусем нац╕╖». Справд╕, як каже л╕дер Меджл╕су Мустафа Джем╕л╓в, в╕н — найвидатн╕ший «кримський татарин з час╕в знищення Кримського ханства», який сво╖м просв╕тництвом розпочав в╕дродження кримських татар як народу з давньою державницькою ╕стор╕╓ю ╕ заклав основи формування сучасно╖ кримськотатарсько╖ нац╕╖. Разом з тим, ╤сма╖ла Гаспринського вважають просв╕тителем ╕ реформатором значно╖ частини тюркського ╕ мусульманського св╕ту. В╕н здобув гарну рел╕г╕йно-етн╕чну, а пот╕м св╕тську осв╕ту – спершу в Криму, пот╕м у Воронеж╕ ╕ Москв╕, слухав лекц╕╖ в Стамбульському ун╕верситет╕ ╕ в ун╕верситет╕ Сорбонна у Париж╕. Багато мандрував Туреччиною, ╤нд╕╓ю, Перс╕╓ю, ╢гиптом, жив у Париж╕, де був особистим секретарем видатного рос╕йського письменника ╤вана Турген╓ва, служив в Асоц╕ац╕╖ профес╕йних перекладач╕в. Як пот╕м пригадував, саме ц╕ подорож╕ розширили його кругоз╕р, змусили ╕накше глянути на сучасний стан його сп╕вв╕тчизник╕в та ╓динов╕рц╕в. У 1876 роц╕ Гаспринський повернувся до Криму, спершу займався пол╕тикою, був депутатом м╕сько╖ думи, обирався м╕ським головою Бахчисарая. А з 1883 року розпочав видавати кримськотатарською ╕ рос╕йською мовами газету «Терджиман/Переводчик» («Перекладач»), яка стала популярною не лише в Рос╕йськ╕й ╕мпер╕╖, але й у багатьох кра╖нах св╕ту. Одна з перших мусульманських газет про╕снувала понад 35 рок╕в ╕ була закрита б╕льшовиками. У Бахчисара╖ ╤сма╖л Гаспринський заснував видавництво, налагодив масове друкування Корану, тираж╕ якого поширював серед тюркомовного населення Рос╕йсько╖ ╕мпер╕╖ та за кордоном. В╕н став ╕н╕ц╕атором масового створення св╕тських шк╕л для кримськотатарських д╕тей, розробив нову систему навчання грамоти за звуковим методом, що стало переворотом в осв╕тн╕й сфер╕ тюркських ╕ мусульманських народ╕в. Автор к╕лькох роман╕в ╕ пов╕стей та ц╕ло╖ низки п╕дручник╕в для учн╕в ╕ пос╕бник╕в для вчител╕в, праць з рел╕г╕╓знавства. Досл╕дники зазначають, що сво╓ю просв╕тницькою д╕яльн╕стю ╤сма╖л Гаспринський сприяв зближенню тюркських народ╕в, розвитку ╖хн╕х нац╕ональних культур, пол╕тично╖ самосв╕домост╕. А ще чи не першим у св╕т╕ в╕н став публ╕чним виразником ╕дей в╕ротерпимост╕ ╕ м╕жкультурного д╕алогу. У 1910 роц╕ висувався кандидатом на Нобел╕вську прем╕ю миру. У Криму про ╤сма╖ла Гаспринського згадали лише п╕сля початку масового повернення кримських татар з м╕сць депортац╕╖. Вперше на оф╕ц╕йному р╕вн╕ його вшановували до його 140-р╕ччя у березн╕ 1991 року. Колишн╕й дисидент ╕ правозахисник Мустафа Джем╕л╓в вважа╓, що велич ╤сма╖ла Гаспринського ще й у тому, що саме в╕н заклав п╕двалини гуман╕стичних ╕ демократичних традиц╕й майбутнього кримськотатарського нац╕онального руху, який в╕др╕знявся сво╖ми ненасильницькими методами, був ╕ залиша╓ться в╕дкритим до широкого д╕алогу з ╕ншими етн╕чними ╕ рел╕г╕йними групами в Криму та поза ним. Будучи людиною глибоко в╕руючою, в╕н присвятив сво╓ життя витворенню синтезу традиц╕йно╖ духовност╕ з передовими досягненнями ╓вропейсько╖ культури. ╤ в цьому, каже Мустафа Джем╕л╓в, ╤сма╖л Гаспринський ╓ вз╕рцем для кримських татар, як╕, збер╕гаючи свою рел╕г╕йну та етн╕чну ╕дентичн╕сть, хочуть вважати себе частиною ╓вропейсько╖ сп╕льноти.
Володимир ПРИТУЛА
"Кримська Свiтлиця" > #13 за 30.03.2012 > Тема ""Білі плями" історії"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=10107
|